wtorek, 06 maj 2025 22:35

Obowiązkowy KSeF – od kiedy? Termin już w 2026 r.

Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Terminy wprowadzenia obowiązkowego KSeF były już kilka razy przesuwane. Powodem zmian były m.in. błędy w systemie. Znamy jednak nowy harmonogram obejmowania wymogiem stosowania faktur ustrukturyzowanych kolejnych, dwóch grup podatników. Sprawdź, od kiedy wchodzi w życie KSeF i jak się do niego przygotować.

 

Czym jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur to prowadzony przez Krajową Administrację Skarbową system teleinformatyczny służących do wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych. To szczególny rodzaj faktury elektronicznej, która odpowiada wymogom strukturalnym określonym przez ustawodawcę.

Wprowadzenie obowiązkowego KSeF to duża rewolucja dla polskich podatników. Celem tej zmiany jest uproszczenie i zautomatyzowanie kontroli skarbowej, a co za tym idzie szybsze wykrywanie poważnych nadużyć. Jednak wdrożenie tego rozwiązania docelowo przyniesie też korzyści samym przedsiębiorcom: proces wymiany faktur ma być sprawniejszy, a ich przetwarzanie – sprawniejsze. Dodatkowo w zasadzie zniknie  obowiązek archiwizowania dokumentów, ponieważ wszystkie będą przechowywane w formie cyfrowej.

 

Obowiązkowy KSeF – od kiedy wchodzi w życie?

Krajowy System e-Faktur działa już od 2022 r. Do tej pory podatnicy mogą z niego korzystać dobrowolnie. Jednak już od początku istniały plany wprowadzenia obowiązku korzystania z KSeF – docelowo bowiem faktura ustrukturyzowana ma stać się standardem w polskich firmach. Terminy obowiązkowego KSeF były kilkakrotnie przesuwane, m.in. ze względu na wykrycie krytycznych błędów w systemie. Rząd intensywnie pracuje jednak nad tym, by nowe przepisy zostały wprowadzone jak najszybciej.

Ministerstwo Finansów podało nowy harmonogram wdrażania obowiązkowego KSeF. Od kiedy przedsiębiorcy będą musieli rozpocząć korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur?

  • 1 lutego 2026 r. – podatnicy, których wartość sprzedaży w 2024 roku przekroczyła 200 mln zł brutto,
  • 1 kwietnia 2026 r. – pozostali przedsiębiorcy.

 

Do wprowadzenia obowiązkowego KSeF można przygotować się już teraz.

 

Certyfikat wystawcy faktury i Aplikacja Podatnika

Choć KSeF obowiązkowo ma wejść w życie dopiero od 2026 r., już od 1 listopada 2025 r. podatnicy mogą:

Korzystać z wersji testowej Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. To narzędzie, dzięki któremu przedsiębiorcy mogą zapoznać się z funkcjonalnościami systemu KSeF. Pozwala na wystawianie, odbieranie i przeglądanie faktur ustrukturyzowanych, przeprowadzanie testów, a w razie potrzeby zgłoszenia problemów w systemie. Wersja 2.0 została wzbogacona m.in. o tryb „offline24”.

Ubiegać się o certyfikat wystawcy faktur. Certyfikaty wystawiane przez Ministerstwo Finansów dają pewność bezpieczeństwa i ciągłości procesu fakturowania. Takie imienne dokumenty umożliwiają uwierzytelnienie się w systemie – są niezbędne do wystawiania dokumentów w trybie „offline24”, a także w razie niedostępności lub awarii KSeF. Szczegóły w tym zakresie mają zostać podane w czerwcu 2025 r.

Dodatkowo, już od 1 stycznia 2026 r. będzie można składać zgłoszenia o zamiarze wystawiania i przesyłania dokumentów do Krajowego Systemu e-Faktur.

 

Jak już teraz przygotować się do KSeF? Warto przede wszystkim wybrać oprogramowanie do faktur przystosowane do nowych wymogów ustawodawcy. Systemy InsERT są na bieżąco aktualizowane. Dzięki temu ich użytkownicy mają pewność, że w odpowiednim czasie będą gotowy na obowiązkowe korzystanie z ogólnopolskiego systemu.

 

Zobacz też: Nowe wymogi dotyczące raportowania danych w JPK CIT

Czytany 87 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 06 maj 2025 23:18

Artykuły powiązane

  • Obowiązkowe e-fakturowanie już w 2026 r. - kogo obejmie? Kiedy wejdzie w życie? Obowiązkowe e-fakturowanie już w 2026 r. - kogo obejmie? Kiedy wejdzie w życie?

    Obligatoryjne e-fakturowanie pierwotnie miało wejść w życie 1 lipca 2024 roku. Już wiemy, że zostało przesunięte w czasie. Dokładnie 9 maja 2024 roku uchwalono ustawę, która przekłada obowiązkowe stosowanie faktur ustrukturyzowanych na 2026 rok. To ważna zmiana dla wielu polskich przedsiębiorców. Dowiedz się, z czym to się wiąże oraz na co trzeba się przygotować.

  • Nowe terminy dla KSeF – rząd podał ustalenia! Nowe terminy dla KSeF – rząd podał ustalenia!

    Problemy dotyczące kodu systemu, jego wydajności i funkcjonalności wykryte na początku 2024 roku okazały się drobnostką w porównaniu z nieprawidłowościami, jakie wykazał audyt systemu KSeF. Konieczne okazało się zaprojektowanie jego struktury od podstaw. Rząd podał nowe terminy dla KSeF, tym razem bez podziału na czynnych podatników VAT i nieVAT-owcow.

  • KSeF nie będzie obowiązkowy w 2024 r. Rząd przesuwa terminy KSeF nie będzie obowiązkowy w 2024 r. Rząd przesuwa terminy

     

     System KSeF nie będzie obowiązkowy w 2024 roku – taką informację podał w styczniu Minister Finansów Andrzej Domański. Przyczyną mają być krytyczne błędy systemu i konieczność przeprowadzenia zewnętrznego audytu. Na kiedy rząd przesunie obowiązkową fakturę ustrukturyzowaną? Sprawdź, co już wiemy o terminach i jak ta zmiana wpłynie na przedsiębiorców!

     

  • Faktura ustrukturyzowana w programach InsERT. Przygotuj się na KSeF! Faktura ustrukturyzowana w programach InsERT. Przygotuj się na KSeF!

    Już na pół roku czynni podatnicy VAT obowiązkowo rozpoczną korzystanie z KSeF. Choć termin ten może wydawać się odległy, warto już teraz przygotować się na zmiany. Korzystasz z programów takich jak Subiekt GT, Subiekt nexo czy Subiekt 123? Sprawdź, jak będzie wyglądać faktura ustrukturyzowana w programach InsERT!

  • KSeF dla nievatowców – od kiedy obowiązkowy? KSeF dla nievatowców – od kiedy obowiązkowy?

    KSeF dla nievatowców stanie się obowiązkowy dopiero od 1 stycznia 2025 r. Nie oznacza to, że przedsiębiorcy zwolnieni z VAT w pewnych okolicznościach nie będą musieli korzystać z rządowego systemu do wystawiania i odbierania faktur. Sprawdź, z czym wiąże się KSeF dla nievatowców i jak wpłyną na nich zmiany od 1 lipca 2024 r.