poniedziałek, 25 wrzesień 2017 21:03

Wystawianie faktur w 2018 r. – kiedy wejdzie Centralny Rejestr Faktur?

Oceń ten artykuł
(12 głosów)

Pilotażowa wersja systemu miała zostać uruchomiona w połowie 2017 r. – tymczasem wciąż trwają prace koncepcyjne nad Centralnym Rejestrem Faktur. Rząd nie zrezygnował jednak z tego projektu. Sprawdź, jak będzie wyglądało fakturowanie po wdrożeniu CRF i dlaczego w 2018 r. wszyscy podatnicy VAT będą musieli wystawiać faktury elektronicznie za pomocą programów komputerowych. 

O wprowadzeniu Centralnego Rejestru Faktur, czyli teleinformatycznego repozytorium danych, do którego w czasie rzeczywistym trafiać będą wszystkie wystawiane faktury, mówi się już od wielu miesięcy. Ten zaawansowany system informatyczny ma być kolejnym krokiem rządu w kierunku wyeliminowania nadużyć podatkowych i zwiększenia wpływów do budżetu państwa.

Korzyść mają odnieść wszyscy uczciwi przedsiębiorcy – nie tylko ze względu na polepszenie warunków dla uczciwej konkurencji, ale też w związku z upowszechnieniem dzięki CRF elektronicznych faktur. Nie będą to jednak zwykłe skany ani pliki tekstowe, lecz zaawansowane dokumenty umożliwiające m.in. automatyczny odczyt danych. Rozwiązanie to znacznie usprawni procesy wewnętrzne w firmach – programy sprzedażowe i księgowe będą mogły wykonywać czynności, które obecnie zajmują pracownikom wiele czasu.

 

Centralny Rejestr Faktur – kiedy?

Według początkowych założeń resortu finansów już w połowie 2017 r. miała zostać wdrożona pilotażowa wersja rejestru. Tymczasem Ministerstwo Finansów dopiero jest na etapie planowania, jak Centralny Rejestr Faktur miałby wyglądać.

Po zakończeniu prac koncepcyjnych projekt zostanie przekazany spółce Aplikacje Krytyczne, która zacznie pracować nad ostatecznym kształtem systemu. Od rozpoczęcia działań aż do ostatecznego uruchomienia CRF minie co najmniej 1 - 1,5 roku. Oznacza to, iż najwcześniej system ruszy dopiero pod koniec 2018 r.

 

Centralny Rejestr Faktur pozwoli w czasie rzeczywistym kontrolować proces wystawiania tych dokumentów. Tym samym skończy się praktyka wystawiania faktur „wstecz”. Łatwiej też będzie wychwycić i wyeliminować sytuacje takie jak np. wystawienie pustych faktur – chociażby poprzez wstrzymanie zwrotu podatku tam, gdzie ryzyko oszustwa jest podwyższone.

 

Co wprowadzenie rejestru faktur oznacza dla podatników

Uruchomienie Centralnego Rejestru Faktur niewątpliwie przyniesie korzyść uczciwym przedsiębiorcom. Jednak zanim odczują oni pozytywne skutki zmian, będą musieli dostosować swoje działalności do nowych wymogów. Najprostsze będzie to dla tych podatników, którzy w swojej pracy wykorzystują nowoczesne programy komputerowe do prowadzenia sprzedaży. W wypadku bowiem tych użytkowników to producenci oprogramowania zadbają o dostosowanie swoich systemów do wymogu przekazywania danych do CRF. Od podatnika będzie to wymagało jedynie dokonania aktualizacji programu oraz ewentualnego szkolenia w zakresie nowych procedur.

 

Trudniej będzie tym przedsiębiorcom, którzy wystawiają faktury za pomocą innych narzędzi informatycznych, np. arkuszy kalkulacyjnych czy edytorów tekstów. Najprawdopodobniej będą oni musieli albo całkowicie zmienić stosowane w firmie praktyki, albo zaopatrzyć się w odpowiednie oprogramowanie sprzedażowe.

 

Centralny Rejestr Faktur oraz wymogi prawne, które zaczną obowiązywać od 2018 r., położą kres praktyce wciąż stosowanej w wielu firmach – wystawianiu dokumentów sprzedażowych odręcznie na drukach z bloczków faktur.

 

Faktury w 2018 r. – tylko w wersji elektronicznej

O ile nie wiemy jeszcze dokładnie, jak będą wyglądały przepisy dotyczące przekazywania danych do CRF, o tyle znamy regulacje dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego, które zaczną obowiązywać już w 2018 r. A z tych jasno wynika, iż rok 2017 jest ostatnim rokiem, w którym praktyka wystawiania faktur ręcznie ma rację bytu.

 

Od 1 stycznia 2018 r. w przepisach ustawy – Ordynacja podatkowa, w art. 109 ustawy o VAT zostanie dodany ustęp 8a, który wskazuje na obowiązek prowadzenia ewidencji VAT wyłącznie w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Ponadto, od 1 lipca 2018 r. wszystkich podatników obejmie obowiązek przekazywania na żądanie organu podatkowego plików JPK, w tym pliku JPK_FA zawierającego szczegółowe dane z faktur sprzedaży.

