Aby kwestie stosowania Jednolitego Pliku Kontrolnego były jasne dla wszystkich, resort finansów opublikował na swojej stronie odpowiedzi na pytania, które wyłoniły się podczas konsultacji dot. struktur JPK. W późniejszym czasie pojawiły się jednak kolejne wątpliwości, dlatego zaistniała potrzeba opublikowania kolejnych wyjaśnień. Tym razem dotyczą one przede wszystkim kwestii praktycznych dotyczących stosowania JPK: resort wyjaśnia, w jaki sposób wypełniać poszczególne pola, opisuje znaczenie struktur, odnosi się do kwestii zgodności ewidencji VAT z deklaracją czy nazewnictwa dowodów księgowych. Rozwiano też wątpliwości dotyczące kwestii przesyłania danych w kilku plikach, obowiązku przekazywania JPK przez podmioty zagraniczne, a także określenia, jakich podatników nazywamy „dużymi przedsiębiorcami”.
Zobacz też: Interpretacja ogólna MF dot. JPK
Odpowiedzi na pytania zamieszczone na stronie Ministerstwa Finansów, część II:
Rodzaje dowodów magazynowych
1. Co należy rozumieć jako DokadRW (Miejsce przeznaczenia towaru/materiału) – skoro dokument RW stanowi jedynie informację o rozchodzie, która może być skierowana na: stanowisko kosztów (np. długopisy rozdane w działach od A do X), wydane do produkcji (materiały pod kolejne zlecenia – różne) itd?
Schemat JPK_MAG_v1-0 składa się z sekcji dla dokumentów PZ, WZ, RW oraz MM. Do pełnego obrazu obrotu w danym magazynie brakuje sekcji dokumentów PW. Nasz system magazynowy wyposażony jest w prosty moduł produkcji / kompletacji, który wykorzystuje zarówno dokumenty PW jak i RW. To znaczy materiały do produkcji lub towary do kompletacji zestawów rozchodowywane są na dokumentach RW natomiast gotowe produkty przyjmowane są do magazynu na dokumentach PW. Tak więc raportowanie obrotu bez PW w firmach korzystających z tego modułu spowoduje, że np. na WZ pojawiać się będą pozycje, które nie zostały przyjęte na żadnym dokumencie PZ ani przychodowym MM a rozchodowany do zera magazyn, bez towarów będzie miał dużą ujemną wartość.
(Odpowiedź:)
Pole DokadRW zawiera informację o miejscu przeznaczenia towaru lub materiału, zgodnie z przyjętymi zasadami obrotu materiałowego i towarowego. Pole to może zawierać określenie lokalizacji fizycznej lub stanowiska kosztowego.
Struktura JPK_MAG zawiera obecnie najczęściej występujące dowody magazynowe. Sukcesywnie, po ocenie pierwszego okresu funkcjonowania schematów, dodawane będą kolejne dokumenty takie jakie jak PW oraz inne.
2. W nagłówku dokumentu magazynowego występują pola NumerFaPZ i DataFaPZ.
Nasz system informatyczny umożliwia tworzenie wielu faktur do jednego dokumentu PZ (np. osobno dla każdej pozycji) oraz jednej faktury do wielu dokumentów PZ – jakie dane wpisywać w takim przypadku?
Ponadto zastanawiający jest również opis pola w części: „lub specyfikacji dotyczącej przyjętego towaru/materiału” – co należy przez to rozumieć ?
Jeszcze mam pytanie dot. ceny – czy ma to być wartość netto, czy brutto?
I co w przypadku dokumentów wystornowanych – czy powinien się pojawić dokument pierwotny + storno, czy żaden z nich?
Na podstawie dowodu PZ możliwe powinno być powiązanie przyjętego na magazyn towaru. Jednymi z elementów umożliwiających to powiązanie są nr i data faktury.
Specyfikacja dotycząca przyjętego towaru/materiału to inny niż faktura dokument opisujący towar przyjęty do magazynu.
Rodzaj ceny w dokumencie PZ zależy od przyjętych zasad rachunkowości.
Dokument korygujący powinien zawierać elementy pozwalające na ustalenie faktycznego stanu magazynowego, w tym również na ustalenie dowodu pierwotnego, do którego się odnosi.
Wyciąg bankowy
3. Uprzejmie informuję, iż Bank prowadzi intensywne przygotowania organizacyjne celem zabezpieczenia procesu raportowania danych w strukturze JPK.
W ramach prac strumienia dedykowanego dla struktury nr 2 Wyciąg Bankowy, pojawiły się wątpliwości odnośnie mapowania poszczególnych pól.
Poniżej wskazuję przedmiotowe pola struktury, zwracając się równocześnie z uprzejmą prośbą o pomoc z Państwa strony w zakresie wyjaśnienie opisanych wątpliwości.
- POLE SaldoPoczatkowe – w strukturze nie przewidziano pola opisującego charakter salda (WN/MA, Dt/Ct) czy wobec tego charakter salda należy różnicować poprzez wstawienie znaku +/- przed wartością liczbową? Jeżeli tak, to który znak należy stosować dla salda o charakterze WN/Dt – saldo mniejsze od zera, a który znak dla salda o charakterze MA/Ct – saldo większe od zera.
