Dotychczas przedsiębiorcy zobowiązani byli do przesyłania dwóch dokumentów do urzędu skarbowego: JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7 lub VAT 7K. Zmiany w przepisach, które już weszły w życie, stanowią dla nich spore ułatwienie. Zgodnie z aktualnymi regulacjami, będą wysyłać jeden plik: JPK_VAT z deklaracją. Ten elektroniczny dokument składa z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. Obejmuje zarówno zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres, jak i dane z deklaracji VAT-7 lub VAT-7K.
Od kiedy obowiÄ…zujÄ… nowe przepisy?
Od kiedy czynni podatnicy VAT muszą składać JPK_VAT z deklaracją? Przepisy regulujące tę kwestię obowiązują od 1 października 2020 r. Dokumenty na nowych zasadach składają duże, średnie, małe firmy, a także mikroprzedsiębiorstwa – wszyscy muszą rozpocząć przesyłanie nowych plików w tym samym terminie.
IstniejÄ… dwa warianty JPK_VAT:
JPK_V7M - dla podatników, którzy rozliczają się miesięcznie
JPK_V7K - dla podatników, którzy rozliczają się kwartalnie
JPK_VAT z deklaracjÄ… tylko elektronicznie!
Nowy JPK_VAT z deklaracją można składać wyłącznie w wersji elektronicznej do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni (chyba, że dzień ten wypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, wtedy termin przesuwa się na pierwszy dzień roboczy następujący po dniu wolnym). Dokumenty za miesiąc październik należy więc przesłać do 25. listopada 2020 r. Termin ten wypada w środę.
Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się za okresy kwartalne, za pierwsze dwa miesiące danego kwartału składają plik JPK_V7K z wypełnioną jedynie częścią ewidencyjną. A za ostatni miesiąc kwartału – z wypełnioną zarówno częścią ewidencyjną, jak i deklaracyjną.
Podatnicy podpiszą JPK_VAT z deklaracją podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym lub danymi autoryzującymi. Poprawne złożenie dokumentu potwierdzone zostanie Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO), które będzie można pobrać.
Korzyści ze zmian
Z wprowadzenia JPK_VAT z deklaracją wynikają rozmaite korzyści. Ułatwieniem zarówno dla podatników, jak i biur rachunkowych, jest scalenie dokumentów. Tym samym wysłanie jednego pliku pozwoli zrealizować dwa obowiązki. Ograniczona zostanie także liczba kontroli podatkowych i postępowań, ale też skróci się czas wykonywania czynności kontrolnych. Poza tym weryfikacja rozliczenia VAT w zakresie prawidłowości wykazanych kwot podatku należnego i naliczonego będzie się odbywać automatycznie – bez konieczności angażowania podatnika.