piątek, 02 grudzień 2016 13:06

Czy Centralny Rejestr Faktur wejdzie w 2017 roku?

Oceń ten artykuł
(9 głosów)

Szybsze wykrywanie przestępstw karuzelowych, nieprawidłowego przyporządkowania stawek VAT i fałszywych faktur, a dla podatników – uproszczenie i zautomatyzowanie obsługi dokumentów. To tylko niektóre korzyści z wprowadzenia Centralnego Rejestru Faktur. Ministerstwo Finansów wraz z powołaną przez siebie spółką Aplikacje Krytyczne już poinformowało o rozpoczęciu prac nad nowym systemem.

Ministerstwo Finansów podjęło już kroki w kierunku stworzenia Centralnego Rejestru Faktur. Powołana we wrześniu 2016 r. na podstawie ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej spółka Aplikacje Krytyczne rozpoczęła już prace nad systemem. Na konferencji „Elektroniczne kontrole podatkowe - pierwsze doświadczenia. Wyzwania przedsiębiorców i rozwiązania ekspertów”, która odbyła się 15 września 2016 r., przedstawiciele spółki i resortu finansów poinformowali o rozpoczęciu prac nad Centralnym Rejestrem Faktur i zaawansowanymi narzędziami do analizy plików JPK.

 

Centralny Rejestr Faktur to obok e-paragonów i Jednolitego Pliku Kontrolnego jedno z najważniejszych narzędzi, których celem jest informatyzacja w sferze publicznej i zmniejszenie luki podatkowej. Do tego ogólnokrajowego repozytorium danych będą trafiały wszystkie faktury. Oczywiście narzędzie to nie ma jedynie archiwizować dokumentów – poprzez zaawansowane analizy przesyłanych danych ma też dokonywać podatkowych czynności sprawdzających. Wprowadzenie CRF ma pomóc administracji publicznej szybko wykrywać przestępstwa karuzelowe, niewłaściwe przypisywanie stawek VAT oraz fałszywe i nieprawidłowo wystawione faktury.

 

Centralny Rejestr Faktur – co oznacza dla podatników?

Świadomość, że Ministerstwo Finansów będzie miało dostęp do wszystkich wystawianych faktur, może wzbudzać obawę przedsiębiorców. Uczciwi podatnicy nie mają jednak powodów do obaw – głównym zadaniem CRF ma być wychwytywanie przestępstw oraz celowych nadużyć i przeciwdziałanie im, a nie drobiazgowe analizowanie dokumentów w celu znalezienia najmniejszej pomyłki. Co więcej, w praktyce Centralny Rejestr Faktur przyniesie podatnikom wiele korzyści.

 

Dzięki CRF fiskus zyska bezpośredni wgląd do faktur i ewidencji przedsiębiorców, a to oznacza możliwość przeprowadzania przyspieszonych, uproszczonych kontroli, w większości przypadków dokonywanych zupełnie poza udziałem przedsiębiorcy. Przeprowadzanie czynności sprawdzających na masową skalę pozwoli częściej wykrywać nieprawidłowości i przeciwdziałać im poprzez np. wszczynanie drobiazgowych kontroli czy odmowę zwrotu VAT. Wyeliminowanie nieuczciwych działań z oczywistych względów przyczyni się do poprawy warunków uczciwego prowadzenia działalności gospodarczej.

 

Ponadto wprowadzenie CRF wymusi na przedsiębiorcach fakturowanie w formie elektronicznej, a to przyczyni się do ogromnego ułatwienia i usprawnienia wymiany dokumentów.

 

CRF a wymóg elektronicznego fakturowania

Przesyłanie dokumentów do Centralnego Rejestru Faktur będzie mogło odbywać się na kilka sposobów: za pośrednictwem systemu finansowo-księgowego użytkownego przez podatnika, przez aplikację Ministerstwa Finansów lub przy pomocy dedykowanej platformy. W tym ostatnim przypadku system umożliwi wystawienie faktury, nada jej indywidualny numer, a następnie prześle dokument do odbiorcy i do CRF. Aby spełnić wymóg ustawodawcy, każdy podatnik będzie musiał dostosować się do wymogu elektronicznego fakturowania.

 

Obecnie dokumentami przesyłanymi między firmami zazwyczaj się pliki PDF zawierające obraz faktury – nie są to „prawdziwe” faktury elektroniczne zawierające metadane, które mogą zostać automatycznie wczytane przez system finansowo-księgowy. Faktury przesyłane w postaci nieedytowalnych plików PDF nie upraszczają w żaden sposób pracy przedsiębiorcy czy księgowego – aby zawarte informacje znalazły się w systemie, należy je do niego ręcznie wprowadzić. Centralny Rejestr Faktur ustandaryzuje tę kwestię – w obiegu zaczną funkcjonować wyłącznie „prawdziwe” e-faktury, dzięki którym nastąpi automatyzacja pracy na danych, a to ogromna oszczędność czasu zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla księgowych.