- POLE SaldoKoncowe – w strukturze nie przewidziano pola opisującego charakter salda (WN/MA, Dt/Ct) czy wobec tego charakter salda należy różnicować poprzez wstawienie znaku +/- przed wartością liczbową? Jeżeli tak, to który znak należy stosować dla salda o charakterze WN/Dt – saldo mniejsze od zera, a który znak dla salda o charakterze MA/Ct – saldo większe od zera.
- POLE Numer IBAN rachunku, którego dotyczy wyciąg – czy numer IBAN jest jedynym dopuszczalnym formatem wypełnienia pola, czy możliwe jest podanie rachunku w innym formacie? Nie wszystkie Banki (zwłaszcza z krajów innych niż UE/EFTA), które prowadzą na rzecz PKO Banku Polskiego SA rachunki nostro wykorzystują format IBAN.
- POLE Kwota operacji – w strukturze nie przewidziano pola opisującego stronę operacji (WN/MA, Dt/Ct) czy wobec tego stronę operacji należy różnicować poprzez wstawienie znaku +/- przed wartością liczbową? Jeżeli tak, to który znak należy stosować dla operacji WN/Dt – zmniejszenie środków na rachunku, a który znak dla operacji MA/Ct – zmniejszenie środków na rachunku
- POLE Saldo operacji – jak należy rozumieć opis tego pola? Czy jest to saldo rachunku po każdej operacji?
Pola SaldoPoczatkowe i SaldoKoncowe należy różnicować znakami +/-. Saldo dla posiadacza rachunku większe od zera (środki na rachunku) ze znakiem „+”, saldo dla posiadacza rachunku mniejsze od zera (zobowiązanie posiadacza rachunku wobec banku) ze znakiem „-”. POLE Numer IBAN rachunku, którego dotyczy wyciąg jest obecnie jedynym dopuszczalnym formatem wypełnienia pola. Dla sytuacji opisanej w pytaniu w następnych wersjach schematu zostaną rozszerzone możliwości wprowadzania innych formatów. W okresie obowiązywania obecnego wariantu schematu organy podatkowe nie będą żądały wyciągu dla rachunków innych niż z formatem IBAN.
W polu Kwota operacji zwiększenie stanu środków na rachunku należy opatrzyć znakiem „+”, zmniejszenie stanu środków na rachunku – znakiem „-”.
Pole Saldo operacji jest saldem rachunku po każdej operacji.
Zespół, kategoria, podkategoria konta
4. Otóż w pliku JPK „Księgi rachunkowe”, w sekcji „Zestawienie obrotów i sald” występują pola:
- „Kod zespołu kont wg Wykazu Kont Syntetycznych”,
- „Opis zespołu kont”,
- „Kod kategorii kont w ramach poszczególnego Zespołu Kont Syntetycznych”,
- „Nazwa kategorii kont”,
- „Kod podkategorii kont w ramach poszczególnej kategorii Zespołu Kont Syntetycznych”,
- „Nazwa podkategorii kont”.
Pierwsze cztery pola są oznaczone w pliku jako wymagane, dwa ostatnie – nie.
W wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów nt. tego, co należy rozumieć przez ww. pola i jak należy je wypełniać Ministerstwo udzieliło następującej odpowiedzi:
„Jednostki są zobowiązane – zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 a) ustawy o rachunkowości – do posiadania zakładowego planu kont, jednak ustawa nie wskazuje na sposób jego tworzenia. Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe każdej jednostki tworzą m.in. konta księgi głównej (syntetyczne) i konta ksiąg pomocniczych (analityczne), które są uszczegółowieniem zapisów na kontach księgi głównej. Zarówno konta księgi głównej jak i konta ksiąg pomocniczych mają swoje symbole. Co do zasady symbole kont analitycznych to rozszerzenie symboli kont syntetycznych.”
Po przeanalizowaniu takiego wyjaśnienia nadal nie wiem, o jakie konkretnie dane tutaj chodzi. O ile w przypadku zespołów kont jestem w stanie domyślić się, że chodzi o cyfry od 0 do 8 oraz o nazwy, oznaczające poszczególne zespoły kont, powszechnie przyjęte w praktyce rachunkowości (np. zespół „0” o nazwie „Majątek trwały”), o tyle w przypadku kategorii i podkategorii kont nie wiem, o jakie kody i nazwy chodzi?
Posłużę się przykładem konkretnych kont, żeby zobrazować, w czym problem.
