To już pewne: KSeF nie będzie obowiązkowy w 2024 roku
Na wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur firmy przygotowują się już od kilku miesięcy. W formie dobrowolnej rządowa platforma oraz przekazywana za jej pomocą faktura ustrukturyzowana funkcjonują już od 2022 roku. Choć to nowe rozwiązanie niesie ze sobą wiele korzyści, większość polskich podatników jest do niego negatywnie nastawiona.
Jednak gorsza od niechęci okazuje się niewiedza. Według Badania Polskiej Przedsiębiorczości, zaledwie 44% mikro i małych firm słyszało o Krajowym Systemie e-Faktur! Tymczasem w pierwotnym założeniu obowiązkowy KSeF miał wejść w życie od 1 lipca 2024 r. dla czynnych podatników VAT, a dla nieVAT-owców – od 1 stycznia 2025 roku. To bardzo niewiele czasu, biorąc pod uwagę tak niski poziom świadomości przedsiębiorców.
Dlaczego KSeF nie będzie obowiązkowy w 2024 roku
Oficjalną przyczyną wycofania z pierwotnych założeń są krytyczne błędy w systemie KSeF. Wdrożenie go w takiej formie mogłoby spowodować spore problemy, takie jak np. brak możliwości wystawiania faktur ustrukturyzowanych przez użytkowników. Taki stan rzeczy znacząco utrudniłby prawidłowe funkcjonowanie firm, a nawet zaburzył ich płynność finansową.
Konieczne jest przeprowadzenie audytu systemu. Aby uzyskać miarodajne wyniki i wdrożyć rozwiązania naprawcze, potrzeba czasu. Jak podkreślił minister, KSeF nie będzie obowiązkowy w 2024 r. Do końca roku na pewno nie uda się wprowadzić potrzebnych zmian. Kiedy zatem wymóg stosowania faktury ustrukturyzowanej wejdzie w życie? Tego nie wiemy. Nie wiadomo też, czy zrównany zostanie termin wdrożenia KSeF dla podatników VAT czynnych i zwolnionych. Taką zmianę postulowały niektóre środowiska biznesowe. Dzięki niej uniknęlibyśmy sytuacji, gdy firmy muszą pracować z dokumentami w trzech formach: ustrukturyzowanej, tradycyjnej elektronicznej i papierowej.
Zmiana dla firm. Czy na lepsze?
Wprowadzenie obowiązkowego KSeF z pewnością okaże się najbardziej kłopotliwe dla najmniejszych podmiotów. Często wykorzystują one przestarzałe rozwiązania. Pracownicy w mikro firmach nie zawsze dobrze sobie radzą z nowoczesną technologią. Tymczasem wymóg stosowania KSeF wymusi na nich korzystanie z takiego oprogramowania.
Najprostszym rozwiązaniem zarówno dla mikrofirm, jak i dla większych podmiotów, jest wdrożenie oprogramowania, którego twórcy dbają o bieżące aktualizowanie i dostosowywanie do zmieniających się wymogów ustawodawcy. Programy InsERT do zarządzania sprzedażą dostępne są zarówno w funkcjonalnych, zaawansowanych wersjach, jak i w prostych w obsłudze alternatywach, takich jak Subiekt 123.
Wprowadzenie e-faktury o ujednoliconej strukturze usprawni i zautomatyzuje wiele procesów w firmie. Zniknie obowiązek archiwizowania dokumentów – KseF przechowa je w formie cyfrowej przez 10 lat! Nie trzeba będzie wystawiać duplikatów faktur, ponieważ w systemie żaden dokument się nie zgubi. Znacznie łatwiejsze będą też procesy księgowe, a wymiana faktur – szybsza. Zniknie też obowiązek wysyłki plików JPK_FA na żądanie organu podatkowego, ponieważ urzędy będą miały do nich bieżący dostęp.
Zobacz też: Faktura ustrukturyzowana w programach InsERT. Przygotuj się na KSeF!