Zakup kasy fiskalnej w 2013 r., do którego wielu podatników zostało zobligowanych nowymi przepisami, może się wydawać sporym wydatkiem. Rzeczywiście – ceny tych urządzeń wahają się od 700 zł, do nawet 3.000 zł w przypadku wielofunkcyjnych kas. Ustalmy jednak, że dobrej jakości kasa fiskalna, spełniająca wymagania statystycznego podatnika zobowiązanego do jej zakupu ze względu na osiągane obroty, to koszt od 1.000 do 1.500 zł. Należy pamiętać, że każdy podatnik rozpoczynający ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej ma prawo do uzyskania zwrotu z urzędu skarbowego – nawet do 90% wartości kasy, maksymalnie 700 zł. Wynika to wprost z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT. Aby w 2013 r. otrzymać taką ulgę, trzeba spełnić określone wymagania.
Zawiadomienie przed czasem
Zanim rozpoczniemy ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej lub drukarki fiskalnej, musimy złożyć w urzędzie skarbowym odpowiednie zawiadomienie. Jest to Zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania. W przypadku osób, które chcą zakupić tylko jedną kasę fiskalną, taką samą funkcję spełnia Zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy rejestrującej. Obowiązek ten wynika z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie odliczeń. Istotne jest, aby zgłoszenie to było złożone w urzędzie skarbowym przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania. Jeśli rozpoczynamy ewidencjonowanie na kasie fiskalnej 1 marca 2013 r., dobrze jest złożyć odpowiedni dokument na przykład w połowie lutego.
Rejestracja na czas
Kolejnym warunkiem jest rozpoczęcie ewidencjonowania na kasie fiskalnej nie później niż w obowiązującym terminie. Kasa musi zostać zakupiona w okresie, w którym została objęta ważnym potwierdzeniem, że spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT oraz kryteria i warunki techniczne, którym musi odpowiadać. Czyli jeśli według przepisów oraz terminu wskazanego we wniosku mamy rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej 1 marca 2013 r., to nie możemy tego zrobić 2 marca, ponieważ stracimy prawo do ulgi.
Dowód zapłaty i wniosek o zwrot
Aby uzyskać ulgę, musimy zapłacić całość należności za kasę i posiadać dowód sprzedaży. Po dokonaniu fiskalizacji przez uprawnionego serwisanta, w terminie 7 dni musimy złożyć w urzędzie Zgłoszenie kasy przez podatnika, sporządzone według wzoru z załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. Kolejny krok to złożenie w urzędzie skarbowym Wniosku w sprawie zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej wraz z wymaganymi załącznikami. W zależności od tego, czy jesteśmy płatnikami VAT, czy nie, możemy otrzymać ulgę w formie zwrotu z podatku lub przelewem na konto. W 2013 r. skarb państwa wyda na te zwroty kilkadziesiąt milionów złotych. Ministerstwo Finansów deklaruje, że budżet publiczny jest gotowy na taki wydatek.