Przykład:
W zakładowym planie kont występują m. in. następujące konta:
„101” – Środki pieniężne w kasie (do tego konta nie ma utworzonych żadnych kont analitycznych, zapisy księgowe wprowadzane są bezpośrednio na to konto)
„201” – Rozrachunki z odbiorcami krajowymi (do tego konta zostały utworzone następujące konta analityczne):
„201-1” – jednostki powiązane
„201-1-1” – do 12 miesięcy
„201-1-1-1” – firma „X” (ostatni poziom analityki, zapisy księgowe wprowadzane są bezpośrednio na to konto)
„201-1-1-2” – firma „Y” (ostatni poziom analityki, zapisy księgowe wprowadzane są bezpośrednio na to konto)
„201-1-1-3” – firma „Z” (ostatni poziom analityki, zapisy księgowe wprowadzane są bezpośrednio na to konto)
Załóżmy, że w pliku JPK „Księgi rachunkowe”, w sekcji „Zestawienie obrotów i sald” raportowane będą dwa spośród powyższych kont, tj. konto „101” oraz konto „201-1-1-1”. Jak dla tych kont należy wypełnić pola, o których mowa na wstępie? Czy prawidłowym będzie wypełnienie pól w następujący sposób: Konto „101” – Środki pieniężne w kasie
„Kod zespołu kont wg Wykazu Kont Syntetycznych”: 1
„Opis zespołu kont”: Środki pieniężne, rachunki bankowe oraz krótkoterminowe aktywa finansowe
„Kod kategorii kont w ramach poszczególnego Zespołu Kont Syntetycznych”: 101
„Nazwa kategorii kont”: Środki pieniężne w kasie
„Kod podkategorii kont w ramach poszczególnej kategorii Zespołu Kont Syntetycznych”: [brak danych]
„Nazwa podkategorii kont”: [brak danych]
Konto „201-1-1-1” – firma „X”
„Kod zespołu kont wg Wykazu Kont Syntetycznych”: 2
„Opis zespołu kont”: Rozrachunki i roszczenia
„Kod kategorii kont w ramach poszczególnego Zespołu Kont Syntetycznych”: 201
„Nazwa kategorii kont”: Rozrachunki z odbiorcami krajowymi
„Kod podkategorii kont w ramach poszczególnej kategorii Zespołu Kont Syntetycznych”: 1-1-1
„Nazwa podkategorii kont”: firma „X”
Jeżeli powyższy sposób wypełniania pól, o jakie pytam jest niewłaściwy, to proszę o wskazanie, jak prawidłowo, dla konkretnych kont z powyższego przykładu (konto „101” oraz konto „201-1-1-1”), należałoby wypełnić te pola.
Przedstawiony przykład wypełnienia pól jest właściwy.
JPK w kilku plikach
5. Z odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania udzielonych przez Ministerstwo Finansów wynika, że JPK będzie można przedstawić w formie kilku plików. Proszę o doprecyzowanie tej informacji o odpowiedzi na poniższe pytania:
- Czy będzie można przygotować osobny plik dla każdej struktury ze względu na np. fakt ekstraktowania danych z różnych systemów? Czyli, jeśli przedsiębiorstwo prowadzi tzw. pełną księgowość, przedstawi JPK w formie 5 plików (księgi rachunkowe, wyciąg bankowy, ewidencja zakupu i sprzedaży VAT, magazyn, faktury VAT)?
- Jeśli powyższe jest prawdziwe, to czy możliwym będzie rozdzielenie każdego z powyższych plików na okresy miesięczne łącznie sumujące się do okresu, za który żądane będzie przedstawienie JPK? Przykładowo, władze podatkowe żądają JPK za okres wrzesień – grudzień, to czy możliwym będzie przedstawienie JPK w formie 3 plików dla każdej ze struktur? Podejście takie, z uwagi na złożoność procesów księgowych w niektórych przedsiębiorstwach oraz wolumen danych znacznie ułatwiłoby pracę nad przygotowaniem JPK, ponieważ mógłby on być wewnętrznie na potrzeby przedsiębiorstwa generowany co miesiąc.
Można będzie przygotować osobny plik dla każdej struktury z powodu ekstraktowania danych z różnych systemów. Możliwym będzie przedstawienie JPK w formie 3 plików dla każdej ze struktur.
Struktura ewidencja zakupu i sprzedaży VAT – uzgodnienie do VAT-7
6. Z Państwa wyjaśnień wynika, że struktura Ewidencja zakupu i sprzedaży VAT ma się uzgadniać do deklaracji VAT-7.
Rozumiem zatem, że w strukturze tej należy wykazywać jedynie dokumenty, które zostały uwzględnione w deklaracjach VAT-7 za okresy, którego dotyczy JPK, niezależnie od daty ich zaksięgowania. Przykładowo – faktura zakupowa zaksięgowana w lipcu ale w deklaracji VAT-7 ujęta w sierpniu zostanie pokazana w JPK za okres sierpniowy.
W takim przypadku – jak rozumiem – wystąpić może następująca hipotetyczna sytuacja:
-
Władze podatkowe żądają JPK dotyczącego okresu sierpniowego
-
Faktura zakupowa zaksięgowana w lipcu ale ujęta do VAT-7 w sierpniu
-
W JPK w strukturze ewidencja zakupu i sprzedaży VAT – pokazana
-
W JPK w strukturze księgi rachunkowe – nie pokazana, bo zaksięgowana wcześniej
Proszę o potwierdzenie powyższego rozumowania.
