czwartek, 13 czerwiec 2013 00:00

Awaria kasy fiskalnej - czy można prowadzić sprzedaż?

Oceń ten artykuł
(1 głos)

W przypadku awarii kasy fiskalnej podatnik zgodnie z ustawą o VAT ma obowiązek rejestrować obrót i kwotę podatku za pomocą kasy rezerwowej. Sprzedaż z pominięciem kasy może prowadzić tylko wtedy, gdy używa tego urządzenia dobrowolnie, ponieważ zgodnie z przepisami może korzystać ze zwolnienia.

Dla ogromnej liczby punktów handlowych sprzedaż detaliczna jest najważniejszą, jeśli nie jedyną gałęzią działalności. Jeśli podatnik prowadzący taki punkt ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej bądź drukarki fiskalnej, musi rejestrować na niej każdą czynność sprzedaży detalicznej bez wyjątku. Z drugiej strony kasy fiskalne - jak każde urządzenia - czasem ulegają awarii i trzeba je oddać do serwisu naprawczego. Niejeden podatnik ma w takiej sytuacji dylemat - sprzedawać czy nie sprzedawać dalej?

Nie ma kasy, nie ma sprzedaży

Odpowiedź na to pytanie znajduje się w art. 111 ust. 3 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że w przypadku braku możliwości rejestrowania obrotu i kwot podatku za pomocą kasy fiskalnej, należy sprzedaż tę rejestrować przy pomocy kasy rezerwowej. Ten sam przepis wskazuje, iż brak możliwości użycia kasy rezerwowej uniemożliwia podatnikowi prowadzenie sprzedaży detalicznej w ogóle. Nie pomoże prowadzenie ręcznej ewidencji na czas awarii. W przypadku kontroli zostalibyśmy w takim przypadku potraktowani jak podatnicy nie rejestrujący osiąganego obrotu i kwot podatku.

Rezerwowa pilnie potrzebna

Wniosek nasuwa się sam - jeśli dla podatnika sprzedaż, o której mowa w  art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, czyli sprzedaż dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, jest głównym lub jedynym źródłem zysków, musi on koniecznie zaopatrzyć się w rezerwową kasę fiskalną na wypadek awarii kasy głównej. Przepisy nie nakładają na podatnika obowiązku posiadania kasy rezerwowej, jednak konieczność nabycia takiego urządzenia po prostu podpowiada nam zdrowy rozsądek.

Zwolnieni nie muszą

A co w przypadku, gdy podatnik mający prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego  ewidencjonuje sprzedaż na kasie fiskalnej dobrowolnie? Należy podkreślić, że przepis art. 111 ust. 3 ustawy o VAT dotyczy tylko podatników, którzy nie mogą korzystać ze zwolnienia. W przypadku właścicieli kas, którzy ustawowo mogą z takiego zwolnienia korzystać, kasa rezerwowa nie jest wymagana. W przypadku awarii kasy głównej mogą oni nadal prowadzić sprzedaż, oczywiście pamiętając o dokonywaniu odpowiednich zapisów w ewidencji sprzedaży.

Nie pożyczysz od sąsiada

Pamiętajmy również, że każda kasa rezerwowa musi być odpowiednio zaprogramowana, czyli między innymi drukować na paragonach numer NIP i adres podatnika. Musi mieć też prawidłowo zaprogramowaną bazę towarową. Wszystkie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących dotyczą także kas fiskalnych użytkowanych jako rezerwowe.

Czytany 16717 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 19 maj 2014 11:43

Artykuły powiązane

  • Sprawdzanie uprawnień serwisanta kas fiskalnych w 2019 r. Sprawdzanie uprawnień serwisanta kas fiskalnych w 2019 r.

    Przedsiębiorca kupujący kasę fiskalną ma spory wybór sprzedawców - wybrany serwis fiskalny towarzyszy mu przez cały okres użytkowania urządzenia. Zanim jednak dokonasz wyboru, sprawdź nowego serwisanta. Dane o jego uprawnieniach znajdziesz w wyszukiwarce prowadzonej przez Krajową Administrację Skarbową, aktualizowanej na podstawie danych przesyłanych przez serwisy główne.

  • Nowe obowiązki serwisów i użytkowników kas fiskalnych w 2019 r. Nowe obowiązki serwisów i użytkowników kas fiskalnych w 2019 r.

    Obecny serwis fiskalny nie spełnia Twoich oczekiwań? W nowym stanie prawnym zmiana serwisanta jest prostsza niż wcześniej! Uprawnienia podmiotu możesz sprawdzić na stronie Ministerstwa Finansów. Poznaj nowe obowiązki serwisantów i właścicieli kas fiskalnych – obejmują cię niezależnie od tego, czy masz urządzenie online’owe, czy tradycyjną kasę.

  • Awaria kasy fiskalnej, brak prądu: czy można prowadzić sprzedaż wystawiając faktury? Awaria kasy fiskalnej, brak prądu: czy można prowadzić sprzedaż wystawiając faktury?

    Gdy kasa fiskalna odmawia posłuszeństwa, sprzedawca powinien zastosować kasę rezerwową - taką procedurę postępowania wyznacza ustawa o VAT. Co jednak zrobić w przypadku braku urządzenia rezerwowego? Czy można dalej sprzedawać i wystawiać faktury do transakcji? Dowiedz się, co zrobić, gdy kasa fiskalna nie działa i dlaczego warto mieć kasę rezerwową.

     

  • Co robić, GDY KASA fiskalna NIE DZIAŁA? Co robić, GDY KASA fiskalna NIE DZIAŁA?

    Przepisy ustawy o VAT określają jasną procedurę postępowania w przypadku awarii kasy fiskalnej lub innych okoliczności, w których podatnik nie może z niej korzystać - np. chwilowego braku prądu. Sprawdź, czy prowadzenie innych ewidencji bądź wystawianie faktur usprawiedliwia sprzedaż bez kasy. Dowiedz się też, czy każdy musi mieć kasę rezerwową i jakie urządzenie wybrać.

  • Zmiana czasu a kasa fiskalna - przygotuj się! Zmiana czasu a kasa fiskalna - przygotuj się!

    Czy Twoja kasa fiskalna jest gotowa na zmianę czasu z soboty na niedzielę 26 października 2014 r.? Czy kasjerzy pracujący na nocną zmianę wiedzą, jakie czynności będą musieli wykonać? Dowiedz się już dziś, jak przestawić zegar w kasie fiskalnej. Wymaga to przestrzegania odpowiednich procedur, a w niektórych przypadkach nawet interwencji serwisanta.