wtorek, 29 grudzień 2015 19:31

Likwidacja działalności gospodarczej na księdze podatkowej

Oceń ten artykuł
(5 głosów)

Spis z natury, wykaz składników majątku oraz spis dla potrzeb VAT w przypadku podatników VAT czynnych - wszystkie te dokumenty musi sporządzić przedsiębiorca rozliczający podatek na podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, który zdecyduje się zlikwidować działalność. Dowiedz się, jak prawidłowo sporządzić każdy z tych dokumentów.

Decyzja o likwidacji dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej wiąże siÄ™ z koniecznoÅ›ciÄ… dopeÅ‚nienia różnego typu obowiÄ…zków. PrzedsiÄ™biorcy obliczajÄ…cy podatek na podstawie zapisów w podatkowej ksiÄ™dze przychodów i rozchodów muszÄ… przede wszystkim sporzÄ…dzić spis z natury oraz wykaz skÅ‚adników majÄ…tku pozostaÅ‚ych na dzieÅ„ likwidacji dziaÅ‚alnoÅ›ci. Ponadto przedsiÄ™biorcy bÄ™dÄ…cy czynnymi podatnikami VAT majÄ… obowiÄ…zek sporzÄ…dzić spis dla potrzeb VAT. Szczegółowe wytyczne zostaÅ‚y uregulowane w rozporzÄ…dzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej ksiÄ™gi przychodów i rozchodów, ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w ustawie o VAT.

 

Wytyczne dotyczące spisu z natury znajdują się w § 27-29 wspomnianego rozporządzenia. Zgodnie z tymi przepisami, remanent zawiera informacje o towarach handlowych, materiałach (surowcach) podstawowych i pomocniczych, półwyrobach, wyrobach gotowych, produkcji w toku - pozostałych na dzień likwidacji działalności, jak również informacje o brakach oraz odpadach.

Spis z natury należy sporządzić także wtedy, gdy na dzień likwidacji działalności gospodarczej podatnik nie posiada już żadnych składników majątku, które należałoby w nim ująć. W takim wypadku dokument ten będzie zawierał jedynie imię i nazwisko właściciela zakładu lub nazwę firmy, datę, informację o zerowej wartości spisu z natury oraz podpis właściciela firmy.

 

Celem sporządzenia prawidłowego spisu z natury jest rozliczenie dochodu uzyskanego od początku roku do dnia likwidacji działalności. Obowiązkiem podatnika jest wpłacenie od obliczonego dochodu zaliczki za ostatni miesiąc lub kwartał prowadzenia firmy. Kwotę tę należy też wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36, PIT-36L lub PIT-37.

Jeżeli spis z natury sporządzany jest na dzień 31 grudnia lub 1 stycznia, podatnik nie musi informować naczelnika urzędu skarbowego o sporządzeniu tego dokumentu. Jeśli jednak remanent ma zostać wykonany w innym dniu, należy złożyć pisemne zawiadomienie minimum 7 dni przed datą likwidacji działalności.

 

Ważne!

Likwidujesz działalność z dniem 31 grudnia 2015 r. lub 1 stycznia 2016 r.? Nie musisz zawiadamiać urzędu skarbowego. Jeśli jednak planujesz wykonać spis z natury (zlikwidować działalność) w innym terminie, masz obowiązek złożyć pisemne zawiadomienie w terminie 7 dni przed datą sporządzenia remanentu.

 

Szczegółowe wytyczne na temat informacji, jakie muszą znaleźć się w spisie z natury, znajdujemy § 28 ust. 1-3 rozporządzenia.

 

Więcej o spisie z natury czytaj w naszym Poradniku

 

Kolejnym dokumentem, jaki musi sporządzić przedsiębiorca rozliczający podatek na podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, który likwiduje działalność, jest wykaz składników majątku. W wykazie tym muszą znaleźć się informacje o pozostałych na dzień likwidacji firmy środkach trwałych, wartościach niematerialnych i prawnych, towarach handlowych, materiałach, składnikach wyposażenia itp.

 

Sporządzenie wykazu składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym. Obowiązek taki nie powstanie również wówczas, gdy podatnik zdecyduje się jakiś składnik majątku wykorzystywać na cele prywatne lub przekazać go w postaci darowizny. Jeśli jednak przed upływem 6 lat od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zlikwidowano działalność, były przedsiębiorca zdecyduje się sprzedać jakiś ujęty w wykazie składnik majątku, powstanie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zasada ta została zapisana w art. 14 ust. 2 pkt 17 oraz ust. 3 pkt 12 ustawy o PIT.

