Wydrukuj tę stronę
poniedziałek, 15 grudzień 2014 00:00

PIT-11, PIT-4R, IFT, CIT-8: Czy musisz je złożyć drogą elektroniczną w 2015 roku?

Oceń ten artykuł
(4 głosów)

Nowe przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2015 roku zobligują ogromną liczbę płatników oraz innych podmiotów do przesyłania urzędom skarbowym deklaracji, informacji oraz rocznego obliczenia podatku wyłącznie drogą elektroniczną. Obowiązek ten bezwarunkowo będzie dotyczył m.in. biur rachunkowych. Sprawdź, czy i Ty w 2015 r. musisz złożyć dokumenty w formie elektronicznej i do kiedy należy to zrobić.

 

Początek każdego roku to czas składania przez podatników i płatników m.in. deklaracji PIT-4R i PIT-8AR, rocznego obliczenia podatku PIT-40 oraz informacji PIT-8C, PIT-11 i IFT-1/IFT-1R. W Dz. U. z dnia 12 listopada 2014 r., pod poz. 1563, opublikowano ustawę z dnia 26 września 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - wejdzie ona w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku. Ustawa ta znowelizuje przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zmiany te znacząco wpłyną na sposób składania formularzy PIT i CIT przez podatników.

 

Nowe przepisy mają zastosowanie do przychodów/dochodów uzyskanych lub strat poniesionych począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. Oznacza to, iż wszystkie deklaracje, informacje oraz roczne obliczenia podatku w 2015 roku za rok 2014 należy przekazywać do urzędu skarbowego już na nowych zasadach.

 

Co nowego w ustawie o PIT

Do ustawy o PIT zostanie wprowadzony art. 45ba - wprowadza on zasadę, zgodnie z którą deklaracje roczne PIT-4R, PIT-8AR, informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, jak również roczne obliczenie podatku PIT-40, należy składać do urzędu skarbowego wyłącznie drogą elektroniczną.

 

W drodze wyjątku postanowiono umożliwić składanie ww. dokumentów drogą papierową płatnikom podatku dochodowego oraz podmiotom zobowiązanym do sporządzania informacji, którzy spełniają łącznie dwa warunki:

  • Zobowiązani są sporządzić informacje lub roczne obliczenie podatku za dany rok dla nie więcej niż pięciu podatników
  • Nie korzystają z usług biura rachunkowego, które składałoby dokumenty do urzędu skarbowego w ich imieniu

 

Wyjątek ten nie dotyczy informacji IFT-3/IFT-3R, którą zgodnie z art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT w brzmieniu od 1 stycznia 2015 r. należy przekazywać do urzędu wyłącznie drogą elektroniczną, niezależnie od ilości podatników, za których składane są informacje.

 

Dokumenty PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R oraz PIT-40 przekazywane w formie papierowej należy dostarczyć do urzędu skarbowego do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Natomiast ww. dokumenty w formie elektronicznej należy przesłać do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Niezależnie od formy przekazania ww. informacji oraz rocznego obliczenia podatku PIT-40, podatnikom dokumenty te należy przekazać do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

 

Ważne!

Informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R oraz roczne obliczenie podatku PIT-40 za rok 2014 należy złożyć w urzędzie skarbowym do:
2 lutego 2015 r.
(31 stycznia wypada w sobotę) - jeśli dokumenty składane są w formie papierowej
2 marca 2015 r.
(28 lutego wypada w sobotę) - jeśli dokumenty składane są drogą elektroniczną

Natomiast podatnikom dokumenty te należy przekazać do:

2 marca 2015 r. - niezależnie od formy złożenia dokumentu do urzędu skarbowego

 

Deklaracji, informacji oraz rocznego obliczenia podatku w formie papierowej nie będą mogły składać biura rachunkowe, które sporządzają te dokumenty w imieniu i na rzecz swoich klientów będących płatnikami bądź podmiotami zobowiązanymi do sporządzania informacji. Biura rachunkowe od 1 stycznia 2015 r. będą składać te dokumenty wyłącznie drogą elektroniczną.

