Nowe przepisy, które weszły w życie 1 kwietnia 2013 roku, wywołały spore zamieszanie wśród podatników użytkujących kasy fiskalne i drukarki fiskalne. Kontrowersje wzbudza przepis, według którego osoba obsługująca urządzenie fiskalne będzie miała obowiązek umieścić na paragonie numer NIP nabywcy - na jego żądanie, oraz kwotę ewentualnego rabatu. Problem polega na tym, że wiele starszych kas, które w dalszym ciągu sprawnie działają, nie ma technicznej możliwości wydruku tego typu informacji na paragonie.
Sprawne kasy zostajÄ…
Właściciele starszych kas fiskalnych mogą jednak spać spokojnie. Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów dnia 29 marca 2013 roku pojawiła się oficjalna informacja, że zmiany w przepisach nie skutkują koniecznością wymiany kas fiskalnych, o ile oczywiście urządzenia te pozwalają na prawidłowe ewidencjonowanie obrotów. Wymóg umieszczania numeru NIP nabywcy i wartości rabatów dotyczy póki co tylko tych kas, które mają taką techniczną możliwość. Zgodnie z § 35 i § 36 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363) podatnicy, którzy zakupili kasy w okresie ważności postanowień i decyzji Ministerstwa Finansów oraz Głównego Urzędu Miar, w dalszym ciągu mogą je stosować po 1 kwietnia 2013 roku.
Kiedy trzeba wymienić kasę
Ustawodawca podkreśla jednak, że w dalszym ciągu obowiązuje wymóg użytkowania kasy bądź drukarki fiskalnej dostosowanej do profilu prowadzonej działalności. Ministerstwo podkreśla, że obowiązkiem każdego podatnika jest przede wszystkim posiadanie kasy z pamięcią odpowiedniej wielkości. W związku z innym wymogiem wprowadzonym od 1 kwietnia 2013 roku - wymogiem umieszczania na paragonach nazw towarów i usług jednoznacznie je identyfikujących - może się okazać, że część podatników i tak będzie musiała wymienić swoje urządzenia rejestrujące. Kasy fiskalne i drukarki fiskalne mają bazy towarowe PLU różnej wielkości - w niektórych można zaprogramować tylko kilkaset pozycji, a w innych nawet kilkaset tysięcy. Zwiększenie liczby pozycji sprzedażowych ze względu na konieczność jednoznacznej identyfikowalności może spowodować, że w starszych i tanich urządzeniach wielkość bazy towarowej PLU okaże się zwyczajnie niewystarczająca. W takim przypadku będzie trzeba mimo wszystko wymienić kasę na nowszą.
Do czasu zużycia
Ministerstwo na wprowadzenie zmian dało podatnikom czas do 30 września 2013 roku. Zapis ten znajduje się w § 37 nowego rozporządzenia. Nie oznacza to jednak, że z dniem 1 października 2013 roku wszyscy podatnicy użytkujący kasy rejestrujące nie mające technicznej możliwości drukowania numeru NIP nabywcy i wartości rabatu muszą wymienić swoje kasy na nowe. Zgodnie z oficjalną informacją Ministerstwa Finansów podatnicy mogą użytkować te urządzenia do czasu ich zużycia, także po 30 września 2013 roku. Paragon drukowany przez taką kasę po prostu nie będzie zawierać numeru NIP nabywcy.
Jeśli mają Państwo pytania dotyczące urządzeń fiskalnych bądź aktualnie obowiązujących przepisów, zapraszamy do kontaktu z naszym serwisem fiskalnym Buchcom Kasy Fiskalne Warszawa.