Wydrukuj tę stronę
wtorek, 12 marzec 2013 00:00

Kasy fiskalne 2013: od 1 kwietnia nowe zasady ewidencjonowania

Oceń ten artykuł
(1 głos)

Nowe rozporządzenie Ministra Finansów wprowadza istotne modyfikacje w zakresie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Zmiany obejmą także sposób sporządzania ewidencji zwrotów, reklamacji oraz korekt pomyłek. Nowe przepisy wejdą życie już 1 kwietnia 2013 roku.

 

Z dniem 1 kwietnia 2013 roku przestanie obowiązywać rozporządzenie z 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.). Projekt nowego rozporządzenia w znacznym stopniu opiera się na wcześniejszych regulacjach. Wprowadza jednak sporo istotnych zmian, z którymi powinien zapoznać się każdy podatnik ewidencjonujący sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej.

 

Każda sprzedaż na kasie

Nowe wytyczne zostały zamieszczone w projekcie z 4 marca 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Początkowo resort finansów planował wprowadzić w życie cztery różne projekty, jednak zdecydowano się na ujednolicenie nowego rozporządzenia. Od 1 kwietnia 2013 roku będzie trzeba ewidencjonować na kasie fiskalnej każdą sprzedaż. Dotyczy to także zapłaty, która została dokonana przez nabywcę przed sprzedażą. W takim wypadku sprzedaż musi być zarejestrowana na kasie, niezależnie od tego, czy zapłata dotyczy całości, czy części należności.

 

Odrębne ewidencje dla zwrotów

Zmienią się również zasady ujmowania zwrotów i reklamacji towarów czy usług. Od 1 kwietnia 2013 roku podatnicy będą mieli obowiązek ujmować w odrębnej ewidencji te zwroty i reklamacje, których konsekwencją przyjęcia będzie konieczność zwrócenia klientowi całości lub części należności. W ewidencji tej należy uwzględnić między innymi numer paragonu fiskalnego, nazwę sprzedanego towaru lub wyświadczonej usługi, datę i godzinę dokonania sprzedaży oraz dokładny termin zwrotu. Konieczne będzie również załączenie do ewidencji dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, czyli na przykład paragonu, umowy czy gwarancji. Kolejnym wymaganym dokumentem jest podpisany przez obie strony protokół zwrotu.

 

Odrębne ewidencje dla pomyłek

Inaczej będą też wyglądały korekty ewidencji, sporządzone w razie wystąpienia pomyłki. Również w tym przypadku konieczne będzie zamieszczenie w odrębnej ewidencji opisu przyczyny i okoliczności wystąpienia pomyłki oraz podanie wartości sprzedaży brutto oraz kwoty podatku błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży. Dodatkowy wymóg toe dołączenie do dokumentacji oryginału paragonu fiskalnego, który dokumentuje błędnie wprowadzoną sprzedaż.

 

Kliknij po praktyczny poradnik: Ewidencje korekt paragonów fiskalnych

Czytany 18921 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 24 listopad 2014 13:41

Artykuły powiązane