 

Oczywiście spełnienie warunków do złożenia informacji PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, deklaracji rocznych PIT-4R, PIT-8AR czy rocznego obliczenia podatku PIT-40 drogą tradycyjną - w formie papierowej - nie pozbawia płatnika czy innego podmiotu do przekazania tych dokumentów do urzędu drogą elektroniczną.

 

Uniwersalna Bramka Dokumentów

Aby ułatwić płatnikom i innym podmiotom składanie dokumentów w formie elektronicznej, Ministerstwo Finansów planuje uruchomienie Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD). Działa już wersja testowa tego systemu. W ramach jednej transmisji będzie można wysłać do 20 000 dokumentów PIT 11, PIT-8C, PIT-R oraz PIT-40, które w UBD będą oznaczone jako PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ i PIT-40Z. Na wszystkie wysłane za jednym razem dokumenty będzie się pobierało jedno Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), co znacznie ułatwi dopełnienie formalności.

Celem zmian wprowadzonych przez ustawodawcę jest usprawnienie komunikacji pomiędzy administracją podatkową a płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych oraz innymi podmiotami zobligowanymi do składania informacji o dochodach (przychodach) osób fizycznych, jak również podatnikami i płatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

 

Ministerstwo przewiduje znaczy wzrost liczby dokumentów przekazywanych drogą elektroniczną, co z kolei ma umożliwić uruchomienie usługi wstępnie wypełnionych zeznań dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Podatnikom za pośrednictwem portalu podatkowego zostanie udostępnione zeznanie roczne wstępnie przygotowane przez administrację podatkową. Wystarczy, że przeanalizuje je i ewentualnie zmodyfikuje pod kątem przysługujących mu ulg i odliczeń. Dzięki temu sporządzanie zeznań podatkowych okaże się o wiele prostsze, a wprowadzona usługa przyczyni się do zminimalizowania liczby błędów popełnianych przez podatników. Za 2014 rok prawo do pobrania, sprawdzenia i naniesienia ewentualnych poprawek mają mieć podatnicy rozliczający swoje dochody w zeznaniu PIT-37.

 

Co nowego w ustawie o CIT

Nowości w ustawie o CIT również dotyczą formy składania dokumentów do urzędu skarbowego. Od 1 stycznia 2015 roku obowiązywać będzie zasada, iż informację IFT-2/IFT-2R oraz zeznanie CIT-8 należy składać za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wyjątkiem będą podmioty spełniające warunki opisane we wspomnianym art. 45ba ust. 2 ustawy o PIT.

Niezależnie od formy przekazania dokumentów do urzędu skarbowego, termin na ich złożenie nie ulegnie zmianie.

 

Co nowego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym

Zgodnie z art. 36 ust. 7  ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.) w brzmieniu od 1 stycznia 2015 r., podatnicy korzystający z podatkowania w formie karty podatkowej mają obowiązek informować urząd skarbowy o zmianach, które powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej oraz mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Nowe przepisy obligują podatników do powiadamiania organu podatkowego o zmianach, jakie zaistniały w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej lub o likwidacji prowadzonej działalności na sformalizowanym formularzu. Wzór takiego formularza zostanie określony przez Ministra Finansów.

 

Plany Ministerstwa - podpisywanie deklaracji

Ministerstwo Finansów planuje dodatkowo umożliwienie płatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych oraz innym podmiotom będącym osobami fizycznymi, podpisywanie PIT-8C, PIT11, PIT-R, IFT-1, IFT-3 oraz PIT-40 danymi autoryzującymi zamiast bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Zmiany takiej nie planuje się w stosunku do osób prawnych, które w dalszym ciągu będą musiały używać bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

 

Kliknij i pobierz aktualne druki PIT i CIT

Czytany 12802 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 19 styczeń 2015 08:28

Artykuły powiązane