wtorek, 25 czerwiec 2013 00:00

Kasy fiskalne w 2013 r. a zwrot nadpłaty klientowi

Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Kasy fiskalne i zwrot nadpłatyUżytkownikom kas fiskalnych czasami zdarzają się pomyłki, takie jak naliczenie klientowi zbyt wysokiej kwoty do zapłaty za towar czy usługę. Korektę tak zwanej oczywistej pomyłki należy ująć w odrębnej ewidencji, do której dołącza się oryginał paragonu dokumentującego błędną sprzedaż. Nieco inaczej postępuje się w przypadku braku możliwości odzyskania oryginału paragonu.

Podatnicy będący użytkownikami kas fiskalnych i drukarek fiskalnych czasem znajdują się w sytuacji, w której muszą oddać klientowi nienależnie wpłaconą kwotę zapłaty. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy klient będący osobą prywatną nadpłaci za towar, a po jakimś czasie zgłosi się w celu odzyskania swoich pieniędzy. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących dość ściśle określa procedurę postępowania w takiej sytuacji.

Odrębna ewidencja z oryginałem paragonu

Oczywiście korekty do paragonu nie można sporządzić na kasie fiskalnej, ponieważ żadne tego typu urządzenie nie ma takiej technicznej możliwości. Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia z 14 marca 2013 r. korektę należy sporządzić w odrębnej ewidencji. Zaewidencjonowanie kwoty wyższej niż rzeczywiście należna należy traktować jako oczywistą pomyłkę.

W odrębnej ewidencji należy więc zawrzeć:
•    Informację o wartości błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży w kwocie brutto oraz wartość podatku należnego.
•    Krótki opis przyczyny i okoliczności zaistnienia pomyłki.

Następnie zgodnie z § 3 ust. 6 rozporządzenia należy ponownie zewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej - już w prawidłowej kwocie. Istotne jest jednak, aby klient oddał nam oryginał paragonu dokumentującego sprzedaż w błędnej kwocie. Dokument ten dołączamy do ewidencji korekty, a klientowi wydajemy oryginał nowego paragonu. W takim przypadku nie ma potrzeby sporządzania dodatkowych protokołów ani innych dokumentów.

Gdy paragon się zgubi

W praktyce może zdarzyć się sytuacja, gdy klient oryginału paragonu po prostu nie posiada, ponieważ go zgubił lub wyrzucił. Nie pozbawia go to prawa do odzyskania nadpłaconej kwoty, a sprzedawcy nie pozbawia prawa do skorygowania kwoty obrotu i podatku należnego o wartość nadpłaty. W takim przypadku procedura wygląda podobnie, jednak nie drukujemy ponownie paragonu fiskalnego. Do ewidencji możemy dołączyć dokument KW lub protokół podpisany przez obie strony. To bardzo ważne, ponieważ niedopuszczalna byłaby sytuacja, gdy klient posiada dwa oryginały paragonu dokumentujące tę samą sprzedaż, nawet jeśli byłaby możliwa tylko w teorii, a klient zarzekałby się, że paragon wyrzucił i nie ma szans go odzyskać.

Więcej informacji na temat korygowania sprzedaży znajdą Państwo w naszym poradniku Kasy fiskalne 2013/2014 w rozdziałach Korygowanie sprzedaży oraz Zwroty i reklamacje.

Czytany 18350 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 15 maj 2014 12:39

Artykuły powiązane

  • Zwrot towaru bez paragonu. Jak rozliczyć VAT? Zwrot towaru bez paragonu. Jak rozliczyć VAT?

    Zwrot towaru bez paragonu to sytuacja, która wzbudza wątpliwości interpretacyjne. Przepisy wskazują bowiem na konieczność dołączenia do ewidencji „dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży”. Czy zatem można przyjąć zwrot, jeśli klient zgubił lub wyrzucił paragon? Jak w takim przypadku rozliczyć VAT? Sprawdzamy, co na to prawo podatkowe.

  • Błędna stawka VAT na paragonie – co robić? Błędna stawka VAT na paragonie – co robić?

    Pomyłka w użytkowaniu kasy fiskalnej może zdarzyć się każdemu – szczególnie przy dużym natężeniu ruchu. O ile jednak w przypadku takich oczywistych błędów wiemy co robić - mówią nam o tym przepisy rozporządzenia w sprawie kas, o tyle przy zaprogramowaniu niewłaściwej stawki VAT sprawa nie jest już tak oczywista. Jak dokonać korekty, gdy pojawi się błędna stawka VAT na paragonie?

  • Jak skorygować błędne dane na paragonie? Jak skorygować błędne dane na paragonie?

    Pomyłki w ewidencjonowaniu sprzedaży mogą zdarzyć się każdemu użytkownikowi kasy fiskalnej. O ile jednak w trakcie wystawianie paragonu dane można skorygować na kasie, o tyle po dokonaniu wydruku – już nie. Urządzenia fiskalne nie dają takiej technicznej możliwości. Oczywiście nie pozbawia to sprzedawcy prawa do skorygowania sprzedaży. W tym celu musi prowadzić dwie dodatkowe ewidencje.

  • Jak skorygować sprzedaż zarejestrowaną na kasie fiskalnej? Jak skorygować sprzedaż zarejestrowaną na kasie fiskalnej?

    Kasa fiskalna nie ma funkcji korekty zaewidencjonowanej wcześniej sprzedaży. Konieczne jest prowadzenie odrębnych ewidencji zwrotów i reklamacji oraz oczywistych pomyłek. Sprawdź, jak powinna wyglądać taka dokumentacja i co zrobić, gdy wymagana korekta nie wpisuje się w żaden schemat określony przez ustawodawcę.

  • Kasa nie ma opcji wydruku NIP nabywcy – jak rejestrować sprzedaż? Kasa nie ma opcji wydruku NIP nabywcy – jak rejestrować sprzedaż?

    Brak możliwości wydruku numeru NIP nabywcy na paragonie nie zwalnia sprzedawcy z obowiązku stosowania aktualnych przepisów! Jeśli wystawi fakturę do paragonu bez NIP, grożą mu konsekwencje skarbowe. Sprawdź, jaką procedurę należy wprowadzić w takich przypadkach.