czwartek, 18 grudzień 2014 00:00

Obowiązkowe ubezpieczenie OC przy usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Rozporządzenie, które wejdzie w życie 19 stycznia 2015 roku, ureguluje kwestię obowiązkowego ubezpieczenia OC dla wszystkich przedsiębiorców zajmujących się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Sprawdź, ile wyniesie minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia i jakich szkód zgodnie z nowymi przepisami OC nie obejmuje.

 

Wejście w życie ustawy deregulacyjnej sprawiło, że większa liczba przedsiębiorców decyduje się na otwarcie własnego biura rachunkowego. W związku z tymi zmianami, dnia 19 listopada 2014 roku w Dzienniku Ustaw nr 1616 opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Åšwiadczenie usÅ‚ug ksiÄ™gowych wiąże siÄ™ z koniecznoÅ›ciÄ… wykupienia ubezpieczenia odpowiedzialnoÅ›ci cywilnej (OC). Celem opublikowania nowego rozporzÄ…dzenia jest  miÄ™dzy innymi uÅ›ciÅ›lenie, iż obowiÄ…zek zawarcia umowy OC dotyczy wszystkich osób zajmujÄ…cych siÄ™ usÅ‚ugowym prowadzeniem ksiÄ…g rachunkowych - zarówno certyfikowanych ksiÄ™gowych, jak i podatników nieposiadajÄ…cych takiego certyfikatu.

 

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, obowiązkowe ubezpieczenie OC obejmuje szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością, powstałe w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z prowadzoną działalnością.

 

Natomiast w § 2 ust. 2 rozporządzenia wymieniono, jakich szkód ubezpieczenie OC nie obejmuje:

2. Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód:

1) polegających na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia, wyrządzonych przez ubezpieczonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, a także powinowatemu w tej samej linii lub stopniu, osobie pozostającej w stosunku przysposobienia oraz jej małżonkowi, jak również osobie, z którą ubezpieczony pozostaje we wspólnym pożyciu;

2) wyrządzonych przez ubezpieczonego, który przestał spełniać warunki, o których mowa w art. 76a ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, chyba że szkoda została wyrządzona w związku z prowadzoną działalnością w czasie, w którym ubezpieczony spełniał te warunki;

3) polegających na zapłacie kar umownych;

4) powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru.

 

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC będzie wynosić 10.000 euro w przeliczeniu na PLN, w odniesieniu do jednego zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Nie jest to żadna zmiana w stosunku do obecnego stanu prawnego - aktualne przepisy również określają minimalną sumę gwarancyjną na 10.000 euro. W celu przeliczenia euro na złote stosować się będzie średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku zawarcia umowy ubezpieczenia OC.

Zgodnie z § 3 nowego rozporządzenia, obowiązek ubezpieczenia OC dla przedsiębiorcy zajmującego się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności.

 

Ważne!

Każdy przedsiębiorca zamierzający usługowo prowadzić księgi rachunkowe musi zawrzeć umowę na ubezpieczenie swojej działalności najpóźniej dzień przed rozpoczęciem świadczenia usług księgowych.

 

Rozporządzenie wejdzie w życie 19 stycznia 2015 roku - 60 dni od ogłoszenia go w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy będą obowiązywały w stosunku do umów ubezpieczenia zawartych od tego dnia.

 

Szukasz rzetelnego biura rachunkowego? Skontaktuj siÄ™ z nami - BUCHCOM Biuro Rachunkowe Warszawa

Czytany 5130 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 18 grudzień 2014 23:04

Artykuły powiązane

  • Nowe technologie w biurze rachunkowym – postaw na sprawdzone narzÄ™dzia Nowe technologie w biurze rachunkowym – postaw na sprawdzone narzÄ™dzia

    Postęp technologiczny nieustannie zmienia codzienność – wpływa na nasze życie prywatne i zawodowe. Cyfryzacja firm z jednej strony stanowi usprawnienie, z drugiej wiąże się z wyzwaniami dla przedsiębiorców, w tym także dla biur rachunkowych. Wydaje się jednak, że nowe technologie są nieuniknione, jeśli nie chcemy zostać w tyle i stale świadczyć usługi na poziomie oczekiwanym przez klientów.

  • Portal Biura w biurze rachunkowym. Czy rzeczywiÅ›cie warto? Portal Biura w biurze rachunkowym. Czy rzeczywiÅ›cie warto?

    W dobie przymusowej cyfryzacji wielu dziedzin życia polskiego przedsiębiorcy wprowadzanie zmian jest nieuniknione. Wykorzystanie nowych technologii pozwala księgowym utrzymać się na rynku, nawet pomimo dużej konkurencji. Jakie rozwiązania rzeczywiście przynoszą korzyści biurom, a jakie są jedynie naciąganiem na kolejne zakupy? Pod lupę wzięliśmy Portal Biura w biurze rachunkowym – system InsERT do komunikacji na linii biuro-klient.

  • Przygotuj swoje biuro rachunkowe na cyfrowÄ… ksiÄ™gowość! Przygotuj swoje biuro rachunkowe na cyfrowÄ… ksiÄ™gowość!

    Pliki JPK, elektroniczna ewidencja, faktury ustrukturyzowane – cyfryzacja na dobre zagościła w życiu współczesnego polskiego przedsiębiorcy. Aby zachować konkurencyjność na rynku, biuro księgowe musi dziś nie tylko rzetelnie świadczyć swoje usługi, ale też wychodzić naprzeciw potrzebom klienta, który chce wszystko załatwić szybko i najlepiej elektronicznie. Dowiedz się, jak przygotować biuro rachunkowe na cyfrową księgowość!

  • E-ksiÄ™gowość w biurze rachunkowym E-ksiÄ™gowość w biurze rachunkowym

    Zmiany wprowadzane przez ustawodawcę, nowe pliki JPK, coraz większe wymagania klientów, ale też sytuacja związana z epidemią koronawirusa – wszystkie te czynniki wpływają na rzeczywistość współczesnego księgowego. Rozwiązaniem, które pozwala biurom rachunkowym dostosować się do potrzeb rynku, jest e-księgowość. Na czym ona polega?

  • Biura rachunkowe na zakrÄ™cie – konferencja Stowarzyszenia KsiÄ™gowych w Polsce Biura rachunkowe na zakrÄ™cie – konferencja Stowarzyszenia KsiÄ™gowych w Polsce

    Nieustannie zmieniające się przepisy prawa podatkowego, wymuszone przyśpieszenie cyfryzacji, nowe obowiązki i kary związane z błędami w ich dopełnieniu, do tego pandemia uderzająca zarówno w przedsiębiorstwa, jak i w samych księgowych – to tylko niektóre problemy, z którymi muszą zmierzyć się biura rachunkowe w Polsce. Dlatego to właśnie ich praca stała się tematem konferencji zorganizowanej przez SKwP.