Wydrukuj tę stronę
poniedziałek, 19 kwiecień 2021 22:30

Kasa online a brak dostępu do internetu – czy mogę prowadzić sprzedaż?

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Jednym z obowiązków posiadacza kasy fiskalnej online jest zapewnienie urządzeniu stałego dostępu do internetu. W praktyce jednak zdarzają się różne sytuacje – sieć może ulec awarii lub tracić zasięg. Procedura postępowania w takim wypadku zależy od specyfiki sytuacji, w której znalazł się podatnik. Kasa online a brak dostępu do internetu? Sprawdź, czy możesz prowadzić sprzedaż!

Centralne Repozytorium Kas (CRK) to prowadzony przez Krajową Administrację Skarbową system informatyczny, który odbiera, gromadzi i przetwarza dane przesyłane online przez kasy fiskalne. CRK otrzymuje informacje nie tylko o dokonywanych transakcjach, ale też o zdarzeniach związanych z kasą online, m.in. wykonanym przeglądzie technicznym czy zmianie adresu punktu sprzedaży. Repozytorium dokonuje analizy i kontroli tych danych.

 

Kasa online a brak dostępu do internetu

W art. 111a ust. 3 ustawy o VAT określono wymagania wobec podatnika posiadającego kasę fiskalną online. Zgodnie z tym przepisem, sposób połączenia z CRK musi być ciągły, bezpośredni i zautomatyzowany lub na żądanie Szefa KAS w postaci elektronicznej zgodnej ze strukturą określoną przepisami. Ponadto musi zapewniać przesyłanie poleceń dotyczących fiskalizacji kasy, sposobu i zakresu pracy kasy oraz przesyłania danych z kasy, a także prawidłowość pracy kasy.

Podatnik musi dopełnić wszelkich czynności i dołożyć wszelkich starań, by spełnić powyższe wymogi. Jeśli połączenie z internetem zostanie z jakichś przyczyn utracone, należy przywrócić je niezwłocznie po naprawieniu usterki. Gdy kasa odzyska połączenie z internetem, prześle „zaległe” dane automatycznie do Repozytorium.

A co w przypadku, gdy podatnik nie ma możliwości zapewnić kasie stałego dostępu do internetu, np. prowadzi sprzedaż na giełdzie, gdzie nie dociera sieć? W takim wypadku może przesyłać dane w określonych odstępach czasowych, jednak musi zgłosić ten fakt do naczelnika urzędu skarbowego i uzyskać odpowiednią zgodę.

Co istotne, zgodę naczelnika urzędu skarbowego wraz z wyznaczeniem odstępów czasowych, w których dane będą przesyłane, należy uzyskać jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży wymagającej przesyłania danych w odstępach czasowych.

 

Czy mogę prowadzić sprzedaż na kasie online bez internetu?

W przypadku braku dostępu do internetu podatnik może dalej prowadzić sprzedaż i ewidencjonować ją na kasie online. Nie jest to awaria kasy, tylko awaria sieci, nie ma więc konieczności przerywania sprzedaży. Błędem byłoby natomiast prowadzenie w takim wypadku sprzedaży z pominięciem kasy fiskalnej. Takie postępowanie jest niezgodne z prawem i grozi surowymi konsekwencjami skarbowymi.

 

Czytaj też: Jak skorygować błędne dane na paragonie?

 

Więcej o kasach online czytaj w Poradniku

Czytany 8721 razy

Artykuły powiązane