Sposób rozumowania jest prawidłowy. W praktyce jednak organy podatkowe w takiej sytuacji będą pobierały księgi rachunkowe i faktury za okresy obejmujące kompletne rozliczenie VAT, tj. obejmujące miesiąc poprzedni i następujący po właściwym miesiącu rozliczeniu VAT.
Struktura faktury VAT – kwalifikacja faktur do JPK
7. Jak rozumiem, struktura faktur VAT nie musi się uzgadniać do VAT-7, ponieważ wykazane w niej będą również inne faktury np. faktury zakupowe, z których podatnik nie miał prawa do odliczenia ale faktura taka została zaksięgowana. Proszę o potwierdzenie.
Proszę również o potwierdzenie, w jaki sposób klasyfikować faktury do okresu, za który będzie zażądane przedstawienie JPK. Czy ma być do: data wpływu faktury, data zaksięgowania danej faktury? Nie będzie to – jak rozumiem – data, gdy faktura została ujęta do deklaracji VAT-7?
Struktura faktur VAT nie musi się uzgadniać do VAT-7. Kryteria dotyczące faktur będą głównie zależały od rodzaju i zakresu ksiąg, do rozliczenia których będą służyły i każdorazowo będą wskazywane przez organ podatkowy.
Struktura faktury VAT - faktury korygujące: przyczyna, odniesienie do faktury korygowanej
8. Z wyjaśnień Państwa wynika, że sekcja „faktury VAT” obejmować ma zarówno faktury sprzedażowe, jak i zakupowe (w tym korygujące i zaliczkowe zakupowe i sprzedażowe). Rozumiem, że w takim przypadku przedsiębiorstwo, które składać będzie JPK raz będzie wypełniało „swoje” dane w polach dotyczących nabywcy (faktury zakupowe) a raz w polach dotyczących „sprzedawcy” (faktury sprzedażowe)?
Tak.
Mam kilka pytań odnośnie faktur korygujących, które muszą być opisane kilkoma specjalnie do nich dedykowanymi polami:
-
Praktyka biznesowa pokazuje, że informacja o przyczynie korekty nie zawsze jest zawarta na fakturze, szczególnie gdy kontrahentem są przedsiębiorstwa spoza Polski (założyć można, że nie w każdym państwie istnieje wymóg, by taką informację podawać na fakturze), a występują faktury korygujące dotyczące transakcji np. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W jaki sposób uzupełnić wtedy takie pole? Gdy wolumen jest duży a księgowanie zautomatyzowane uzupełnianie takiej informacji manualnie byłoby bardzo czasochłonne.
-
Obowiązkowym polem do uzupełnienia, w przypadku raportowania faktury korygującej, jest numeru faktury korygowanej (pierwotnej). Co w przypadku, gdy faktura koryguje zbiorczo wiele faktur? Co więcej, zdarza się, że kontrahenci (głównie zagraniczni) nie wpisują numeru faktury korygowanej. Powstaje tutaj także pytanie o okres, do którego należy odnieść tę fakturę (pole obowiązkowe).
W nawiązaniu do powyższych nasuwa się pytanie bardziej ogólne, jak raportować faktury zakupowe, na których nie są wyszczególnione informacje wymagane w JPK? Przykładowo: faktura dokumentująca zakupy zwolnione z VAT, na której nie jest podana podstawa prawna do zwolnienia a w JPK jest pole, które należy o taką informację uzupełnić.
Brak wymaganych przepisami informacji w strukturze JPK nie będzie czynił pliku niezgodnym ze stanem faktycznym. Jeśli będzie to konieczne dla realizacji celu kontroli, informacje te będą ustalane i weryfikowane poza strukturą JPK.
Struktura faktury VAT – nazwa towaru, miara, ilość
-
W strukturze faktury VAT, w sekcji wierszowej, wskazywać należy nazwę towaru/usługi, miarę, ilość. Pola te są obowiązkowe.
Co w przypadku gdy na fakturze pokazywane są jedynie nazwy handlowe? Czy prawidłowym będzie ich wpisanie w takiej formie?
Wątpliwość analogiczna jak w poprzednich punktach: co w przypadku gdy na fakturze nie ma tak szczegółowych informacji? Co więcej, dla potrzeb księgowych a z takich systemów ekstraktowane będą do tej struktury dane informacje o np. wadze produktu nie są niezbędne.
Nazwa towaru może być podana w dowolnej formie, również jako nazwa handlowa. Faktury powinny pochodzić z systemów wykorzystywanych do ich wytworzenia z wszystkimi wymaganymi informacjami.
-
Reprezentuję firmę „” producenta systemu zintegrowanego dla firm i instytucji o nazwie „”. Obecnie pracujemy nad implementacją mechanizmów służących do generowania plików JPK z naszego systemu. Podczas tych prac napotkaliśmy opisane poniżej problemy i wątpliwości interpretacyjne. Uprzejmie prosimy o udzielenie odpowiedzi na pytania wyróżnione w tekście.
