14 lutego 2013 roku ruszyła kolejna edycja znanej już akcji „Nie bądź jeleń, weź paragon”. Wzmożonych kontroli skarbowych mogą spodziewać się nie tylko przedsiębiorcy działający w miejscowościach turystycznych, ale też wszyscy inni podatnicy prowadzący sprzedaż dla osób fizycznych. Sprawdzane będą głównie kasy fiskalne w barach, dyskotekach, pubach, sklepach, stoiskach handlowych, a także pojazdach przewożących pasażerów. Nie oznacza to oczywiście, że właścicieli innych punktów sprzedażowych ominą kontrole. Kasa fiskalna musi być zarejestrowana, zafiskalizowana, a paragony wydawane w sposób prawidłowy.
Paragon dla klienta
Akcja „Weź paragon” to nie tylko kontrole stanowisk sprzedażowych – hasło to od lat wiązane jest z nazwiskiem Andrzeja Mleczki. Znany rysownik tworzy na potrzeby akcji humorystyczny rysunek – jednocześnie prosty w przekazie i dający do myślenia. Ulotki z takim rysunkiem i hasłem „Nie bądź jeleń, weź paragon” są rozdawane konsumentom w całej Polsce. W rzeczywistości to właśnie konsumenci są głównymi odbiorcami akcji. Celem działań resortu finansów jest wzmocnienie świadomości społecznej wśród tej grupy kupujących. Mają oni jeszcze lepiej zrozumieć, że paragon to najprostsza i podstawowa forma dokumentacji sprzedaży. Paragon wydrukowany na kasie fiskalnej daje konsumentowi gwarancję prawidłowości przeprowadzonej transakcji, podstawę ewentualnej reklamacji i możliwość porównania cen w różnych punktach sprzedażowych. Jednak na tym rola konsumenta się nie kończy. Zdając sobie sprawę z własnych praw i żądając od sprzedawcy wydania paragonu, klient przyczynia się do wzmocnienia uczciwej konkurencji wśród przedsiębiorców i zmniejszenia szarej strefy. Wydanie paragonu daje gwarancję, że kwota podatku zapłacona przez konsumenta nie trafia do kieszeni nieuczciwego sprzedawcy, lecz do skarbu państwa, z którego wszyscy korzystamy.
Nie bądź jeleń, kup kasę fiskalną
Z roku na rok akcja „Weź paragon” wciąż zbiera żniwo w postaci tysięcy wystawionych mandatów. W tym roku kwota nałożonej grzywy może wynosić nawet do 3.000 zł. Ostatecznym celem Ministerstwa Finansów jest doprowadzenie do sytuacji, gdy wszyscy podatnicy będą uczciwie i rzetelnie ewidencjonowali prowadzoną przez siebie sprzedaż dla osób fizycznych na kasie fiskalnej. Zimowa akcja „Weź paragon” ma też wspierać przedsiębiorców, którzy dbają o uczciwe odprowadzanie podatków. Jak twierdzi wiceminister finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej Andrzej Parafianowicz, rzetelny przedsiębiorca nie jest w stanie sam poradzić sobie w walce z szarą strefą, dlatego potrzebuje odpowiednich działań kontroli skarbowych. Akcja „Nie bądź jeleń, weź paragon” w 2013 roku zyskała poparcie między innymi instytucji i organizacji takich jak Business Centre Club, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Państwowa Inspekcja Pracy, a także władz samorządów wojewódzkich oraz terytorialnych oraz cechów rzemiosł różnych. Akcja potrwa do 24 lutego 2013 r.
Jeśli jeszcze nie zarejestrowaliśmy kasy fiskalnej, a według przepisów powinniśmy to zrobić, nie bądźmy jeleniami – kupmy kasę odpowiednio wcześniej i dbajmy o prawidłowe wydawanie paragonów, a żadne akcje i kontrole nam nie zaszkodzą.