czwartek, 26 wrzesień 2013 00:00

Kasy fiskalne 2013: Zwroty i reklamacje a brak paragonu fiskalnego

Oceń ten artykuł
(4 głosów)

Podatnik stosujący kasę fiskalną dla przyjętych zwrotów i uznanych reklamacji prowadzi odrębną ewidencję, do której dołącza dokumenty poświadczające dokonanie sprzedaży. W praktyce zdarza się, że takim dokumentem nie może być paragon fiskalny, ponieważ klient go zgubił lub wyrzucił. Brak paragonu nie pozbawia jednak podatnika możliwości sporządzenia korekty, o ile potrafi on w inny sposób udowodnić dokonanie sprzedaży.

Sytuacje, w których trzeba przyjąć od klienta zwrot lub uznać reklamację, zdarzają się praktycznie w każdym przedsiębiorstwie. Podatnik prowadzący sprzedaż dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, który obroty rejestruje na kasie fiskalnej, wszelkie zdarzenia związane z korektą tego obrotu zapisuje w odrębnej ewidencji. Od 1 kwietnia 2013 roku procedurę postępowania w takim przypadku reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

Paragon lub inny dokument

Aby wpis do ewidencji zwrotów i reklamacji został wykonany prawidłowo, musi zawierać wszystkie dane określone w § 3 ust. 4 tego rozporządzenia. Zgodnie z pkt. 6 do wpisu w ewidencji należy dołączyć dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. Oczywiście w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej za pomocą kasy fiskalnej takim dokumentem jest przede wszystkim paragon fiskalny. Brzmienie tego zapisu wskazuje jednak, iż w przypadku braku paragonu może być to inny dokument. Stanowisko to potwierdzają organy skarbowe, a także samo Ministerstwo Finansów.

Urzędy są zgodne

W broszurze wydanej do rozporządzenia z 14 marca 2013 r., opublikowanej na stronie internetowej www.finanse.mf.gov.pl, Ministerstwo podkreśliło, że dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży może być zarówno paragon fiskalny, jak też na przykład wydruk z terminala w przypadku transakcji bezgotówkowej. Opierając się na interpretacjach organów skarbowych sprzed 1 kwietnia 2013 r. podatnik może ująć korektę w ewidencji zwrotów i reklamacji, jeśli tylko jest w stanie udowodnić, że towar został nabyty lub usługa została wykonana w danej placówce. Wśród innych dokumentów potwierdzających sprzedaż można wymienić chociażby podbity w sklepie dowód gwarancyjny czy wręczoną klientowi specyfikację wykonanej usługi. Wnioski wynikające z tych interpretacji organów skarbowych należy uznać za ważne także w obecnym stanie prawnym, ponieważ rozporządzenie z 14 marca 2013 roku jedynie reguluje to, co od dawna stanowiło praktykę podatników.

Warto też porównać przepisy regulujące kwestię sporządzania ewidencji zwrotów i reklamacji z przepisami omawiającymi tę samą procedurę w przypadku ewidencji oczywistych pomyłek. W tym drugim przypadku przepis § 3 ust. 5 pkt 2 wskazuje wyraźnie, iż do korekty należy dołączyć oryginał paragonu fiskalnego. Natomiast w przypadku ewidencji zwrotów i reklamacji mowa jest o dokumencie poświadczającym dokonanie sprzedaży, co daje podatnikowi dużo większą dowolność i tylko potwierdza słuszność powyższych interpretacji.

Dokładne informacje na temat prowadzenia ewidencji korekt znajdą Państwo w naszym poradniku Ewidencje korekt paragonów fiskalnych.

Czytany 7606 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 31 październik 2013 10:02

Artykuły powiązane

  • Jak skorygować błędne dane na paragonie? Jak skorygować błędne dane na paragonie?

    Pomyłki w ewidencjonowaniu sprzedaży mogą zdarzyć się każdemu użytkownikowi kasy fiskalnej. O ile jednak w trakcie wystawianie paragonu dane można skorygować na kasie, o tyle po dokonaniu wydruku – już nie. Urządzenia fiskalne nie dają takiej technicznej możliwości. Oczywiście nie pozbawia to sprzedawcy prawa do skorygowania sprzedaży. W tym celu musi prowadzić dwie dodatkowe ewidencje.

  • Zwrot towaru bez paragonu - czy sprzedawca może go przyjąć? Zwrot towaru bez paragonu - czy sprzedawca może go przyjąć?

    Aktualne przepisy umożliwiają klientom zwrócenie lub zareklamowanie towaru. Konieczne jest okazanie dowodu zakupu danego produktu – zwykle jest to paragon fiskalny. A czy sprzedawca może przyjąć zwrot towaru bez paragonu?

  • Kasa nie ma opcji wydruku NIP nabywcy – jak rejestrować sprzedaż? Kasa nie ma opcji wydruku NIP nabywcy – jak rejestrować sprzedaż?

    Brak możliwości wydruku numeru NIP nabywcy na paragonie nie zwalnia sprzedawcy z obowiązku stosowania aktualnych przepisów! Jeśli wystawi fakturę do paragonu bez NIP, grożą mu konsekwencje skarbowe. Sprawdź, jaką procedurę należy wprowadzić w takich przypadkach.

  • Wystawianie i wydawanie paragonu z kasy fiskalnej – zmiany od 1 maja 2019 r. Wystawianie i wydawanie paragonu z kasy fiskalnej – zmiany od 1 maja 2019 r.

    Każdy operator kasy fiskalnej musi podpisać oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji – taki wymóg nakładają na niego nowe przepisy. A zasady te uległy istotnym zmianom od 1 maja 2019 r. Doprecyzowano m.in. moment wystawiania paragonu fiskalnego dokumentującego przyjęcie zaliczki – z rozdzieleniem na zaliczki gotówkowe i zapłacone np. przelewem.

  • Ministerstwo Finansów zmienia zdanie: Nie będzie paragonu przed płatnością Ministerstwo Finansów zmienia zdanie: Nie będzie paragonu przed płatnością

    Wśród przedsiębiorców wzbudziły krytykę i bunt. Eksperci wskazywali na ich niezgodność z ustawą o VAT. Nowe regulacje ustanawiające obowiązek wydania nabywcy paragonu fiskalnego przed przyjęciem zapłaty na szczęście nie zostaną wprowadzone. Rząd pod wpływem napływających argumentów zrezygnował z kontynuacji prac nad tym pomysłem.