 

Inteligentne dokumentowanie już od 2017 r.

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur będzie wymagało od podatników – nawet tych najmniejszych – dostosowania procedur do nowych obowiązków. Stosowane oprogramowanie finansowo-księgowe będzie musiało spełniać wymogi ustawodawcy – producenci systemów będą więc musieli zadbać o dostarczenie użytkownikom nowych funkcjonalności i odpowiednich aktualizacji.  

 

Wdrożenie w firmie rozwiązań informatycznych zgodnych z wymogami Ministerstwa okaże się najprostsze dla tych, którzy już posiadają nowoczesne oprogramowanie, na bieżąco aktualizowane przez producenta. Wiele firm już zdążyło się o tym przekonać w związku z wprowadzeniem wymogu przekazywania danych w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego. Małych i średnich przedsiębiorców obowiązek przesyłania ewidencji VAT w formie plików JPK obejmie już od 1 stycznia 2017 r., a mikroprzedsiębiorców od 1 stycznia 2018 r.

 

Jak zapowiada Ministerstwo Finansów, Centralny Rejestr Faktur ma zostać uruchomiony do końca 2017 r. Podobne systemy zostały już wprowadzone w innych krajach europejskich – w 2013 r. w Portugalii, której rząd po tej zmianie zanotował dużą poprawę ściągalności VAT i szybkości podejmowania działań kontrolnych. Z kolei w 2015 r. rejestry faktur wprowadziły Czechy, Słowacja i Ukraina. Działania Ministerstwa Finansów są odpowiedzią na wskazania Komisji Europejskiej, która w „Zielonej księdze VAT” już od 2010 r. rekomenduje centralną bazę faktur jako rozwiązanie do wprowadzenia we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

 

Więcej o Jednolitym Pliku Kontrolnym czytaj w Poradniku

Czytany 3655 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 06 grudzień 2016 20:05

Artykuły powiązane

  • Nowe wymogi dotyczące raportowania danych w JPK CIT Nowe wymogi dotyczące raportowania danych w JPK CIT

    Przepisy dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego od osób prawnych (JPK CIT) wprowadzają nowe, szczegółowe wymogi dotyczące raportowania danych. Zmiany obejmują podatników prowadzących księgi rachunkowe. Sprawdź, czego się spodziewać od 1 stycznia 2025 r. i jak wprowadzić nowe wymagania w życie.

  • Za błąd w pliku JPK_VAT zapłacisz 500 zł Za błąd w pliku JPK_VAT zapłacisz 500 zł

    Zdyscyplinowanie podatników – taki cel postawiło sobie Ministerstwo Finansów w związku z pomyłkami w przesyłanych Jednolitych Plikach Kontrolnych z ewidencjami VAT. Każdy błąd w ewidencji będzie narażał przedsiębiorcę na karę finansową w wysokości 500 zł. Sprawdź, kiedy wejdą w życie nowe przepisy.

  • Sprawozdanie finansowe za 2018 r. – jak sporządzić w 2019 r.? Sprawozdanie finansowe za 2018 r. – jak sporządzić w 2019 r.?

    Na stronie resortu finansów pojawiły się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przedsiębiorców zobowiązanych do przesyłania sprawozdania finansowego. Obecnie można tego dokonać tylko drogą elektroniczną w formie plików JPK. Sprawdź, jakie wyjaśnienia znalazły się na stronie Ministerstwa.

  • Jak sporządzić sprawozdanie finansowe JPK za 2018 r. w 2019 r. Jak sporządzić sprawozdanie finansowe JPK za 2018 r. w 2019 r.

    W związku z wejściem w życie przepisów, które wprowadziły obowiązek przekazywania sprawozdania finansowego wyłącznie drogą elektroniczną w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego, Ministerstwo Finansów na swojej oficjalnej stronie internetowej opublikowało odpowiedzi na najczęściej zadawane przez przedsiębiorców pytania.

  • Sprawozdania finansowe w formie plików JPK od 1 października 2018 r. Sprawozdania finansowe w formie plików JPK od 1 października 2018 r.

    Wkrótce podmioty zobowiązane do składania sprawozdań finansowych będą wysyłać dokumenty w formie plików JPK. Sprawdź, dla których sprawozdań finansowych resort finansów opublikował struktury logiczne Jednolitego Pliku Kontrolnego w Biuletynie Informacji Publicznej, a które należy wysyłać w postaci elektronicznej nieustrukturyzowanej.