Wydrukuj tę stronę
wtorek, 28 czerwiec 2022 10:11

Klient nie wziął paragonu. Co zrobić? Czy można go wyrzucić?

Oceń ten artykuł
(3 głosów)

Wydawanie paragonów z kasy fiskalnej to obowiązek kasjera. Kwestia ta w ostatnich latach stała się szczególnie drażliwa dla organów podatkowych. Mandaty dostawano nawet za położenie dokumentu na ladzie, a nie podanie do ręki. Jak obecnie ustawodawca traktuje tę sprawę? Sprawdź, co zrobić, gdy klient nie wziął paragonu!

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. a ustawy o VAT, podatnik rejestrujący sprzedaż na kasie fiskalnej ma obowiązek wystawić i wydać kupującemu paragon fiskalny do każdej transakcji. Dotyczy to sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Paragon powinien być w formie papierowej. Za zgodą nabywcy może to być również e-paragon – dokument elektroniczny przesyłany w sposób uzgodniony z klientem.

 

Klient nie wziął paragonu. Czy musiał?

Ewidencjonujemy sprzedaż na kasie. Wydajemy resztę lub informujemy o akceptacji płatności kartą. Wydajemy klientowi paragon, a on… go nie bierze. Odchodzi z zakupami, a dokument zostaje na ladzie. To bardzo częsty widok zarówno w sklepach, jak i punktach usługowych. Rzadko wynika z zapominalstwa konsumentów. Zwykle po prostu nie chcą oni odbierać paragonu.

Do brania paragonów Ministerstwo Finansów zachęca konsumentów od lat. Paragon fiskalny jest dowodem zawarcia transakcji, stanowi podstawę do złożenia ewentualnej reklamacji i pozwala na kontrolę zakupów. Jednak klient nie ma obowiązku odebrania paragonu. Nie przewidują tego żadne przepisy – ani ustawy o VAT, ani kodeksu karnego skarbowego.

Na oficjalnej stronie internetowej resortu finansów znajduje się nawet odpowiedź na pytanie: Czy klient, który nie weźmie paragonu fiskalnego, może zostać ukarany?

W odpowiedzi czytamy:

Przepisy nie przewidują kar dla klienta za pozostawienie paragonu fiskalnego w miejscu sprzedaży. Jednak pozostawiony paragon może być wykorzystany do nadużyć.

Kupujący może więc zostawić paragon w sklepie czy punkcie usługowym. Na wszelki wypadek – w razie gdyby jednak zapomniał i zdecydował się po niego wrócić – dobrze jest zostawić nieodebrany paragon przez jakiś czas. Później mamy prawo go wyrzucić.

 

Obowiązek wydania paragonu fiskalnego

Pamiętajmy jednak, że nawet jeśli klient nie chce paragonu, sprzedawca ma obowiązek go wydrukować i wręczyć. Nie wystarczy samo zarejestrowanie sprzedaży na kasie. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów:

Przedsiębiorca, który ma obowiązek prowadzić ewidencję sprzedaży na kasie rejestrującej, ma również obowiązek wydać paragon fiskalny klientowi. Jego niewydanie może być uznane za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe.

Co grozi za wymienione w odpowiedzi resortu przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe?

Przestępstwo skarbowe: kara grzywny do 180 stawek dziennych. Wysokość stawki dziennej jest uzależniona od kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku. O wysokości stawki decyduje sąd – bierze pod uwagę m.in. dochody sprawcy, stosunki majątkowe i możliwości zarobkowe, warunki osobiste, rodzinne itp. Stawka wymierzana jest w przedziale od 1/30 do jej 40-krotności.

Wykroczenie skarbowe: kara grzywny od 1/10 do 20-krotności minimalnego wynagrodzenia. Grzywnę organ kontrolny może też wymierzyć w drodze mandatu karego. Wysokość mandatu nie może jednak przekraczać 5-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia.

Podsumowując: Podatnik prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych ma obowiązek wydać paragon fiskalny do każdej transakcji. Za pominięcie tego obowiązku grożą konsekwencje skarbowe. Sprzedawca nie odpowiada jednak za to, że klient nie wziąć paragonu. Klient natomiast nie ma obowiązku go wziąć i nie grożą mu za to żadne konsekwencje.

 

Zobacz także: Dokumenty Firmy – usługa, która usprawnia pracę przedsiębiorstwa

Czytany 15299 razy Ostatnio zmieniany środa, 29 czerwiec 2022 10:24

Artykuły powiązane