wtorek, 30 grudzień 2014 00:00

Od 01.12.2014 r. nowy sposób rejestracji podmiotu i aktualizacji danych w KRS, urzędzie skarbowym i ZUS: NIP-8

Oceń ten artykuł
(13 głosów)

Nowe przepisy ułatwiają podmiotom objętym wpisowi do KRS zarówno rejestrację, jak i aktualizację danych w rejestrze sądowym oraz urzędach. Od 1 grudnia 2014 r. do rejestru składa się jedynie wniosek o wpis lub zmianę wpisu z ewentualnymi dokumentami. Natomiast wszelkie dane uzupełniające do urzędu skarbowego, urzędu statystycznego oraz ZUS składa się na jednym formularzu NIP8, przy czym można to zrobić drogą elektroniczną.

 

Od 1 grudnia 2014 roku obowiązują nowe zasady rejestrowania spółek, zgłaszania zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz urzędach: skarbowym, statystycznym i ZUS. Wszystko za sprawą przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1161), która weszła w życie właśnie 1 grudnia 2014 r.

Zmiany objęły wszystkie podmioty podlegające wpisowi do KRS zarówno w rejestrze przedsiębiorców, jak i podlegające wpisowi do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej. Wyjątek stanowi jedynie rejestr dłużników niewypłacalnych, którego nie objęły nowe regulacje.

 

Od 1 grudnia 2014 roku podmioty te do rejestru sądowego składają jedynie wniosek o wpis lub zmianę wpisu w KRS. Dane do urzędu skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz urzędu statystycznego składa się na jednym formularzu NIP 8. Wzór tego nowego druku znaleźć można w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających (Dz. U. z 28 listopada 2014, poz. 1665). Dane podstawowe zawarte są we wniosku o wpis do KRS, natomiast na formularzu NIP-8 wykazuje się jedynie dane uzupełniające.

Z dniem 1 grudnia 2014 r. zlikwidowany został obowiązek składania NIP-2, RG-1 oraz stosownych dokumentów do ZUS. Zastępuje je formularz NIP-8, który można składać drogą elektroniczną.

 

Uwaga!

Rejestrując podmiot lub aktualizując jego dane w KRS nie składasz już NIP-2, RG-1, ZPA. Jedynym dokumentem do złożenia do urzędu skarbowego jest NIP-8 zawierający dane uzupełniające nieobjęte wpisem w KRS.

 

W obecnym stanie prawnym sąd rejestrowy przekazuje dane objęte treścią wpisu do KRS drogą elektroniczną do Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP), jak również do rejestru REGON. Z CRP KEP dane trafiają do ZUS.

 

Jedną z najistotniejszych zmian jest zastąpienie drogi listownej przekazywania informacji pomiędzy sądem rejestrowym a urzędami drogą elektroniczną. To znaczne ułatwienie zarówno dla urzędów, jak i podmiotów.

 

Dla podmiotów podlegających wpisowi do KRS sporym udogodnieniem jest także ograniczenie liczby dokumentów składanych do rejestru sądowego. W poprzednim stanie prawnym składając wniosek o wpis do KRS należało dołączyć do niego wniosek o wpis albo zmianę wpisu do rejestru REGON, zgłoszenie płatnika składek do ZUS albo jego zmiany oraz zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP-2. W rezultacie wraz wnioskiem o wpis do KRS składało się cały plik dodatkowych dokumentów, co bywało dość kłopotliwe.

Od 1 grudnia 2014 roku wnioskodawca składa do sądu rejestrowego jedynie wniosek o wpis do KRS wraz z załączonymi do niego dokumentami, takimi jak np. umowa spółki oraz dokument potwierdzający posiadanie uprawnień do korzystania z lokalu bądź nieruchomości, w których znajduje się siedziba - w przypadku rejestru przedsiębiorców. Wnioskodawca nie składa już wniosków i zgłoszeń dla urzędów.

 

Dane objęte treścią wpisu są przekazywane do CRP KEP oraz do rejestru REGON. Z CRP KEP trafiają one do ZUS. Do urzędu skarbowego nie trafia już umowa spółki ani dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości. Urzędy te nie weryfikują danych objętych treścią wpisu do KRS, mają natomiast prawo do przeprowadzenie kontroli następczej. Na przykład w przypadku wykrycia posłużenia się fałszywymi lub fikcyjnymi danymi adresowymi siedziby lub miejsca wykonywania działalności gospodarczej naczelnik urzędu skarbowego może wydać decyzję o uchyleniu NIP - w takim przypadku informacja o tym zdarzeniu automatycznie trafia do KRS i zostaje ujawniona w rejestrze sądowym.

