Dnia 1 stycznia 2015 roku weszły w życie nowe przepisy, które zobligowały płatników podatku dochodowego do składania formularzy PIT wyłącznie drogą elektroniczną. Obowiązek ten dotyczy deklaracji, informacji oraz rocznego obliczenia podatku, które odnoszą się do przychodów osiągniętych już od 1 stycznia 2014 r. Oznacza to, że nowe zasady obowiązują już dla formularzy składanych na początku 2015 roku.
Zgodnie z nowymi przepisami, drogą elektroniczną należy składać deklaracje PIT-4R i PIT-8AR, informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R oraz roczne obliczenie podatku PIT-40. Płatnik podatku dochodowego przesyła je bezpłatnie do urzędu skarbowego za pośrednictwem systemu e-Deklaracje z Portalu Podatkowego. Dzięki Uniwersalnej Bramce Dokumentów (UBD) możliwe jest przesłanie nawet 20 tys. dokumentów w ramach jednej transmisji. System wystawia urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) - jedno dla wszystkich przesłanych jednorazowo formularzy. Uniwersalna Bramka Dokumentów stanowi spore udogodnienie przede wszystkim dla tych podmiotów, które zobowiązane są do złożenia dużej liczby formularzy. Za pośrednictwem UBD można składać dokumenty PIT-11, PIT-8C, PIT-R oraz PIT-40 (oznaczone odpowiednio PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ i PIT-40Z).
Niektóre systemy finansowo-księgowe dają użytkownikom możliwość wysyłki dokumentów bezpośrednio z aplikacji. Dotyczy to programów, których producent zadbał o zastosowanie odpowiednich modułów umożliwiających taką wysyłkę.
Płatnik przesyłający do urzędu skarbowego drogą elektroniczną formularze PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R oraz PIT-40 czas na dopełnienie tej formalności ma do końca lutego roku następującego po danym roku podatkowym. 28 lutego 2015 r. wypada w sobotę, dlatego termin przesłania tych dokumentów przesuwa się na pierwszy dzień roboczy przypadający po dniach wolnych, czyli na 2 marca 2015 r.
Natomiast deklaracje PIT-4R i PIT-8AR za 2014 r. należało złożyć do końca stycznia 2015 r. Jako że 31 stycznia 2015 r. wypadał w sobotę, termin na złożenie dokumentów do urzędu skarbowego minął w poniedziałek 2 lutego 2015 r.
Ważne!
Na złożenie PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R oraz PIT-40 za 2014 rok pozostało już niewiele czasu - należy to zrobić do poniedziałku 2 marca 2015 r.
Deklaracje PIT-4R oraz PIT-8AR za 2014 r. należało złożyć do 2 lutego 2015 r.
Przepisy dawały niektórym płatnikom możliwość złożenia dokumentów PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R oraz PIT-40 w tradycyjnej formie papierowej. Prawo takie przysługiwało podmiotom zobowiązanym do sporządzenia i przekazania informacji o dochodach lub rocznego obliczenia podatku dla nie więcej niż pięciu podatników. Dla przedsiębiorców składających te dokumenty drogą tradycyjną obowiązywał jednak krótszy termin przekazania ich do urzędu skarbowego - należało to zrobić do końca stycznia 2015 roku. Wyjątek ten nie dotyczył informacji IFT-3/IFT-3R, którą bezwzględnie trzeba złożyć drogą elektroniczną. Ponadto prawa do przekazania dokumentów w formie papierowej nie mają biura rachunkowe, które mają obowiązek składać wszystkie dokumenty - w tym również te składane w imieniu i na rzecz swoich klientów - przez Internet.
Należy pamiętać, iż składanie dokumentów do urzędu skarbowego drogą elektroniczną wymaga opatrzenia ich bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Podpis taki składa się za pomocą odpowiedniego oprogramowania i sprzętu, co wymaga oczywiście poniesienia przez przedsiębiorcę pewnego wydatku. Podpis elektroniczny przyporządkowany jest do konkretnej osoby fizycznej. Służy on do podpisywania nie tylko deklaracji, informacji i rocznego obliczenia podatku PIT, ale także dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS, faktur, umów itp.
Podatnik ma prawo do ustanowienia pełnomocnika do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Pełnomocnikiem może być każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych (pełnoletnia i nieubezwłasnowolniona). Może to być np. księgowy danej firmy lub osoba z biura rachunkowego prowadzącego księgi przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać, iż pełnomocnictwo trzeba zgłosić do urzędu skarbowego na formularzu UPL-1. Warto to zrobić na kilka dni przed wysłaniem przez pełnomocnika pierwszych deklaracji - tak aby urzędnicy mieli czas na wprowadzenie danych do systemu. Pełnomocnictw takich można ustanowić nawet kilka - obowiązują one przez cały czas, na jaki zostały ustalone lub do odwołania. Odwołanie pełnomocnictwa odbywa się poprzez złożenie do urzędu skarbowego druku OPL-1.
Dowiedz się więcej o pełnomocnictwie UPL-1