Plik JPK_FA
Brak możliwości określenia waluty, w jakiej podana jest cena (pola P_9A, P_9B). Podobny problem dotyczy innych pól, w których występują wartości, które mogą być w walucie innej niż PLN. Wydaje się, że dane typu TKwotowy powinny mieć atrybut z kodem waluty. Ustawa o VAT nie zabrania oczywiście wystawiania dokumentów, w których w pozycjach lub płatnościach występują różne waluty, w tym kilka różnych w jednym dokumencie. Jaką wartość umieścić w polu P_9A w przypadku, gdy cena na fakturze wyrażona jest w walucie obcej?
W opisanym przypadku w polu P_9A należy podać cenę w walucie obcej.
Słownik stawek VAT dozwolonych do użycia w polu P12 nie przewiduje przypadku odwrotnego obciążenia. Według specyfikacji pole jest opcjonalne tylko w przypadku procedury marży, jak wobec tego wypełnić pole P12 w przypadku odwrotnego obciążenia? Wydaje się, że słownik powinien zawierać pozycję „oo” albo pole powinno być niewymagane w tym przypadku.
W opisanym przypadku polu P_12 należy pozostawić puste.
Słownik stawek VAT dozwolonych do użycia w polu P12 nie przewiduje przypadku, gdy sprzedaż nie podlega opodatkowaniu (np. sprzedaż usług do UE). Pole jest opcjonalne tylko w przypadku procedury marży, jak wobec tego wypełnić pole P12 w przypadku pozycji faktury niepodlegającej opodatkowaniu? Wydaje się, że słownik powinien zawierać pozycję „np.” albo pole powinno być niewymagane w tym przypadku. Przypadki faktur zawierających pozycje opodatkowane i nieopodatkowane są częste (np. sprzedaż towarów i usług do UE).
W opisanym przypadku polu P_12 należy pozostawić puste.
Brak pola z sumą wartości sprzedaży w procedurze odwrotnego obciążenia dla faktury oraz wartości sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu. W strukturze występują pola P_13_?, wśród nich nie ma pól przewidzianych na oo i np. Jak rozumiemy, kwoty tego typu nie będą wykazywane w podsumowaniu faktury.
W czasie obowiązywania obecnego wzoru struktury wartości sprzedaży w procedurze odwrotnego obciążenia powinna być wykazana w polu P_13_4 i P_14_4 (pola rezerwowe). Wartość sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu należy wykazać w polu P_13_5 i P_14_5 (pola rezerwowe).
Brak możliwości umieszczenia informacji o odwrotnym obciążeniu w pozycji faktury. Informację o zastosowaniu procedury odwrotnego obciążenia można umieścić tylko w sekcji dotyczącej całej faktury (pole P_18). Ustawa o VAT nie zabrania wystawiania faktur „mieszanych”, czyli zawierających zarówno pozycje opodatkowane, jak i podlegające procedurze oo. Wydaje się, że pole to powinno być umieszczone w sekcji dotyczącej wierszy faktur. Jaką wartość umieścić w polu P_18 w przypadku faktury zawierającej pozycje opodatkowane i podlegające odwrotnemu obciążeniu?
Obowiązująca struktura umożliwia oznaczenie procedury odwrotnego obciążenia wyłącznie wobec całej faktury. W tej sytuacji pole P_18 powinno przyjąć wartość true dla faktur objętych procedurą odwrotnego obciążenia w całości lub w części.
Ten sam problem dotyczy informacji o sprzedaży zwolnionej z podatku VAT. Jaką informację umieścić w polu P_19 w przypadku faktury zawierającej pozycje opodatkowane i zwolnione z opodatkowania?
Obowiązująca struktura umożliwia oznaczenie sprzedaży zwolnionej z VAT wyłącznie wobec całej faktury. W tej sytuacji pole P_19 powinno przyjąć wartość true dla faktur dotyczących sprzedaży zwolnionej z VAT w całości lub w części.
Brak precyzyjnej informacji o tym, jakie liczby należy umieścić w polach P_8B (ilość), P_9A/P_9B (cena), P_11/P_11A (wartość) w przypadku korekty. Ma to być wartość po korekcie, czy różnica? Jeśli różnica, to jakie wartości umieścić w tych polach w przypadku korekty ilościowo-wartościowej (np. przed korektą 5 szt. po 10 zł, po korekcie 3 szt. po 8 zł)?
Powinny być podane m.in.: nazwa (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą oraz jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwota korekty podstawy opodatkowania lub kwota korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej (art. 106j ust. 2 pkt 3b i 5 ustawy o VAT).
Plik JPK_PKPIR
Faktury w walutach obcych
11.W nagłówku pliku JPK_FA określa się walutę. Czy ta waluta określona dla pliku JPK_FA dotyczy wszystkich faktur? Faktury wystawiamy w różnych walutach, a w nagłówku faktur nie ma już pola określającego walutę. Czy dla każdej waluty powinien być osobny plik JPK_FA?
Konstrukcja struktury wymusza przygotowanie osobnego pliku dla każdej waluty. W praktyce organy podatkowe będą żądały faktur wystawionych w tych walutach, które będą istotne dla realizacji zakresu kontroli (najczęściej w dwóch lub trzech walutach).
