Od 1 stycznia 2017 r. podatnicy spełniający warunki do zachowania statusu małego i średniego przedsiębiorcy, a od 1 lipca 2016 r. tzw. duzi przedsiębiorcy, mają obowiązek przesyłać do Ministerstwa Finansów dane z ewidencji VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Zgodnie z art. 82 § 1b ustawy – Ordynacja podatkowa, pliki JPK_VAT należy przesyłać za okresy miesięczne – do 25. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Oznacza to, iż małe i średnie firmy pierwsze takie pliki miały obowiązek przesłać do 25 lutego 2017 r.
Resort finansów za pomocą kompleksowego elektronicznego narzędzia ANALIZATOR_JPK dokonuje analizy poprawności przesłanych plików JPK_VAT. Celem tych działań jest przede wszystkim wykrycie poważnych nieprawidłowości, w szczególności prób wyłudzenia podatku VAT i innego rodzaju oszustw podatkowych.
Nieprawidłowości w JPK_VAT za luty 2017 r.
Na oficjalnej stronie internetowej ministerstwa pojawiała się informacja o zidentyfikowaniu przypadków niezgodności w plikach JPK_VAT przesłanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej za luty 2017 r. Dotyczą one rozbieżności w danych z plików JPK_VAT i deklaracji VAT za tożsamy okres, rozbieżności co do kwot transakcji wykazanych przez kontrahentów, a także przypadków uwzględniania w plikach JPK_VAT zakupu faktur VAT wystawionych przez podmioty nieposiadające statusu czynnego podatnika VAT.
W związku z powyższym resort zapowiedział, iż w najbliższym czasie skieruje odpowiednie pisma do podatników, u których wykryto takie nieprawidłowości. Zostaną one wysłane drogą e-mailową z adresu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – opatrzone będą podpisem „Ministerstwo Finansów Departament Poboru Podatków”. Pisma te mają zawierać prośbę o zweryfikowanie plików JPK_VAT i dokonanie ewentualnej korekty deklaracji VAT lub samego pliku. Wszelkie pytania w zakresie zidentyfikowanych rozbieżności należy kierować do właściwego podatnikowi urzędu skarbowego.
Uwaga na oszustów
Podana przez ministerstwo informacja może zostać wykorzystana przez przestępców w celu kolejnych prób wyłudzeń pieniędzy lub rozsyłania szkodliwego oprogramowania. Podszywanie się pod administrację państwową to obecnie bardzo często wykorzystywany sposób na oszukanie podatników. Odnotowano już przypadki rozsyłania e-maili rzekomo od Ministerstwa Finansów, ZUS, Państwowej Inspekcji Pracy czy urzędów skarbowych.
W zamieszczonej na stronie resortu informacji podkreślono, iż pisma w sprawie nieprawidłowości w plikach JPK_VAT nie będą zawierały żadnych załączników w formie plików, żadnych odnośników zewnętrznych ani żadnych wezwań do zapłaty podatku.
W przypadku otrzymania takiego pisma należy dokładnie sprawdzić jego zgodność z informacjami podanymi przez ministerstwo. Podejrzanie wyglądających e-maili, np. wysłanych z adresu łudząco podobnego do podanego przez resort, najlepiej w ogóle nie otwierać, lecz od razu usunąć.
Otrzymanie wiadomości rzekomo od Ministerstwa Finansów bądź Krajowej Administracji Skarbowej warto zgłaszać – chociażby urzędom skarbowym. Na stronie resortu wielokrotnie pojawiały się ostrzeżenia przed oszustami, a informacje o próbach wyłudzeń pochodziły właśnie od przedsiębiorców.