wtorek, 25 czerwiec 2013 00:00

Kasy fiskalne 2013: Ewidencja pomyłek a brak oryginału paragonu

Oceń ten artykuł
(5 głosów)

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 kwietnia 2013 r. korektę oczywistej pomyłki należy sporządzić w odrębnej ewidencji i dołączyć do niej oryginał paragonu fiskalnego. Regulacje w tym względzie nie dają podatnikowi dowolności - jeżeli z jakichś przyczyn nie można dołączyć oryginału paragonu, to w ogóle nie można sporządzić korekty dotyczącej takiej sprzedaży.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących, które weszło w życie 1 kwietnia 2013 roku, reguluje kwestię ewidencji korygowania sprzedaży prowadzonej z zastosowaniem kasy fiskalnej bądź drukarki fiskalnej. Zgodnie z § 3 ust. 5 tego rozporządzenia w przypadku popełnienia tak zwanej oczywistej pomyłki, korektę należy sporządzić w odrębnej ewidencji. Należy w niej wskazać wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego oraz krótko opisać przyczynę i okoliczności pomyłki. Do ewidencji należy też dołączyć oryginał paragonu fiskalnego. Jednak co należałoby zrobić w przypadku braku tego paragonu?

Od 1 kwietnia tylko paragon

W przeszłości organy skarbowe zezwalały podatnikom dołączać do ewidencji pomyłek dokumenty inne niż paragon fiskalny, takie jak chociażby KW czy odpowiedni protokół. Należy jednak podkreślić, że przed 1 kwietnia 2013 roku żadne przepisy nie regulowały kwestii sporządzenia korekt sprzedaży zarejestrowanej za pomocą kasy fiskalnej. Siłą rzeczy nie było też przepisu, który wskazywałby, jakie dokumenty należy dołączać do ewidencji. Jednak § 3 ust. 5 pkt 2 nowego rozporządzenia nie daje podatnikowi dowolności w tym względzie - przepis wyraźnie podkreśla, że do ewidencji korekt należy dołączyć oryginał paragonu fiskalnego. Zauważmy, że w przypadku ewidencji zwrotów i reklamacji umożliwiono podatnikowi dołączenie dokumentu innego niż paragon fiskalny. Przepis § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia wskazuje, iż do ewidencji zwrotów i reklamacji należy dołączyć „dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży”. Natomiast w § 3 ust. 5 pkt 2 mowa wyraźnie o paragonie fiskalnym. Przepisy nie pozostawiają więc miejsca na dowolne interpretacje w tym względzie.

Przeciwko nadużyciom

Sprzedawcy mogą się zastanawiać, skąd taka rygorystyczna regulacja i jak postąpić w przypadku, gdy klient zauważy pomyłkę już po odejściu od kasy, lecz nie będzie miał paragonu, ponieważ na przykład wyrzucił go lub zgubił. Warto jednak zastanowić się nad samą istotą oczywistej pomyłki. Dostrzegamy ją po wydrukowaniu paragonu, zanim jeszcze damy go klientowi. Jeśli nawet nie dostrzeżemy błędu, zapewne zauważy go klient, który na przykład zaniepokoił się wysoką kwotą lub inną nieścisłością. Może też odejść już od kasy i dostrzec błąd czytając informacje na paragonie. Jednak w jaki sposób mógłby zauważyć błąd na paragonie, którego nie posiada, ponieważ go zgubił lub wyrzucił? W przypadku ewidencji oczywistych pomyłek umożliwienie sprzedawcy dołączenia dokumentu innego niż paragonu nie było konieczne. Co więcej, wprowadzenie takiej możliwości mogłoby skutkować nadużyciami podatkowymi ze strony nieuczciwych przedsiębiorców. Trzeba więc przyznać, że mimo iż pozornie przepis obligujący do dołączenia oryginału paragonu do ewidencji korekt wydaje się zbyt rygorystyczny, to w praktyce okazuje się zupełnie zrozumiały.

Więcej informacji na temat ewidencjonowania korekt oczywistych pomyłek, a także zwrotów i reklamacji znajdą Państwo w naszym poradniku Kasy fiskalne 2013/2014 w rozdziałach Korygowanie sprzedaży oraz Zwroty i reklamacje.

Czytany 22252 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 15 maj 2014 12:53

Artykuły powiązane

  • Zwrot towaru bez paragonu. Jak rozliczyć VAT? Zwrot towaru bez paragonu. Jak rozliczyć VAT?

    Zwrot towaru bez paragonu to sytuacja, która wzbudza wątpliwości interpretacyjne. Przepisy wskazują bowiem na konieczność dołączenia do ewidencji „dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży”. Czy zatem można przyjąć zwrot, jeśli klient zgubił lub wyrzucił paragon? Jak w takim przypadku rozliczyć VAT? Sprawdzamy, co na to prawo podatkowe.

  • Błędna stawka VAT na paragonie – co robić? Błędna stawka VAT na paragonie – co robić?

    Pomyłka w użytkowaniu kasy fiskalnej może zdarzyć się każdemu – szczególnie przy dużym natężeniu ruchu. O ile jednak w przypadku takich oczywistych błędów wiemy co robić - mówią nam o tym przepisy rozporządzenia w sprawie kas, o tyle przy zaprogramowaniu niewłaściwej stawki VAT sprawa nie jest już tak oczywista. Jak dokonać korekty, gdy pojawi się błędna stawka VAT na paragonie?

  • Jak skorygować błędne dane na paragonie? Jak skorygować błędne dane na paragonie?

    Pomyłki w ewidencjonowaniu sprzedaży mogą zdarzyć się każdemu użytkownikowi kasy fiskalnej. O ile jednak w trakcie wystawianie paragonu dane można skorygować na kasie, o tyle po dokonaniu wydruku – już nie. Urządzenia fiskalne nie dają takiej technicznej możliwości. Oczywiście nie pozbawia to sprzedawcy prawa do skorygowania sprzedaży. W tym celu musi prowadzić dwie dodatkowe ewidencje.

  • Jak skorygować sprzedaż zarejestrowaną na kasie fiskalnej? Jak skorygować sprzedaż zarejestrowaną na kasie fiskalnej?

    Kasa fiskalna nie ma funkcji korekty zaewidencjonowanej wcześniej sprzedaży. Konieczne jest prowadzenie odrębnych ewidencji zwrotów i reklamacji oraz oczywistych pomyłek. Sprawdź, jak powinna wyglądać taka dokumentacja i co zrobić, gdy wymagana korekta nie wpisuje się w żaden schemat określony przez ustawodawcę.

  • Kasa nie ma opcji wydruku NIP nabywcy – jak rejestrować sprzedaż? Kasa nie ma opcji wydruku NIP nabywcy – jak rejestrować sprzedaż?

    Brak możliwości wydruku numeru NIP nabywcy na paragonie nie zwalnia sprzedawcy z obowiązku stosowania aktualnych przepisów! Jeśli wystawi fakturę do paragonu bez NIP, grożą mu konsekwencje skarbowe. Sprawdź, jaką procedurę należy wprowadzić w takich przypadkach.