Kryterium wyboru dla faktur
12. Jaka data znajdująca się na fakturze będzie decydowała o ujęciu jej w pliku JPK_FA? Będzie to Data wystawienia, data sprzedaży, data wpływu (faktura zakupu), czy też może data ujęcia faktury w deklaracji VAT.
Datą faktury decydującą o ujęciu w pliku może być każda z wyżej wymienionych. Najczęściej będzie to data ujęcia faktury w deklaracji VAT lub w okresie sprawozdawczym dla ksiąg. Określało to będzie postanowienie organu podatkowego.
Rachunki bankowe walutowe
13.Czy dla rachunków walutowych np. w EUR, USD itd. należy prezentować operacje tylko w walucie rachunku?
Tak.
Pliki dla kilku magazynów
14. W nagłówku dokumentu znajduje się pojedyncze pole definiujące Magazyn. W przypadku, jeżeli kontrola dotyczyć będzie kilku magazynów, to czy należy dla każdego z nich wygenerować osobny plik JPK_MAG?
Tak.
Księgi rachunkowe – zespół, kategoria, podkategoria
15. Chcielibyśmy uściślić Państwa odpowiedź w FAQ dotyczącą KodZespolu, OpisZespolu, KodKategorii, OpisKategorii, KodPodkategorii, OpisPodkategorii na przykładzie, który może dotyczyć zdecydowanej większości firm korzystających z naszego oprogramowania:
Przykładowo spółka ma w polityce rachunkowości konta oparte o tzw. wzorcowy plan kont, gdzie są opisane poszczególne zespoły, kategorie i podkategorie, ale sam schemat nie jest zdefiniowany w systemie F-K, gdyż nie było takiej potrzeby. Spółka stosowała tam płaski wariant uproszczony wskazując tylko konta syntetyczne i analityczne.
Mamy konto 131-01 – rachunek bieżący w banku X, które w pisemnej polityce rachunkowości należy do zespołu 1 – środki pieniężne, kategoria 3 – rachunki bieżące itd.
Informacja wygenerowana przez systemem F-K będzie jednak wyglądać następująco: Kod zespołu – „1” Opis zespołu – „1”. Kod kategorii – „3”. Opis podkategorii – „3”.Kod podkategorii – „1”, Opis podkategorii – „1”. Czy taka sytuacja jest dopuszczalna?
Tak.
Księgi rachunkowe – rodzaj dowodu
16.W strukturze znajduje się element RodzajDowodu. Element ten nie jest wyznaczony enumeratywnie. Chcielibyśmy się jednak upewnić, czy powinniśmy tutaj wprowadzać standaryzację w obrębie grup dokumentów czy podawać wartość, jaka obecnie jest przypisywana w systemie.
Przykład: Zamiast rodzajów dokumentów: faktura sprzedaży, faktura zakupu, faktura sprzedaży eksportowa, faktura zakupu importowa, faktura korygująca sprzedaży (…) prezentować jeden rodzaj faktura.
W opisanym elemencie, zgodnie z opisem pola, można prezentować jeden rodzaj – faktura.
Zgodność ewidencji VAT z deklaracją
17.Zakładam, że z założenia powinna być zgodność pomiędzy podsumowaniami podatku należnego oraz podatku naliczonego do odliczenia wykazanego w pliku JPK_VAT.xml z odpowiednimi kwotami wykazanymi w deklaracji VAT-7 za ten sam okres. Problem polega na tym, że w przypadku raportowania ewidencji VAT zgodnie ze schematem JPK_VAT_v.1-0 z naszych systemów (a być może również i innych producentów) mogą pojawiać się różnice pomiędzy podsumowaną kwotą podatku naliczonego do odliczenia w sekcji zakupu tej ewidencji a kwotą podatku naliczonego do odliczenia wykazaną w deklaracjach VAT-7. Taka sytuacja może mieć miejsce w firmach, które ze względu na rodzaj prowadzonej sprzedaży oraz działalności nie mają prawa do całkowitego odliczenia podatku naliczonego. Wynika to z faktu, że podatek naliczony do odliczenia może być obliczony na dwa sposoby:
−Obliczany jednorazowo, bezpośrednio przed naliczeniem VAT-7 z sum podatku naliczonego w odpowiednich grupach odliczeń VAT. W takim przypadku w rejestrach znajdują się nieprzekształcone kwoty podatku naliczonego, takie jak na źródłowym dokumencie;
−Obliczany każdorazowo w trakcie rejestrowania każdego zapisu nabycia z ograniczonym prawem do obliczenia a przed wykonaniem deklaracji VAT-7 sumowany; W takim przypadku w rejestrach znajdują się przekształcone, obciążone zaokrągleniami cząstkowe kwoty podatku naliczonego do odliczenia. Im większy obrót składający się z dużej ilości nabyć o małej wartości, tym te różnice z zaokrągleń będą większe;
Jak łatwo zauważyć w obu przypadkach zapisy w ewidencjach programów będą różne a systemy fk stosujące drugą metodę nie będą miały problemów ze schematem JPK_VAT_v.1-0. Niestety w produkowanych przez nas programach finansowo-księgowych, podatek do odliczenia wykazywany w deklaracjach VAT-7 obliczany jest pierwszą metodą, w związku z tym na potrzeby JPK_VAT prawdopodobnie będziemy musieli przekształcić zapisy ewidencji zakupu programu i dostosować ją do wymagań JPK.
