wtorek, 12 marzec 2013 00:00

Nowe rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych już od 1 kwietnia 2013 roku

Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Zasady ewidencjonowania zwrotów, reklamacji oraz korekt pomyłek ulegną zmianie z dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia w sprawie kas. Inaczej będzie się też określać serwisy kas fiskalnych, a podatnik będzie mógł dokonywać przeglądów technicznych w bardziej elastycznych terminach. To tylko niektóre ze zmian, które wejdą w życie już 1 kwietnia 2013 roku.

Ministerstwo Finansów już w zeszłym roku rozpoczęło przygotowania do zmian w przepisach dotyczących kas fiskalnych, zasad ich użytkowania, serwisowania i ewidencjonowania sprzedaży. Początkowo planowano wprowadzenie w życie czterech różnych rozporządzeń, których projekty zostały udostępnione kolejno 28 stycznia, 4 lutego, 7 lutego i 8 lutego 2013 roku. Ostatecznie zdecydowano jednak o zastąpieniu ich jednym projektem z 4 marca 2013 roku. Nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących wejdzie w życie 1 kwietnia 2013 roku.

Reklamacje i pomyłki

Zmiany dotyczą między innymi sposobu ujmowania w ewidencji zwrotów towarów i reklamacji usług, które skutkują koniecznością zwrotu należności ze sprzedaży – w całości lub w części. Według nowego rozporządzenia takie reklamacje i zwroty należy ująć w odrębnej ewidencji. Konieczne jest również dołączenie oryginału dowodu sprzedaży – paragonu fiskalnego, umowy sprzedaży czy chociażby umowy gwarancyjnej. Również w przypadku wystąpienia tak zwanej „oczywistej pomyłki” konieczna będzie odrębna ewidencja, w której podatnik wskazuje na okoliczności i przyczynę popełnienia błędu oraz podaje wartość sprzedaży i kwotę podatku.  
Od 1 kwietnia 2013 roku podatnik będzie miał obowiązek ewidencjonować każdą sprzedaż, także w przypadku, gdy zapłata części lub całości należności zostanie dokonana przed sprzedażą.

Przeglądy techniczne

Modyfikacjom ulegną także przepisy dotyczące przeglądów technicznych i serwisowania kasy fiskalnej. Od 1 stycznia 2013 roku termin obowiązkowego przeglądu będzie liczony od dnia dokonania fiskalizacji. Zmieniony zostanie zapis określający okres dokonywania przeglądów. W poprzednim rozporządzeniu z 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.) obowiązkowy przegląd techniczny należało wykonywać raz na 24 miesiące. Nowe rozporządzenie nadaje temu zapisowi brzmienie: „nie rzadziej niż co 2 lata”.

Inaczej w serwisach

Zmianie ulegną także wymogi dotyczące serwisów fiskalnych. Od 1 kwietnia 2013 roku serwisant będzie miał obowiązek wykonać przegląd techniczny w ciągu 5 dni od otrzymania zgłoszenia od podatnika. Zostały też wprowadzone nowe określenia: podmiot prowadzący serwis główny i podmiot prowadzący serwis kas. Tym pierwszym może być krajowy producent, podatnik będący importerem lub dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia kas, ewentualnie podatnik, któremu zostało przekazane prowadzenie serwisu z powodu zaprzestania działalności jednego z dwóch pierwszych podmiotów. Natomiast podmiot prowadzący serwis kas to przedsiębiorca posiadający autoryzację serwisu głównego i prowadzący działalność serwisową.

Nowe wzory zgłoszeń i wniosków

Projekt rozporządzenia z 4 marca 2013 roku przewiduje zmiany we wzorach zgłoszeń i wniosków składanych przez podatnika w urzędzie skarbowym. Inaczej będą wyglądały między innymi:
•    zgłoszenie podmiotu prowadzącego serwis lub podmiotu prowadzącego serwis główny
•    wniosek o dokonanie odczytu z pamięci fiskalnej kasy
•    wniosek o zarejestrowanie kasy, który podatnik składa do US w związku ze zmianą właściwego dla podatnika urzędu
Ustawodawca nie przewiduje natomiast większych zmian w druku „Zgłoszenie kasy przez podatnika”. Nadal też obowiązywał będzie termin 7 dni od dokonania fiskalizacji.

Czytany 25794 razy Ostatnio zmieniany środa, 14 maj 2014 10:49

Artykuły powiązane

  • Zwrot towaru bez paragonu. Jak rozliczyć VAT? Zwrot towaru bez paragonu. Jak rozliczyć VAT?

    Zwrot towaru bez paragonu to sytuacja, która wzbudza wątpliwości interpretacyjne. Przepisy wskazują bowiem na konieczność dołączenia do ewidencji „dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży”. Czy zatem można przyjąć zwrot, jeśli klient zgubił lub wyrzucił paragon? Jak w takim przypadku rozliczyć VAT? Sprawdzamy, co na to prawo podatkowe.

  • Jak skorygować błędne dane na paragonie? Jak skorygować błędne dane na paragonie?

    Pomyłki w ewidencjonowaniu sprzedaży mogą zdarzyć się każdemu użytkownikowi kasy fiskalnej. O ile jednak w trakcie wystawianie paragonu dane można skorygować na kasie, o tyle po dokonaniu wydruku – już nie. Urządzenia fiskalne nie dają takiej technicznej możliwości. Oczywiście nie pozbawia to sprzedawcy prawa do skorygowania sprzedaży. W tym celu musi prowadzić dwie dodatkowe ewidencje.

  • Zwrot towaru bez paragonu - czy sprzedawca może go przyjąć? Zwrot towaru bez paragonu - czy sprzedawca może go przyjąć?

    Aktualne przepisy umożliwiają klientom zwrócenie lub zareklamowanie towaru. Konieczne jest okazanie dowodu zakupu danego produktu – zwykle jest to paragon fiskalny. A czy sprzedawca może przyjąć zwrot towaru bez paragonu?

  • Kalendarium zmian w VAT 2019 Kalendarium zmian w VAT 2019

    Początek 2019 r. przyniósł podatnikom szereg zmian dotyczących rozliczania podatku VAT, rejestracji podmiotów w rejestrze VAT czy chociażby stosowania kas fiskalnych. Wiele innych planowano wprowadzić już od 1 stycznia, jednak na ich wejście w życie będzie trzeba jeszcze poczekać. Podobnie jak w latach poprzednich, wprowadzone modyfikacje mają na celu m.in. ograniczenie nadużyć, wspieranie uczciwych przedsiębiorców i eliminowanie podmiotów dopuszczających się oszustw podatkowych.

  • Jak skorygować pomyłkę w ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej w 2018 r. Jak skorygować pomyłkę w ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej w 2018 r.

    Niezamierzony błąd może zdarzyć się każdemu użytkownikowi kasy fiskalnej. Urządzenia rejestrujące nie dają jednak możliwości skorygowania takiej sprzedaży, dlatego konieczne jest prowadzenie w tym celu odrębnej ewidencji. Sprawdź, jak powinna ona wyglądać i jak organy podatkowe i sądy administracyjne rozstrzygają wątpliwe kwestie zgłaszane w ostatnich latach przez przedsiębiorców.