Wydrukuj tę stronę
czwartek, 18 grudzień 2014 00:00

Obowiązkowe ubezpieczenie OC przy usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Rozporządzenie, które wejdzie w życie 19 stycznia 2015 roku, ureguluje kwestię obowiązkowego ubezpieczenia OC dla wszystkich przedsiębiorców zajmujących się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Sprawdź, ile wyniesie minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia i jakich szkód zgodnie z nowymi przepisami OC nie obejmuje.

 

Wejście w życie ustawy deregulacyjnej sprawiło, że większa liczba przedsiębiorców decyduje się na otwarcie własnego biura rachunkowego. W związku z tymi zmianami, dnia 19 listopada 2014 roku w Dzienniku Ustaw nr 1616 opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Świadczenie usług księgowych wiąże się z koniecznością wykupienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC). Celem opublikowania nowego rozporządzenia jest  między innymi uściślenie, iż obowiązek zawarcia umowy OC dotyczy wszystkich osób zajmujących się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych - zarówno certyfikowanych księgowych, jak i podatników nieposiadających takiego certyfikatu.

 

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, obowiązkowe ubezpieczenie OC obejmuje szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością, powstałe w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z prowadzoną działalnością.

 

Natomiast w § 2 ust. 2 rozporządzenia wymieniono, jakich szkód ubezpieczenie OC nie obejmuje:

2. Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód:

1) polegających na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia, wyrządzonych przez ubezpieczonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, a także powinowatemu w tej samej linii lub stopniu, osobie pozostającej w stosunku przysposobienia oraz jej małżonkowi, jak również osobie, z którą ubezpieczony pozostaje we wspólnym pożyciu;

2) wyrządzonych przez ubezpieczonego, który przestał spełniać warunki, o których mowa w art. 76a ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, chyba że szkoda została wyrządzona w związku z prowadzoną działalnością w czasie, w którym ubezpieczony spełniał te warunki;

3) polegających na zapłacie kar umownych;

4) powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru.

 

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC będzie wynosić 10.000 euro w przeliczeniu na PLN, w odniesieniu do jednego zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Nie jest to żadna zmiana w stosunku do obecnego stanu prawnego - aktualne przepisy również określają minimalną sumę gwarancyjną na 10.000 euro. W celu przeliczenia euro na złote stosować się będzie średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku zawarcia umowy ubezpieczenia OC.

Zgodnie z § 3 nowego rozporządzenia, obowiązek ubezpieczenia OC dla przedsiębiorcy zajmującego się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności.

 

Ważne!

Każdy przedsiębiorca zamierzający usługowo prowadzić księgi rachunkowe musi zawrzeć umowę na ubezpieczenie swojej działalności najpóźniej dzień przed rozpoczęciem świadczenia usług księgowych.

 

Rozporządzenie wejdzie w życie 19 stycznia 2015 roku - 60 dni od ogłoszenia go w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy będą obowiązywały w stosunku do umów ubezpieczenia zawartych od tego dnia.

 

Szukasz rzetelnego biura rachunkowego? Skontaktuj się z nami - BUCHCOM Biuro Rachunkowe Warszawa

Czytany 4979 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 18 grudzień 2014 23:04

Artykuły powiązane