W związku z powyższym, proszę o odpowiedź na następujące pytania:
-
Czy wartość pola „PodatekNaliczony” w JPK_VAT powinna lub musi być dokładnie taka sama jak wykazana w deklaracji za ten sam okres czy też dopuszczalna jest jakaś różnica;
-
Jeżeli dopuszczalne są różnica to w jakim zakresie:
-
Jeżeli wartość pola „PodatekNaliczony” powinna być taka sama jak kwota wykazana w deklaracji za ten sam okres, to proszę o informację jak uwzględnić (rozłożyć) te różnice z zaokrągleń w pozycjach ewidencji zakupu pliku JPK_VAT.xml, tak aby w podsumowaniu otrzymać kwotę równą kwocie wykazanej w deklaracji VAT-7?
Kwota podatku naliczonego powinna być taka sama jak kwota wykazana w deklaracji za ten sam okres. W przypadku pojawienia się różnicy z zaokrągleń powinna ona być skorygowana w odrębnym zapisie (wierszu).
Korekty dowodów PZ
18. W strukturze pliku JPK dla dokumentów magazynowych są przewidziane pola dla faktury powiązanej z dokumentem PZ, który należy w tym pliku umieścić. Czy dla korekt dokumentów PZ w tych polach należy umieścić dane z faktury korekty otrzymanej od dostawcy czy dane z faktury pierwotnej otrzymanej od dostawcy?
Należy umieścić dane z faktury korygującej.
Wydanie towaru
19. W strukturze pliku JPK dla dokumentów magazynowych mamy miejsce dla dokumentów PZ, WZ, RW i MM. Jak należy traktować towary wydawane do napraw samochodów? W którym dokładnie miejscu dane tych dokumentów należy umieścić?
W opisanej sytuacji właściwym dokumentem będzie WZ.
Faktury dokumentujące otrzymanie zapłaty lub jej części przed dokonaniem czynności
20. Co powinno być umieszczone w pliku JPK jako pozycje faktur zaliczkowych? Czy mają to być pozycje towarowe, których dotyczy zaliczka wraz z cenami sprzedaży, czy też pozycje towarowe z odpowiednio umniejszonymi cenami sprzedaży tak by ich suma wartości brutto odpowiadała kwocie wpłaconej zaliczki. Czy w podsumowaniu takiego dokumentu należy ująć wartości sumy towarów, których dotyczy zaliczka, czy też samą kwotę zaliczki w rozbiciu na poszczególne stawki podatkowe?
Dane, jakie powinny zawierać faktury, o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, określa art. 106f ustawy o VAT.
Faktury te zawierają m.in. dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, cenę jednostkową netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług bez kwoty podatku, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku.
Faktura rozliczająca fakturę zaliczkową
21. W przypadku faktur rozliczających faktury zaliczkowe ustawa mówi „jeżeli faktura, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje całej zapłaty, w fakturze wystawianej po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi sumę wartości towarów lub usług pomniejsza się o wartość otrzymanych części zapłaty, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części zapłaty. Faktura, o której mowa w zdaniu pierwszym, powinna również zawierać numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi”. Czy oznacza to, że w tym przypadku pozycjami takiego dokumentu są pozycje towarowe z oryginalnymi cenami sprzedaży, czy też pozycje towarowe z wartościami umniejszonymi o wartość otrzymanych części zapłaty?
Informacje zawarte we wszystkich fakturach (zaliczkowych i rozliczeniowych) powinny odzwierciedlać rzeczywisty ilościowo-wartościowy rozmiar transakcji, bez względu na sposób jej rozliczenia (płatności).
Duzi przedsiębiorcy
22. W nawiązaniu do wcześniejszych kontaktów w sprawie JPK, uprzejmie informuję, że bardzo zależy nam na Państwa stanowisku, co do zakresu stosowania zmienionych przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zmianami) i wprowadzeniem nowego art. 193a tej ustawy, w odniesieniu do tak zwanych „dużych przedsiębiorców” już od dnia 1 lipca 2016 r.
Nie mamy wątpliwości, że przepisy te będą stosowane w odniesieniu do następujących przedsiębiorców:
-
zatrudnienie średnioroczne większe bądź równe 250 osób, obrót większy niż 50 mln EURO, aktywa mniejsze bądź równe 43 mln EURO,
-
zatrudnienie średnioroczne większe bądź równe 250 osób, obrót mniejszy bądź równy 50 mln EURO, aktywa większe od 43 mln EURO,
-
zatrudnienie średnioroczne większe bądź równe 250 osób, obrót większy niż 50 mln EURO, aktywa większe niż 43 mln EURO ale mamy wątpliwości co do zakresu stosowania tych przepisów w odniesieniu do przedsiębiorców:
- zatrudnienie średnioroczne mniejsze niż 250 osób, obrót większy od 50 mln EURO, aktywa większe od 43 mln EURO ,
-
zatrudnienie średnioroczne większe bądź równe 250 osób, obrót mniejszy bądź równy 50 mln EURO, aktywa mniejsze bądź równe 43 mln EURO.