 

Wymóg przekazywania plików JPK dotyczy podatników prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych. Zgodnie z art. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej księgi podatkowe to także ewidencje VAT. Skoro więc będzie istniał wymóg prowadzenia ich w formie elektronicznej przez podatników VAT, to wszyscy oni będą też musieli na żądanie organów przekazywać pliki JPK z ksiąg, w tym również z wystawianych faktur sprzedaży.

 

Stworzenie pliku JPK_FA z danych zawartych na fakturach papierowych byłoby bardzo trudne, o ile nie niemożliwe. Należy więc z całą pewnością stwierdzić, iż w 2018 r. wszyscy podatnicy VAT będą musieli wystawiać faktury w formie elektronicznej – niezależnie od tego, czy Centralny Rejestr Faktur zostanie uruchomiony do końca 2018 r., czy nie.

 

Doświadczenia europejskie

Rejestr faktur to nie nowość w Unii Europejskiej. Centralne bazy do przechowywania faktur, kontrola w czasie rzeczywistym oraz e-fakturowanie zostały z powodzeniem wprowadzone m.in. w Portugalii, Czechach i na Słowacji. Wkrótce z systemu takiego zaczną korzystać także podatnicy z Hiszpanii.

 

Komisja Europejska w „Zielonej Księdze VAT” zarekomendowała stworzenie rejestru faktur już w 2010 roku. Zgodnie z dyrektywą 2014/55/UE w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych, Polska ma obowiązek zbudować platformę do przyjmowania faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych do 27 listopada 2018 r. Natomiast do 1 listopada 2020 r. państwo będzie musiało wprowadzić obowiązek składania elektronicznych faktur przez przedsiębiorców wykonujących zamówienia publiczne.

 

Więcej w Poradniku: Centralny Rejestr Faktur. Jak wystawić fakturę w 2018 r. 

Czytany 1946 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 25 wrzesień 2017 21:20

Artykuły powiązane

  • JPK dla mikroprzedsiębiorców – odpowiedzi ministerstwa na pytania podatników JPK dla mikroprzedsiębiorców – odpowiedzi ministerstwa na pytania podatników

    Kto składa JPK_VAT, w jaki sposób i w jakich terminach należy dopełnić tego obowiązku, co grozi za nieterminowe złożenie pliku – odpowiedzi na te i wiele innych pytań znalazły się na stronie Portalu Podatkowego. Sprawdź, jak oficjalnie Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwe kwestie dotyczące JPK_VAT.

  • Nowa struktura JPK_VAT od 1 stycznia 2018 r. Nowa struktura JPK_VAT od 1 stycznia 2018 r.

    Wprowadzenie nowej struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego zawierającego ewidencje VAT ma ułatwić życie polskim przedsiębiorcom. Mniej będzie obowiązkowych pól do wypełnienia, za to pojawią się nowe, które ułatwią kontakt podatnika z urzędem skarbowym. Uporządkowane też zostanie oznaczenie plików składanych za ten sam okres. Sprawdź, gdzie znaleźć nową strukturę JPK_VAT i od kiedy należy z niej korzystać. 

  • JPK w InsERT nexo JPK w InsERT nexo

    Od 1 lipca 2016 r. zaczął obowiązywać przepis art. 193a w ustawie Ordynacja podatkowa, który nakłada na przedsiębiorców obowiązek udostępniania organom podatkowym informacji w spójnej formie, co oznacza, że organy te mają prawo żądania Jednolitego Pliku Kontrolnego od podatników prowadzących księgi rachunkowe w formie elektronicznej. Obowiązek generowania Jednolitego Pliku Kontrolnego dotyczy od 1 lipca 2016 r. dużych przedsiębiorców, a od dnia 1 stycznia 2017 r. małe i średnie firmy.

  • JPK w InsERT GT JPK w InsERT GT

    Od 1 lipca 2016 przedsiębiorcy mają obowiązek udostępniania organom podatkowym ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w postaci elektronicznej w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Od tej daty obowiązek ten dotyczy dużych firm, a małe i średnie będą musiały posługiwać się JPK od 1 lipca 2018. Już teraz mogą przekazywać organom podatkowym dane w postaci JPK, dzięki czemu mogą uniknąć wizyty pracowników kontroli podatkowej w siedzibie swojej firmy.

  • JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorcy od 1 stycznia 2018 r. JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorcy od 1 stycznia 2018 r.

    Wkrótce wszyscy czynni podatnicy VAT będą musieli każdego miesiąca przesyłać elektronicznie dane z ewidencji VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Dotyczy to nawet tych podmiotów, które obecnie wciąż prowadzą tę ewidencję w formie papierowej – od 1 stycznia 2018 r. wejdą bowiem w życie przepisy, które pozbawią ich takiej możliwości. Sprawdź, czym jest JPK_VAT i jak w praktyce wygląda comiesięczne przesyłanie tych plików.

Bądź na bieżąco

kasy fiskalne 2017

towary uslugi2017

vat2017zmiany