Szczegółowe informacje na temat danych, które muszą znaleźć się w wykazie składników majątku, znajdują się w art. 24 ust. 3a ustawy o PIT.

 

Więcej o wykazie składników majątku czytaj w naszym Poradniku

 

Czynni podatnicy VAT majÄ… również obowiÄ…zek sporzÄ…dzić spis z natury dla potrzeb VAT. Obejmuje on towary handlowe, materiaÅ‚y, odpady, wyposażenie, Å›rodki trwaÅ‚e, wartoÅ›ci niematerialne i prawne, a także każdy rzeczowy skÅ‚adnik majÄ…tku w cenie rynkowej ustalonej na dzieÅ„ zakoÅ„czenia dziaÅ‚alnoÅ›ci. Jednakże w spisie tym wykazuje siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie te towary i skÅ‚adniki majÄ…tku, w stosunku do których przedsiÄ™biorcy przysÅ‚ugiwaÅ‚o prawo do obniżenia podatku należnego o kwotÄ™ podatku naliczonego.

 

Do ostatniej skÅ‚adanej deklaracji VAT obejmujÄ…cej dzieÅ„ zaprzestania wykonywania czynnoÅ›ci podlegajÄ…cych opodatkowaniu podatnik ma obowiÄ…zek doÅ‚Ä…czyć informacjÄ™ o dokonanym spisie z natury oraz wartoÅ›ci i kwocie podatku należnego wyliczonej na jego podstawie. PrawidÅ‚owo sporzÄ…dzony spis z natury dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o nazwie skÅ‚adnika, iloÅ›ci, cenie, wartoÅ›ci, stawce podatku VAT oraz kwocie podatku.

Powyżej opisane obowiązki wynikają z art. 14 ustawy o VAT.

 

Więcej o spisie z natury dla potrzeb VAT czytaj w naszym Poradniku

Czytany 5515 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 31 grudzień 2015 15:35

Artykuły powiązane

  • Jak, gdzie i do kiedy zÅ‚ożyć zawiadomienie o zaÅ‚ożeniu ksiÄ™gi przychodów i rozchodów w 2016 r. Jak, gdzie i do kiedy zÅ‚ożyć zawiadomienie o zaÅ‚ożeniu ksiÄ™gi przychodów i rozchodów w 2016 r.

    Podatnicy kontynuujący działalność, którzy spełniają warunki określone w przepisach, mają prawo zmienić formę prowadzenia dokumentacji rachunkowej z ksiąg handlowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jeśli od 1 stycznia 2016 r. prowadzisz taką księgę, masz obowiązek złożyć odpowiednie zawiadomienie. Sprawdź, do jakiego urzędu je złożyć, w jakiej formie należy to zrobić i dlaczego należy się śpieszyć z dopełnieniem tego obowiązku.

  • Likwidacja dziaÅ‚alnoÅ›ci przy prowadzeniu ksiÄ™gi przychodów i rozchodów Likwidacja dziaÅ‚alnoÅ›ci przy prowadzeniu ksiÄ™gi przychodów i rozchodów

    Podatnik, który zadecyduje o likwidacji działalności gospodarczej, musi dopełnić kilku obowiązków. Część z nich ma związek z formą prowadzonej księgowości - niniejszy poradnik opisuje, jakie procedury obowiązują przedsiębiorców obliczających podatek na podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Dowiedz się, jak prawidłowo wykonać spis z natury oraz wykaz składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej, a także jak długo po zamknięciu firmy należy przechowywać księgę, ewidencje, rejestry i inne dokumenty.

  • Kto może prowadzić ksiÄ™gÄ™ przychodów w 2015 r.: Jak, gdzie i do kiedy zÅ‚ożyć zawiadomienie Kto może prowadzić ksiÄ™gÄ™ przychodów w 2015 r.: Jak, gdzie i do kiedy zÅ‚ożyć zawiadomienie

    W 2014 roku przychody z twojej działalności nie przekroczyły ustawowego limitu, więc zdecydowałeś się na przejście z ksiąg handlowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów od 1 stycznia 2015 r.? Sprawdź, jakich formalności musisz dopełnić w związku z tą zmianą. Śpiesz się - na złożenie zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego pozostało już niewiele czasu.