Wydrukuj tę stronę
sobota, 15 styczeń 2022 22:17

Raporty fiskalne – czy drukować, gdy nie było sprzedaży?

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Sporządzanie raportów fiskalnych to obowiązek każdego właściciela kasy rejestrującej. Z przepisów jasno wynika, że należy regularnie generować raporty dobowe i miesięczne. A co w sytuacji, gdy danego dnia nie było sprzedaży lub gdy z powodu sezonowej przerwy czy dłuższego urlopu, przez cały miesiąc nie rejestrowaliśmy przychodu? Czy wtedy również należy drukować raporty fiskalne?

Obowiązek sporządzania raportów fiskalnych – przepisy 

Wiążące informacje dotyczące sporządzania raportów z kasy fiskalnej, w tym także kasy online, znajdują się w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816).

Z § 6 ust. 1 pkt 3 i 4 tego aktu prawnego wynika wyraźnie, że podatnik, który prowadzi ewidencję z wykorzystaniem kasy, ma obowiązek wystawiać:

3) (…) raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym;
4) (…) raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu; w przypadku kas on-line zamiast raportu fiskalnego okresowego (miesięcznego) podatnicy mogą wystawić łączny raport fiskalny okresowy (miesięczny);

 

Czy drukować raporty fiskalne, gdy nie było sprzedaży?

Powyższe zapisy nie pozostawiają wątpliwości co do tego, kiedy należy sporządzić raport dobowy lub okresowy (miesięczny), natomiast nie określają, w jakich sytuacjach podatnik jest z tego obowiązku zwolniony. W wyjaśnieniu tej kwestii możemy się posiłkować definicją raportu oraz istniejącą interpretacją indywidualną.

Z definicji raportu określonej w § 2 pkt 27 wspomnianego rozporządzenia dowiadujemy się, że jest to dokument fiskalny zawierający w szczególności dane sumaryczne o wartości sprzedaży i wysokości podatku w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz wartości sprzedaży zwolnionej od podatku odpowiednio za daną dobę, wybrany okres lub cały okres pracy kasy.

Jeśli w danym okresie nie wystąpiła sprzedaż, która podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, nie ma konieczności wystawiania raportu – ani dobowego, ani okresowego. Sporządzenie go bowiem ma sens tylko wtedy, gdy posłuży on do zaewidencjonowania występujących danych dotyczących sprzedaży. Jej brak oznacza, że obrót i kwota podatku mają wartość zerową, dlatego drukowanie raportów jest zbędne. Takie stanowisko wyraził we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jeden z przedsiębiorców. W odpowiedzi zawartej w piśmie z dnia 3 października 2017 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.348.2017.1.MN Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe i tym samym potwierdził, że podatnik nie musi drukować raportu, jeśli w danym dniu czy miesiącu nie było sprzedaży.  

Czytany 11350 razy

Artykuły powiązane