Wydrukuj tę stronę
środa, 12 lipiec 2017 19:10

Nowe komunikaty Ministerstwa Finansów w sprawie plików JPK

Oceń ten artykuł
(16 głosów)

Wyeliminowanie błędów, nowe funkcjonalności, rozbudowany system weryfikacji oraz nowe typy komunikatów – te i inne zmiany zostały wprowadzone po aktualizacji aplikacji JPK 2.0. Sprawdź, czego się spodziewać po nowej wersji. Dowiedz się też, jak system traktuje kilka plików JPK_VAT wysłanych za ten sam okres i jak postępować, by nie otrzymać informacji zwrotnej o nieprawidłowościach.

W ostatnich tygodniach na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawiło się kilka ważnych komunikatów dotyczących Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Informacje dotyczą przede wszystkim zmian wprowadzonych po aktualizacjach systemu i sposobu postępowania w konkretnych przypadkach. Wyjaśniono także procedurę kwalifikowania plików JPK w przypadku wysłania kilku za ten sam okres.

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązek comiesięcznego przesyłania plików JPK_VAT dotyczy nie tylko największych podmiotów, ale też małych i średnich przedsiębiorców. Od 1 stycznia 2018 r. natomiast obejmie on podatników spełniających wymogi dla zachowania statusu mikroprzedsiębiorcy – w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Każdy podatnik powinien na bieżąco śledzić zmiany w aplikacji JPK 2.0, tak aby przesyłane pliki były prawidłowe i zgodne z bieżącymi wytycznymi.

 

Aktualizacja aplikacji JPK 2.0

W dniu 14 czerwca 2017 r. zaktualizowano aplikację JPK 2.0. Wprowadzono w niej następujące zmiany:

  • Pojawiła się funkcjonalność umożliwiająca podpisywanie plików JPK w aplikacji z wykorzystaniem Profilu Zaufanego
  • Zmieniono mechanizm podpisu kartą kryptograficzną
  • Nazewnictwo pliku .zip zostało zmienione na generowane sztucznie
  • Na każdym istotnym ekranie, w lewym dolnym rogu wyświetlana jest wersja aplikacji
  • Pojawiła się funkcjonalność pozwalająca na weryfikację plików JPK: każdy plik JPK może zostać zweryfikowany merytorycznie przed wysyłką, przy czym wynik weryfikacji nie blokuje możliwości wysyłki. Weryfikację tę można wyłączyć w ustawieniach. Ponadto weryfikacja semantyczna (wszystkie pliki JPK) i merytoryczna (JPK_VAT) może odbywać się w dodatkowym ekranie poza procesem wysyłki.
    Na ekranie „Wybór dokumentów do wysłania” pojawił się dodatkowy przycisk „Zapisz raport wybranego dokumentu” – kliknięcie go zapisuje w pliku CSV wszystkie błędy i ostrzeżenia dla weryfikacji semantycznej i merytorycznej.
    Pojawiło się również dodatkowe menu kontekstowe dla wpisów. Po aktualizacji można również zweryfikować status semantyczny dokumentu JPK (Lista błędów->Pokaż błędy->Zapisz do pliku), a także status merytoryczny (Lista błędów i ostrzeżeń).

 

Weryfikacja numeru NIP w aplikacji JPK 2.0

Na stronie resortu finansów pojawił się też oddzielny komunikat informujący o wprowadzeniu dwóch typów komunikatów dla weryfikacji merytorycznej plików JPK_VAT: ostrzeżenie oraz błąd. Wyjaśniono, iż w przypadku pół „NrKontrahenta” oraz „NrDostawcy” weryfikacja dotyczy wyłącznie polskiego numeru NIP. Wprowadzenie zagranicznego numeru identyfikacyjnego spowoduje wyświetlenie komunikatu o ostrzeżeniu lub błędzie, jednak możliwość wysyłki nie zostanie zablokowana. Wynik weryfikacji ma bowiem charakter informacyjny i nie wypływa na możliwość wysłania dokumentów.

 

Plik podstawowy i korekta pliku JPK_VAT

W kolejnym komunikacie przypomniano, iż za jeden okres rozliczeniowy powinien zostać wysłany jeden plik JPK_VAT. Pliki powinny być scalone przed wysłaniem. W przypadku wysłania więcej niż jednego pliku, zostanie wzięty pod uwagę ten z najnowszą datą lub godziną (jeśli zostaną wysłane tego samego dnia). Każdy drugi i kolejny plik zostanie uznany za korektę pierwotnego.

Decydujące znaczenie w uznaniu pliku jako podstawowego lub korekty ma wartość w polu „Cel złożenia”:

Podstawowy plik powinien zawierać wartość „1”: „Cel złożenia – 1”

Korekta pliku powinna zawierać wartość „2”: „Cel złożenia – 2”

 

Data i godzina przesłania pliku mają znaczenie wtedy, gdy więcej niż jeden z nich ma taką samą wartość.

 

W celu wysłania korekty należy wygenerować plik JPK_VAT ponownie – powinien on zawierać wszystkie transakcje z danego okresu wraz z poprawionymi danymi. Koniecznie należy sprawdzić, czy wartość w polu „Cel złożenia” ustawiona jest na „2” – różne programy działają w tym wypadku odmienienie – niektóre uzupełniają to pole automatycznie, w innych należy to zrobić ręcznie.

Przestrzeganie powyższych wytycznych pozwoli podatnikowi uniknąć sytuacji, gdy otrzyma on powiadomienie o nieprawidłowościach.

 

Ministerstwo Finansów przypomniało również, iż pola „od” i „do” powinny zawierać odpowiednio pierwszy i ostatni dzień miesiąca, za który składa się plik. Resort zaapelował do podatników o dochowanie staranności przy wypełnianiu poszczególnych pozycji pliku JPK.

 

Najnowszy komunikat informuje o usunięciu błędów dotyczących weryfikacji merytorycznej poprawności numeru NIP.

 

Więcej o JPK czytaj w Poradniku

Czytany 9133 razy Ostatnio zmieniany środa, 12 lipiec 2017 20:02

Artykuły powiązane