Wydrukuj tę stronę
czwartek, 27 lipiec 2017 12:22

Płatnik 10.01.001 – nowe metryki, błędy i porady w 2017 r.

Oceń ten artykuł
(12 głosów)

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zamieścił na swojej stronie internetowej kilka istotnych informacji dotyczących programu Płatnik 10.01.001. Dowiedz się, co zrobić w przypadku pojawienia się nieoczekiwanych komunikatów w trakcie pobierania aktualizacji i pracy z programem, jakie błędy już usunięto i dlaczego od lipca 2017 r. nie można wysłać deklaracji DRA z komputerów z zainstalowanymi starszymi systemami operacyjnymi.

Aktualizacja programu Płatnik 10.01.001 wprowadziła sporo istotnych zmian, m.in. nowe metryki 107 i 108. Zakład Ubezpieczeń Społecznych na swojej oficjalnej stronie internetowej opublikował kilka komunikatów opisujących modyfikacje oraz sposób postępowania w przypadku wystąpienia błędów. Pojawiły się także porady dla użytkowników odnośnie postępowania w określonych sytuacjach.

 

W przypadku problemów z użytkowaniem Płatnika warto zaglądać na stronę internetową ZUS – często można tu znaleźć rozwiązanie napotkanej trudności. 

 

Naprawione błędy i nowe metryki w Płatniku

Po dokonaniu aktualizacji w programie Płatnik 10.01.001 nie występują już błędy, które pojawiały się w poprzednich wersjach. System umożliwia już pobieranie potwierdzeń dla zestawów dokumentów ubezpieczeniowych wysłanych przed pobraniem metryk od 103. Ponadto, zaktualizowany Płatnik pozwala już na pobranie pakietu z nośnika (w trybie offline), jeśli pobieranie pakietu z sieci (w trybie online) zakończy się niepowodzeniem.

 

W nowej wersji Płatnika wdrożono dwie nowe metryki – 107 i 108. Po pobraniu pakietu z metryką 107 na ekranie pojawia się komunikat o wymaganym restarcie systemu. Gdy komputer uruchamia się ponownie, w tle pobierana jest metryka 108.

 

Płatnik – porady ZUS dla użytkowników

Zarówno podczas pobierania aktualizacji, jak i korzystania z programu Płatnik mogą pojawić się błędy i komunikaty, często niezrozumiałe dla użytkownika. W związku z tym na stronie ZUS pojawiły się porady odnośnie sposobu postępowania w określonych przypadkach.

 

  • Komunikat: Błąd losowania adresów

Jeśli przy uruchamianiu programu pojawi się komunikat „Błąd losowania adresów. Przekazany parametr adresu: jest niepoprawny” należy wykonać migrację bazy danych w celu zmiany hasła do pliku z danymi i jej lokalizacji. Baza ta musi zostać przeniesiona z folderu instalacyjnego Płatnika).

Z menu „Administracja” wybieramy „ustawienia bazy danych” -> „baza” -> „migracja bazy danych”. Następnie wskazujemy bezpieczną lokalizację bazy, nadajemy jej nazwę oraz nowe hasło. Na koniec należy zaznaczyć, aby została ona ustawiona jako robocza.

 

  • Komunikaty: „Nupdater_com” i „NUSZklient_COM”

Jeżeli podczas pracy z programem Płatnik, po aktualizacji metryk 107 i 108, pojawiają się powyższe komunikaty dotyczące bibliotek, należy skontaktować się Centrum Obsługi Telefonicznej. W odpowiedzi ZUS przesyła skrypt (pilk) naprawczy wraz z instrukcją jego wykonania.

 

  • Komunikat: „Określono nieprawidłowy algorytm”

Jeżeli powyższy komunikat pojawi się przy pobieraniu komponentów, przy podpisywaniu oświadczenia, należy w pierwszej kolejności sprawdzić, czy oprogramowanie dostarczone przez usługodawcę usług kryptograficznych (certyfikatu) zainstalowane na naszym komputerze jest w najwyższej możliwej wersji. Jeśli jego aktualizacja nie przyniesie efektu, należy odinstalować to oprogramowanie i zainstalować ponownie w najnowszej wersji.

Jeśli po wykonaniu tych czynności błąd nadal będzie występował, należy zamknąć program Płatnik, po czym kliknąć prawnym przyciskiem myszy na jego ikonie i wybrać „Właściwości” -> „Zgodność”. Jeżeli zaznaczone jest „uruchom ten program w trybie zgodności z …”, należy tę opcję odznaczyć i potwierdzić „Zastosuj” oraz „OK”.

 

Na stronie ZUS wyjaśniono także sposób postępowania w przypadku wyświetlenia komunikatu „Błąd kopiowania” podczas pobierania komponentów oraz „Wymagany restart aplikacji” po aktualizacji programu i danych płatnika.

 

Sprawdź też, co zrobić, jeśli w programie Płatnik nie są widoczne certyfikaty

 

Wysyłanie deklaracji DRA z Windows XP

Po aktualizacji Płatnika weryfikacja certyfikatów oparta jest o zupełnie nowe mechanizmy. Działają one w oparciu o listy TSL, które nie są pobierane przez starsze systemy operacyjne: Windows XP, Windows 2000, Windows ME oraz Windows 98 SE. Brak obsługi certyfikatów uniemożliwia elektroniczne wysłanie deklaracji DRA – użytkownik starszego systemu operacyjnego z zainstalowanym i włączonym .NET Framework 4.0 może jedynie przygotować i wydrukować dokumenty ubezpieczeniowe. Jeżeli chce dalej wysyłać je elektronicznie, jedynym rozwiązaniem jest zakup nowszego systemu operacyjnego.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku wysyłania dokumentów przez e-Deklaracje oraz Uniwersalną Bramkę Dokumentów. Brak możliwości elektronicznej wysyłki dokumentów dotyczy użytkowników systemów Windows XP, Windows Vista oraz Windows Server 2003 i 2008. Również w tym wypadku dalsza wysyłka dokumentów drogą elektroniczną wymaga zaopatrzenia się w nowy system operacyjny.

 

Czytaj też: Nowe kody ubezpieczeń ZUS od 1.03.2017 w Płatniku 10.01.001

Czytany 9090 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 27 lipiec 2017 12:30

Artykuły powiązane