Waga to nieodłączny element większości sklepów - nie tylko spożywczych, ale także wielobranżowych, a nawet ogrodniczych i sklepów z artykułami metalowymi. Waga sklepowa może funkcjonować samodzielnie lub być częścią systemu sprzedażowego. Samodzielnie działające wagi spotykamy na przykład w samoobsługowych działach owocowo-warzywnych czy na stoiskach mięsnych w sklepach spożywczych i marketach. Natomiast system sprzedażowy to cały zestaw urządzeń, który służy do kompleksowej obsługi klienta na stanowisku kasjerskim. W skład tego systemu wchodzi waga sklepowa, kasa fiskalna lub drukarka fiskalna i najczęściej także czytnik kodów kreskowych. Nowoczesne systemy sprzedażowe wyposażone są również w ekran dotykowy. Jeśli na stoisku kasjerskim znajduje się komputer, oczywiście musi on mieć odpowiednie oprogramowanie.
Użytkowanie wag sklepowych, podobnie jak w przypadku kas fiskalnych, wiąże się z pewnymi obowiązkami. Wagi powinny mieć odpowiednie oznaczenia i raz na kilka lat być poddawane ponownej legalizacji. Wytyczne te zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008 roku w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych, które weszło w życie 29 stycznia 2008 roku. Dopełnienie wszystkich obowiązków określonych w przepisach spoczywa na właścicielu wagi sklepowej. Wytyczne określone przez polskie przepisy są zgodne z prawem Unii Europejskiej, które mówi między innymi o tym, iż każda waga używana przy kliencie musi mieć legalizację.
Pozostałe akty prawne dotyczące użytkowania wag sklepowych i przemysłowych:
- Dyrektywa Rady z dnia 20 czerwca 1990 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wag nieautomatycznych
- Ustawa z dnia 11 maja 2001r. Prawo o miarach - tekst jednolity (Dz.U. 2001 nr 63 poz.636)
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002r. o systemie oceny zgodności - tekst jednolity (Dz.U. 2002 nr 166 poz. 1360)
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2006 nr 249 poz. 1824)
Prawidłowe dobranie wagi sklepowej do rodzaju wykonywanej działalności oraz specyfiki miejsca, w którym urządzenie będzie użytkowane, jest bardzo istotne. Inną wagę kupimy na samoobsługowy dział owocowo-warzywny, a inną do nowoczesnego stanowiska kasjerskiego. Wielu przedsiębiorców od lat działających w handlu przyznaje, że odpowiednie dobranie urządzenia jest istotne nie tylko ze względów funkcjonalnych, ale także wizerunkowych. O ile w małych osiedlowych sklepikach skomplikowany i nowoczesny system sprzedażowy nie jest koniecznością, o tyle w sieciowych marketach czy chociażby dbających o swoją markę delikatesach może on okazać się kluczową techniką przyciągania klientów. Zaawansowana technologicznie waga multimedialna z dużym i czytelnym wyświetlaczem dla klienta jest w takim przypadku znakomitym rozwiązaniem.
Nie jest obojętne, jaką wagę stosujemy w naszym punkcie sprzedażowym. Zawsze musi być ona optymalna do specyfiki działalności. W naszym poradniku znajdą Państwo wszystkie niezbędne informacje dotyczące wyboru wagi sklepowej w powiązaniu z systemem sprzedażowy. Wyjaśnimy także wiele kwestii prawnych i podpowiemy, jak rzetelnie spełnić wymagane przepisami obowiązki użytkownika wagi sklepowej.