Wydrukuj tę stronę
czwartek, 19 wrzesień 2019 08:53

Sprawdzanie uprawnień serwisanta kas fiskalnych w 2019 r.

Oceń ten artykuł
(4 głosów)

Przedsiębiorca kupujący kasę fiskalną ma spory wybór sprzedawców - wybrany serwis fiskalny towarzyszy mu przez cały okres użytkowania urządzenia. Zanim jednak dokonasz wyboru, sprawdź nowego serwisanta. Dane o jego uprawnieniach znajdziesz w wyszukiwarce prowadzonej przez Krajową Administrację Skarbową, aktualizowanej na podstawie danych przesyłanych przez serwisy główne.

Sprzedaż urządzeń, fiskalizacja, wykonywanie okresowych przeglądów technicznych, odczyt pamięci, naprawa – wszystkie te czynności mogą być wykonywane wyłącznie przez uprawnionego serwisanta kas fiskalnych posiadającego ważną legitymację. Specjalista taki posiada uprawnienia do serwisowania konkretnego modelu kasy, przyznawane przez serwis główny, którym najczęściej jest producent lub importer urządzenia.

W obecnym stanie prawnym zmiana serwisu kas fiskalnych jest prostsza niż wcześniej. Właściciel urządzenia nie musi już uzyskiwać zgody serwisu głównego. Nie oznacza to jednak, iż zmiana serwisu tylko ze wzgledu np. na cenę zawsze jest dla podatnika korzystna. Zawarta między użytkownikiem kasy a serwisem umowa serwisowa gwarantuje m.in. szybką reakcję w sytuacjach awaryjnych i gotowość do dokonywania okresowych przeglądów technicznych.

W przypadku zmiany serwisu podatnik ma obowiązek poinformować o tym podmiot prowadzący serwis główny. Zgodnie z § 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816), należy głosić ten fakt w ciągu 5 dni od dokonania zmiany.

 

Sprawdzanie uprawnień serwisanta kas

Zmiana serwisu fiskalnego czasem może być dla przedsiębiorcy korzystna. Szczególnie, gdy przy wyborze pierwotnego usługodawcy kierowaliśmy się wyłącznie niską ceną, nie patrząc na jakość, terminowość czy komunikatywność firmy. Jeśli wybrany podmiot znajduje się bliżej, reaguje szybciej lub posiada szerszą ofertę, mamy prawo zmienić serwis. Nawet takie czynniki, jak sprawne odbieranie telefonów czy opisywanie na wiadomości mogą skłonić właściciela kas do zmiany usługodawcy. Zanim jednak podejmie on taką decyzję, powinien sprawdzić uprawnienia wybranego, „nowego” serwisanta.

W 2019 r. sprawdzanie uprawnień serwisanta kas jest bardzo proste. Na mocy § 9 ust. 4. § 50 ust. 1 i 2 oraz § 63 wspomnianego rozporządzenia Szef Krajowej Administracji Skarbowej udostępnił wykaz podmiotów uprawnionych do wykonywania serwisu kas danego typu. Wyszukiwarkę uprawnień serwisantów znaleźć można na stronie www.podatki.gov.pl

 

Jak sprawdzić uprawnienia serwisanta kas

Aby dowiedzieć się, czy dany podmiot ma prawo serwisować kasę określonego typu, należy znać jego numer legitymacji. Wpisujemy ten numer w polu „Numer legitymacji serwisanta”. To w zasadzie jedyna informacja, jaką musimy znać. Numer znajdziemy też m.in. w książce serwisowej kasy. Opcjonalnie można też wpisać model kasy rejestrującej – zawęzi to wyniki wyszukiwania.

 

Wynik wyszukiwania zawiera następujące dane:

  • Numer identyfikatora serwisanta
  • NIP podmiotu prowadzącego serwis główny
  • NIP serwisanta
  • Listę kas, do których posiada on uprawnienia
  • Daty ważności uprawnień dla danego typu kasy

 

Wykaz serwisantów jest na bieżąco aktualizowany. Dane o serwisantach przesyłane są przez podmioty prowadzące serwis główny. Na podstawie tych informacji wykaz aktualizowany jest niezwłocznie, jednak nie później niż następnego dnia roboczego po doręczeniu danych przez ten podmiot.

 

Czytaj też: Kasy fiskalne online - Poradnik

Czytany 2822 razy Ostatnio zmieniany piątek, 20 wrzesień 2019 10:25

Artykuły powiązane