Wydrukuj tę stronę
czwartek, 26 lipiec 2018 20:58

Jak uzyskać elektroniczne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach

Oceń ten artykuł
(3 głosów)

Przedsiębiorca chcący uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub zaświadczenie stwierdzające wysokość zobowiązania podatkowego nie musi już odwiedzać urzędu skarbowego i oczekiwać na wydanie dokumentu. Uruchomiona została nowa usługa, dzięki której wniosek można składać przez Internet, a zaświadczenie otrzymać w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach to konieczność w przypadku starania się o kredyt, leasing, zakupy na raty, a także w niektórych sprawach urzędowych itp. Dokument taki muszą też posiadać m.in. firmy, które chcą brać udział w przetargach. Jeszcze do niedawna uzyskanie takiego zaświadczenia wymagało wizyty w urzędzie – w zależności od rodzaju zobowiązania podatkowego, mogło to być zaświadczenie z urzędu skarbowego, urzędu gminy, urzędu marszałkowskiego itp.

 

Urząd skarbowy wydaje takie zaświadczenie, gdy potwierdzenie sytuacji podatkowej przedsiębiorcy wynika z przepisów lub gdy firmie zależy na poświadczeniu swojej sytuacji podatkowej. Uzyskanie dokumentu wymaga złożenia w urzędzie kompletnego wniosku – musi on zawierać m.in. wyszczególnienie, jakie informacje mają zostać potwierdzone przez urząd w zaświadczeniu.

 

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii we współpracy z Ministerstwem Finansów uruchomiło nową usługę na portalu biznes.gov.pl – umożliwia ona elektroniczne złożenie wniosku oraz uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach bądź zaświadczenia stwierdzającego stan zaległości. Dzięki temu rozwiązaniu podatnik może uzyskać taki dokument przez Internet.

 

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach - teraz także przez Internet

Nowa usługa umożliwia uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym i oczekiwania na wystawienie papierowego dokumentu. Wszystko odbywa się drogą elektroniczną – przedsiębiorca składa wniosek na tzw. piśmie ogólnym w serwisie biznes.gov.pl. Wniosek ten zostaje przesłany na skrzynkę podawczą danego urzędu na platformie ePUAP. Podatnik otrzymuje dokument elektroniczny opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

 

Urząd skarbowy wydaje zaświadczenie na podstawie danych z prowadzonych ewidencji, rejestrów lub informacji pozyskanych z innych urzędów. Możliwe jest wnioskowanie o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub zaświadczenia stwierdzającego stan zaległości. Podatnik może uzyskać odmowę wydania zaświadczenia – stanie się tak, gdy np. złoży wniosek o dokument stwierdzający niezaleganie w podatkach, a w trakcie prowadzonej weryfikacji okaże się, że w urzędzie figurują zaległości w tym zakresie.

 

Zobacz też: Kto musi mieć kasę fiskalną online od 2019 r.

Czytany 4722 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 26 lipiec 2018 21:00

Artykuły powiązane