Dnia 18 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2491), czyli tzw. ustawa STIR. Głównym celem nowych przepisów jest wyeliminowanie nadużyć podatkowych, w tym poważnych przestępstw, m.in. transakcji karuzelowych za pomocą transferów pieniężnych na rachunkach bankowych.
Dokonywanie wyłudzeń nienależnego zwrotu podatku VAT przez zorganizowane grupy przestępcze powoduje znaczne straty Skarbu Państwa. Ograniczenie luki w podatku VAT ma korzystnie wpłynąć na funkcjonowanie całej polskiej gospodarki.
Analiza rachunków podatników
Zgodnie z nowymi przepisami, Szef Krajowej Administracji Skarbowej otrzymuje informacje o rachunkach podmiotów kwalifikowanych, zidentyfikowanych jako potencjalne źródło wyłudzeń skarbowych. Ustawa STIR przewidziała uruchomienie nowoczesnego systemu analizy i przekazywania informacji o takich zagrożeniach – umożliwia on szybką reakcję organów KAS. Co istotne, analizie takiej nie będą poddawane rachunki osób fizycznych, służące do prywatnych celów. Informacje o wszystkich transakcjach dokonywanych za pośrednictwem objętych tym systemem rachunków bankowych lub rachunków spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej przesyłane są do Szefa KAS automatycznie i elektronicznie za pośrednictwem izby rozliczeniowej.
W przypadku wykrycia ryzyka wyłudzenia, rachunek podmiotu kwalifikowanego może zostać zablokowany. Blokada taka będzie możliwa na 72 godziny, a w szczególnych przypadkach – po spełnieniu określonych warunków - przedłużona nawet o 3 miesiące.
Jak podkreśliło Ministerstwo Finansów w umieszczonym na swojej stronie internetowej komunikacie, efektem takich prewencyjnych działań ma być istotne ograniczenie wyłudzeń skarbowych, a co za tym idzie zminimalizowania ryzyka niechcianych konsekwencji dla uczciwych przedsiębiorców i poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej dla wszystkich podatników.
Wyszukiwarka podmiotów niezarejestrowanych, wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT
Przywrócenie uczciwej konkurencji i umocnienie pewności prawa ma być możliwe także w wyniku upublicznienia informacji o podmiotach niezarejestrowanych, przywróconych i wykreślonych z rejestru VAT. W tym celu uruchomiono wykaz takich podmiotów wraz z praktyczną wyszukiwarką – informacje w nim zawarte mają być przydatne dla uczciwych podatników VAT.
Praktyka pokazuje, iż nawet uczciwi przedsiębiorcy mogą stać się ofiarą oszustw podatkowych. Wyszukiwarka podmiotów niezarejestrowanych, przywróconych i wykreślonych z rejestru VAT ma ułatwić im ocenę rzetelność kontrahentów – obecnych i przyszłych. Narzędzie to ma stanowić wsparcie dla podatników w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych.
Wykazy zawierają listy podmiotów:
- dla których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji- zgodnie z art. 96 ust. 4a ustawy o VAT
- wykreślonych przez naczelnika urzędu skarbowego z rejestru jako podatnika VAT - zgodnie z art. 96 ust. 9 albo 9a ustawy
- których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona - zgodnie z art. 96 ust. 9h-j ustawy.
Wyszukiwarkę podmiotów niezarejestrowanych, przywróconych i wykreślonych z rejestru VAT można znaleźć na stronie Biuletynu Informacji Publicznej resortu finansów. Podmiot można sprawdzić poprzez wpisanie w wyszukiwarce numeru NIP lub całości lub fragmentu jego nazwy. Należy również zaznaczyć, zgodnie z jaką podstawą prawną ma nastąpić wyszukiwanie.
Jeśli dany podmiot nie znajduje się w wykazie, system wyświetli komunikat: „W wykazie nie odszukano podmiotu według wskazanych kryteriów”.
Wykaz podmiotów VAT – podstawa prawna
Podstawa prawna wykreślenia podatnika z rejestru podatników VAT | |
Art. 96 ust. 9 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2016 r.) | podatnik nie istnieje lub mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem |
Art. 96 ust. 9 pkt 1 ustawy o VAT | podatnik nie istnieje |
Art. 96 ust. 9 pkt 2 ustawy o VAT | mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem |
Art. 96 ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT | dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R są niezgodne z prawdą |
Art. 96 ust. 9 pkt 4 ustawy o VAT | podatnik albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celno-skarbowego, dyrektora izby administracji skarbowej lub Szefa Krajowej Administracji Skarbowej |
Art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy o VAT | podatnik zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy |
Art. 96 ust. 9a pkt 2 ustawy o VAT | podatnik będąc obowiązanym do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3 ustawy o VAT, nie złożył takich deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały |
Art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy o VAT | podatnik składał przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3 ustawy o VAT, w których nie wykazał sprzedaży lub nabycia towarów lub usług z kwotami podatku do odliczenia |
Art. 96 ust. 9a pkt 4 ustawy o VAT | podatnik wystawiał faktury lub faktury korygujące, dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane |
Art. 96 ust. 9a pkt 5 ustawy o VAT | podatnik prowadząc działalność gospodarczą wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że dostawcy lub nabywcy biorący udział pośrednio lub bezpośrednio w dostawie tego samego towaru lub usługi uczestniczą w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej |
Podstawa prawna niedokonania rejestracji podmiotu jako podatnika VAT | |
Art. 96 ust. 4a pkt 1 ustawy o VAT | dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą |
Art. 96 ust. 4a pkt 2 ustawy o VAT | podmiot ten nie istnieje |
Art. 96 ust. 4a pkt 3 ustawy o VAT | mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym podmiotem albo jego pełnomocnikiem |
Art. 96 ust. 4a pkt 4 ustawy o VAT | podmiot albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego |
Art. 96 ust. 4a pkt 5 ustawy o VAT | posiadane informacje wskazują na prowadzenie przez podatnika działań z zamiarem wykorzystania działalności banków do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi |
Podstawa prawna przywrócenia podatnika jako podatnika VAT | |
Art. 96 ust. 9h ustawy o VAT | jeżeli podatnik, o którym mowa w ust. 9 i ust. 9a pkt 2, udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą oraz, w przypadku niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku, niezwłocznie złoży brakujące deklaracje |
Art. 96 ust. 9i ustawy o VAT | jeżeli podatnik, o którym mowa w ust. 9a pkt 4, wykaże że prowadzi działalność gospodarczą, a wystawienie faktury lub faktury korygującej, o których mowa w ust. 9a pkt 4, było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez wiedzy podatnika |
Art. 96 ust. 9j ustawy o VAT | jeżeli podatnik, o którym mowa w ust. 9 pkt 5, udowodni że prowadzone przez niego działania nie są realizowane z zamiarem, o którym mowa w ust. 9 pkt 5, albo wyjdą na jaw inne okoliczności lub dowody, z których wynikał brak tego zamiaru |