 

Dane uzupełniające dla urzędów

Zgłoszenie w zakresie danych uzupełniających (NIP-8) należy złożyć w ciągu 21 dni od uzyskania wpisu w KRS. Termin skraca się w przypadku zatrudnienia pierwszego pracownika lub powstania stosunku prawnego uzasadniającego objęcie ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi pierwszej osoby - zgłoszenie należy złożyć w ciągu 7 dni od zaistnienia takiego zdarzenia.

 

Dane uzupełniające dla CRP KEP:

  • skrócona nazwa (firma),
  • wykaz rachunków bankowych,
  • adresy miejsc prowadzenia działalności,
  • adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej,
  • dane kontaktowe,
  • dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe - w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych.

 

Dane uzupełniające dla rejestru ZUS:

  • nazwa skrócona płatnika,
  • data powstania obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne,
  • wykaz rachunków bankowych,
  • adres do korespondencji,
  • adres miejsca prowadzenia działalności,
  • dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich numer NIP - w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych.

 

Dane uzupełniające dla rejestru REGON:

  • przewidywana liczba pracujących,
  • forma własności na podstawie procentowego udziału własności w ogólnej wartości kapitału,
  • powierzchnia ogólna gospodarstw rolnych i użytków rolnych,
  • przeważający rodzaj działalności statutowej dla podmiotów podlegających wpisowi do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
  • dane kontaktowe: numer telefonu i faksu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej, o ile podmiot takie posiada.

 

Zmiany wprowadzone 1 grudnia 2014 roku przyniosły podmiotom podlegającym wpisowi do KRS wiele korzyści. Jedną z nich jest szybsze uzyskiwanie NIP i REGON przez nowopowstające podmioty. Po zamieszczeniu w CRP KEP bądź w rejestrze REGON danych przekazanych z KRS, podmiot automatycznie otrzyma NIP czy REGON.

Składając wniosek o wpis lub zmianę wpisu w rejestrze sądowym należy pamiętać o nowych zasadach obowiązujących od 1 grudnia 2014 roku.

 

Pobierz druk NIP-8

Czytany 27136 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 19 wrzesień 2016 12:45

Artykuły powiązane

  • Zwrot nadpłaty składki ZUS w 2024 r. – do kiedy złożyć wniosek? Zwrot nadpłaty składki ZUS w 2024 r. – do kiedy złożyć wniosek?

    Zmiana sposobu rozliczania składniki zdrowotnej wprowadzona przepisami Polskiego Ładu spowodowała konieczność corocznego rozliczania wpłaconych do ZUS kwot. Jeśli na Twoim koncie widnieje nadpłata, należy Ci się zwrot nadpłaty składki ZUS. Sprawdź, jak ją uzyskać i poznaj ostateczny termin na dopełnienie tej formalności.

  • Jak sporządzić sprawozdanie finansowe JPK za 2018 r. w 2019 r. Jak sporządzić sprawozdanie finansowe JPK za 2018 r. w 2019 r.

    W związku z wejściem w życie przepisów, które wprowadziły obowiązek przekazywania sprawozdania finansowego wyłącznie drogą elektroniczną w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego, Ministerstwo Finansów na swojej oficjalnej stronie internetowej opublikowało odpowiedzi na najczęściej zadawane przez przedsiębiorców pytania.

  • Nowa wersja programu Płatnik 10.02.002 od 26.01.2019 r. Nowa wersja programu Płatnik 10.02.002 od 26.01.2019 r.

    Zmieniono wzory druków formularzy przekazywanych do ZUS. Wprowadzono zupełnie nowe kody ubezpieczeń, a w przypadku innych zmodyfikowano m.in. opisy. Sprawdź, jakie zmiany w kodach ZUS i wzorach druków wprowadzono w 2019 r. Dowiedz się też, kto musi pobrać nową wersję programu Płatnik 10.02.002. 

  • NIP-8, NIP-2, ZAP-3 - nowe druki zgłoszeń od 1.01.2019 r. NIP-8, NIP-2, ZAP-3 - nowe druki zgłoszeń od 1.01.2019 r.

    Podatnicy składający zgłoszenia NIP-2, NIP-7, NIP-8 i ZAP-3, a także wniosek NIP-5/W muszą pamiętać o wybraniu aktualnej wersji druku. W 2019 r. obowiązują nowe wzory formularzy. Sprawdź, z jakich wzorów korzystać i pobierz aktualne druki.

  • Mały ZUS: Jaki kod ubezpieczenia w Płatniku w 2019 r. Mały ZUS: Jaki kod ubezpieczenia w Płatniku w 2019 r.

    Przedsiębiorcy, którzy w 2019 r. chcą opłacać składki na ubezpieczenia społeczne na nowych, korzystnych zasadach, muszą przekazać odpowiednie zgłoszenie do ZUS – mają na to bardzo niewiele czasu! Sprawdź, kto może korzystać z „małego ZUS-u”, jak obliczyć podstawę wymiaru składek i jakich formalności dopełnić. Zobacz też listę kodów ubezpieczenia ZUS.