czwartek, 26 wrzesień 2013 00:00

Kasy fiskalne 2013: Zwroty i reklamacje a brak paragonu fiskalnego

Oceń ten artykuł
(4 głosów)

Podatnik stosujący kasę fiskalną dla przyjętych zwrotów i uznanych reklamacji prowadzi odrębną ewidencję, do której dołącza dokumenty poświadczające dokonanie sprzedaży. W praktyce zdarza się, że takim dokumentem nie może być paragon fiskalny, ponieważ klient go zgubił lub wyrzucił. Brak paragonu nie pozbawia jednak podatnika możliwości sporządzenia korekty, o ile potrafi on w inny sposób udowodnić dokonanie sprzedaży.

Sytuacje, w których trzeba przyjąć od klienta zwrot lub uznać reklamację, zdarzają się praktycznie w każdym przedsiębiorstwie. Podatnik prowadzący sprzedaż dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, który obroty rejestruje na kasie fiskalnej, wszelkie zdarzenia związane z korektą tego obrotu zapisuje w odrębnej ewidencji. Od 1 kwietnia 2013 roku procedurę postępowania w takim przypadku reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

Paragon lub inny dokument

Aby wpis do ewidencji zwrotów i reklamacji został wykonany prawidłowo, musi zawierać wszystkie dane określone w § 3 ust. 4 tego rozporządzenia. Zgodnie z pkt. 6 do wpisu w ewidencji należy dołączyć dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. Oczywiście w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej za pomocą kasy fiskalnej takim dokumentem jest przede wszystkim paragon fiskalny. Brzmienie tego zapisu wskazuje jednak, iż w przypadku braku paragonu może być to inny dokument. Stanowisko to potwierdzają organy skarbowe, a także samo Ministerstwo Finansów.

Urzędy są zgodne

W broszurze wydanej do rozporządzenia z 14 marca 2013 r., opublikowanej na stronie internetowej www.finanse.mf.gov.pl, Ministerstwo podkreśliło, że dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży może być zarówno paragon fiskalny, jak też na przykład wydruk z terminala w przypadku transakcji bezgotówkowej. Opierając się na interpretacjach organów skarbowych sprzed 1 kwietnia 2013 r. podatnik może ująć korektę w ewidencji zwrotów i reklamacji, jeśli tylko jest w stanie udowodnić, że towar został nabyty lub usługa została wykonana w danej placówce. Wśród innych dokumentów potwierdzających sprzedaż można wymienić chociażby podbity w sklepie dowód gwarancyjny czy wręczoną klientowi specyfikację wykonanej usługi. Wnioski wynikające z tych interpretacji organów skarbowych należy uznać za ważne także w obecnym stanie prawnym, ponieważ rozporządzenie z 14 marca 2013 roku jedynie reguluje to, co od dawna stanowiło praktykę podatników.

Warto też porównać przepisy regulujące kwestię sporządzania ewidencji zwrotów i reklamacji z przepisami omawiającymi tę samą procedurę w przypadku ewidencji oczywistych pomyłek. W tym drugim przypadku przepis § 3 ust. 5 pkt 2 wskazuje wyraźnie, iż do korekty należy dołączyć oryginał paragonu fiskalnego. Natomiast w przypadku ewidencji zwrotów i reklamacji mowa jest o dokumencie poświadczającym dokonanie sprzedaży, co daje podatnikowi dużo większą dowolność i tylko potwierdza słuszność powyższych interpretacji.

Dokładne informacje na temat prowadzenia ewidencji korekt znajdą Państwo w naszym poradniku Ewidencje korekt paragonów fiskalnych.

Czytany 6361 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 31 październik 2013 10:02

Artykuły powiązane

  • Ministerstwo Finansów zmienia zdanie: Nie będzie paragonu przed płatnością Ministerstwo Finansów zmienia zdanie: Nie będzie paragonu przed płatnością

    Wśród przedsiębiorców wzbudziły krytykę i bunt. Eksperci wskazywali na ich niezgodność z ustawą o VAT. Nowe regulacje ustanawiające obowiązek wydania nabywcy paragonu fiskalnego przed przyjęciem zapłaty na szczęście nie zostaną wprowadzone. Rząd pod wpływem napływających argumentów zrezygnował z kontynuacji prac nad tym pomysłem.

  • Kalendarium zmian w VAT 2019 Kalendarium zmian w VAT 2019

    Początek 2019 r. przyniósł podatnikom szereg zmian dotyczących rozliczania podatku VAT, rejestracji podmiotów w rejestrze VAT czy chociażby stosowania kas fiskalnych. Wiele innych planowano wprowadzić już od 1 stycznia, jednak na ich wejście w życie będzie trzeba jeszcze poczekać. Podobnie jak w latach poprzednich, wprowadzone modyfikacje mają na celu m.in. ograniczenie nadużyć, wspieranie uczciwych przedsiębiorców i eliminowanie podmiotów dopuszczających się oszustw podatkowych.

  • Wydanie paragonu przed przyjęciem zapłaty – nowy projekt rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych Wydanie paragonu przed przyjęciem zapłaty – nowy projekt rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych

    Wystawienie paragonu za usługę, która nie miała jeszcze miejsca i za towar, który nie został wydany. Wystawienie paragonu przed otrzymaniem zapłaty – na taki absurdalny pomysł wpadli twórcy projektu nowego rozporządzenia w sprawie kas. Gdyby nowe przepisy rzeczywiście weszły w życie 1 stycznia 2019 r., spowodują chaos w firmach i na całym rynku.

  • Wystawienie faktury sprzedaży gdy brak paragonu fiskalnego Wystawienie faktury sprzedaży gdy brak paragonu fiskalnego

    Nabywca żąda wystawienia faktury do transakcji zarejestrowanej na kasie fiskalnej, ale nie ma paragonu – jak postępować w takim przypadku? Takie wątpliwości przedsiębiorców rozwiewają interpretacje indywidualne organów podatkowych oraz Krajowej Informacji Skarbowej. Sprawdź, kiedy możesz wystawić fakturę, gdy twój nabywca zgubi paragon fiskalny.

  • Od kiedy faktura do paragonu z NIP-em nabywcy Od kiedy faktura do paragonu z NIP-em nabywcy

    Ma zapobiec nadużyciom podatkowym i zwiększyć wpływy z podatków do budżetu państwa – wymóg, zgodnie z którym fakturę do transakcji zarejestrowanej na kasie fiskalnej można wystawić wyłącznie w przypadku paragonu zawierającego numer NIP-nabywcy, miał wejść w życie 1 lipca 2018 r. Wciąż jednak czekamy na opublikowanie nowych przepisów w Dzienniku Ustaw. Sprawdź, jakie zmiany zostaną wprowadzone i kiedy można się ich spodziewać.