Oczywiście chodzi o co najmniej jedno z dwóch ostatnich lat obrotowych.
Zgodnie z art. 106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej za średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
-
zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy
aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.
Przywołany przepis zawiera w swej konstrukcji koniunkcje (użycie spójnika „oraz”) jaka zachodzi pomiędzy pkt 1 i 2. Dla zakwalifikowania danego przedsiębiorcy do kategorii „średniego" niezbędne jest łączne spełnienie warunku z pkt 1 i 2. Należy przy tym zauważyć, że warunek w pkt 2 został sformułowany alternatywnie („lub"), co oznacza, że przynajmniej jeden z członów alternatywy musi zostać spełniony, aby można było uznać warunek określony w pkt 2 za spełniony.
Odnosząc się do podanego przykładu:
-
pkt 4 - brak spełnienia warunku określonego w art.106 pkt 2,
-
pkt 5 - brak spełnienia warunku określonego w art.106 pkt 1.
Tym samym art. 193a Ordynacji podatkowej będzie miał zastosowanie w obu przypadkach.
Podmiot zagraniczny i obowiązek JPK
23. Zgodnie z odpowiedzią Ministerstwa Finansów na pytanie czy JPK dotyczyć będzie także podmiotów zagranicznych (zarejestrowanych w Polsce wyłącznie na potrzeby podatku VAT, które nie mają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności), rozumiemy, iż przyjęte stanowisko jest takie, że tak, obowiązek ten będzie dotyczył również tych podmiotów – prosimy o potwierdzenie.
Ponadto, rozumiemy, iż powyższy obowiązek, od 1 lipca 2016 roku, dotyczyć będzie podmiotów, które:
-
zatrudniają średniorocznie co najmniej 250 pracowników lub których roczny obrót netto przekroczył równowartość w złotych 50 milionów euro,
-
a równocześnie suma aktywów bilansu jest wyższa niż równowartość w złotych 43 milionów euro.
Jaką metodologię należy przyjąć, przy weryfikacji, czy dany podmiot zagraniczny będzie podlegał obowiązkowi JPK, tj. czy spełnia powyższe wymogi? W szczególności, czy powyższe progi:
-
Powinny odnosić się do globalnej działalności Spółek, bez względu na miejsce ich siedziby i faktu, iż w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT podlega tylko i wyłącznie ich działalność na terytorium kraju?
-
Czy też powinny odnosić się wyłącznie do działalności danego podmiotu zagranicznego w Polsce? – to rozwiązanie wydaje się być jak najbardziej logicznym i zgodnym z celowościowym charakterem wprowadzonych zmian do Ordynacji podatkowej.
Wskazane w ustawie o działalności gospodarczej kryterium podziału na mikroprzedsiębiorców, małych oraz średnich przedsiębiorców (art. 104-106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej), dotyczy przedsiębiorców w rozumieniu art. 4 tej ustawy. Art. 4 w ust. 1 i 2 ww. ustawy stanowi, że przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
Zatem stosowanie wskazanych powyżej przepisów art. 104-106 ustawy ma miejsce do podmiotów zagranicznych spełniających przesłanki definicji przedsiębiorcy zawarte w ustawie.
Progi określone w art. 104-106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej odnoszą się do całej działalności gospodarczej przedsiębiorcy, a nie do określonego obszaru w kraju lub zagranicą na którym ten przedsiębiorca prowadzi część swojej działalności (przepisy te nie zawierają żadnego ograniczenia w tym względzie, które uzasadniałoby odmienne twierdzenie).
Dla wielu podatników wprowadzenie JPK w działalności okaże się sporą rewolucją. Na dużych przedsiębiorców bezwzględny obowiązek przekazywania danych w formie plików JPK został nałożony od 1.07.2016 – pierwsze dane z ewidencji VAT muszą oni przekazać już za lipiec – najpóźniej do 25 sierpnia 2016 r. Mali i średni przedsiębiorcy, na których już od 1 stycznia 2017 r. zostanie nałożony obowiązek, o którym mowa w art. 82 § 1b znowelizowanej Ordynacji podatkowej, czyli przesyłanie rejestrów VAT każdego miesiąca, już teraz przystosowują procedury w firmie do nowych wymogów. Dzięki temu zyskają czas na opanowanie wszystkich kwestii, tak by w odpowiednim czasie przesyłane przez nich ewidencje były poprawne i nie budziły zastrzeżeń organów podatkowych. Resort finansów podkreśla również, iż będzie traktował przychylniej podatników, którzy pomimo okresu przejściowego dane do e-kontroli będą przekazywać właśnie w formie plików JPK. Warto więc jak najszybciej poznać nowe zasady i przygotować do nich firmę i pracowników.
Kliknij: Jednolity plik kontrolny (JPK) – odpowiedzi na pytania MF część I