czwartek, 10 styczeń 2013 00:00

Jak w 2013 r otrzymać zwrot ulgi na zakup kasy fiskalnej Wyróżniony

Oceń ten artykuł
(4 głosów)

Wszyscy podatnicy, którzy w 2013 roku rozpoczną ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, mają prawo do uzyskania zwrotu ulgi z urzędu skarbowego – nawet do 90% wartości kasy. Aby jednak otrzymać ten zwrot, należy dopełnić kilku ważnych formalności.

Zakup kasy fiskalnej w 2013 r., do którego wielu podatników zostało zobligowanych nowymi przepisami, może się wydawać sporym wydatkiem. Rzeczywiście – ceny tych urządzeń wahają się od 700 zł, do nawet 3.000 zł w przypadku wielofunkcyjnych kas. Ustalmy jednak, że dobrej jakości kasa fiskalna, spełniająca wymagania statystycznego podatnika zobowiązanego do jej zakupu ze względu na osiągane obroty, to koszt od 1.000 do 1.500 zł. Należy pamiętać, że każdy podatnik rozpoczynający ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej ma prawo do uzyskania zwrotu z urzędu skarbowego – nawet do 90% wartości kasy, maksymalnie 700 zł. Wynika to wprost z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT. Aby w 2013 r. otrzymać taką ulgę, trzeba spełnić określone wymagania.

Zawiadomienie przed czasem

Zanim rozpoczniemy ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej lub drukarki fiskalnej, musimy złożyć w urzędzie skarbowym odpowiednie zawiadomienie. Jest to Zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania. W przypadku osób, które chcą zakupić tylko jedną kasę fiskalną, taką samą funkcję spełnia Zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy rejestrującej. Obowiązek ten wynika z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie odliczeń. Istotne jest, aby zgłoszenie to było złożone w urzędzie skarbowym przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania. Jeśli rozpoczynamy ewidencjonowanie na kasie fiskalnej 1 marca 2013 r., dobrze jest złożyć odpowiedni dokument na przykład w połowie lutego.

Rejestracja na czas

Kolejnym warunkiem jest rozpoczęcie ewidencjonowania na kasie fiskalnej nie później niż w obowiązującym terminie. Kasa musi zostać zakupiona w okresie, w którym została objęta ważnym potwierdzeniem, że spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT oraz kryteria i warunki techniczne, którym musi odpowiadać. Czyli jeśli według przepisów oraz terminu wskazanego we wniosku mamy rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej 1 marca 2013 r., to nie możemy tego zrobić 2 marca, ponieważ stracimy prawo do ulgi.

Dowód zapłaty i wniosek o zwrot

Aby uzyskać ulgę, musimy zapłacić całość należności za kasę i posiadać dowód sprzedaży. Po dokonaniu fiskalizacji przez uprawnionego serwisanta, w terminie 7 dni musimy złożyć w urzędzie Zgłoszenie kasy przez podatnika, sporządzone według wzoru z załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. Kolejny krok to złożenie w urzędzie skarbowym Wniosku w sprawie zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej wraz z wymaganymi załącznikami. W zależności od tego, czy jesteśmy płatnikami VAT, czy nie, możemy otrzymać ulgę w formie zwrotu z podatku lub przelewem na konto. W 2013 r. skarb państwa wyda na te zwroty kilkadziesiąt milionów złotych. Ministerstwo Finansów deklaruje, że budżet publiczny jest gotowy na taki wydatek.

Czytany 34128 razy Ostatnio zmieniany środa, 02 lipiec 2014 17:11

Artykuły powiązane

  • Kasa fiskalna przy najmie prywatnym – czy jest obowiązkowa? Kasa fiskalna przy najmie prywatnym – czy jest obowiązkowa?

    Najem prywatny w świetle przepisów ustawy o VAT uznawany jest za prowadzenie działalności gospodarczej. Wynajmujący natomiast staje się podatnikiem VAT, choć jednocześnie może korzystać ze zwolnienia z tego podatku. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzających działalności gospodarczej zasadniczo powinna być rejestrowana na kasie fiskalnej. Wynajmujący może jednak korzystać ze zwolnień z tego obowiązku.

  • Kasa fiskalna a obowiązkowe płatności bezgotówkowe – nowe przepisy w 2022 r. Kasa fiskalna a obowiązkowe płatności bezgotówkowe – nowe przepisy w 2022 r.

    Już od kilku tygodni obowiązuje większość zapisów ustawy zwanej Polskim Ładem. Z dokumentu tego wynikają dla użytkowników kas fiskalnych ważne zmiany. Jedna z nich dotyczy przyjmowania zapłaty bezgotówkowo. Przedsiębiorca musi zapewnić swoim klientom taką formę płatności, jeśli prowadzi ewidencję z wykorzystaniem kasy.

  • Raporty fiskalne – czy drukować, gdy nie było sprzedaży? Raporty fiskalne – czy drukować, gdy nie było sprzedaży?

    Sporządzanie raportów fiskalnych to obowiązek każdego właściciela kasy rejestrującej. Z przepisów jasno wynika, że należy regularnie generować raporty dobowe i miesięczne. A co w sytuacji, gdy danego dnia nie było sprzedaży lub gdy z powodu sezonowej przerwy czy dłuższego urlopu, przez cały miesiąc nie rejestrowaliśmy przychodu? Czy wtedy również należy drukować raporty fiskalne?

  • Błędna stawka VAT na paragonie – co robić? Błędna stawka VAT na paragonie – co robić?

    Pomyłka w użytkowaniu kasy fiskalnej może zdarzyć się każdemu – szczególnie przy dużym natężeniu ruchu. O ile jednak w przypadku takich oczywistych błędów wiemy co robić - mówią nam o tym przepisy rozporządzenia w sprawie kas, o tyle przy zaprogramowaniu niewłaściwej stawki VAT sprawa nie jest już tak oczywista. Jak dokonać korekty, gdy pojawi się błędna stawka VAT na paragonie?

  • Zużyta kasa fiskalna – co z nią zrobić Zużyta kasa fiskalna – co z nią zrobić

    Kasy fiskalne to urządzenia, które podlegają rejestracji i kontroli przez urzędy skarbowe. Uzasadnione są więc dylematy przedsiębiorców, co zrobić, gdy zużyta kasa fiskalna nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Czy można ją zutylizować? A może należy przechowywać starą kasę przez określony czas, w określonych warunkach?