Ministerstwo Finansów od lat zachęca konsumentów do brania paragonów - każdego roku prowadzone są akcje „Weź paragon!”, a z początkiem wakacji 2015 r. ruszyła letnia edycja paragonowej kampanii edukacyjnej „Nie daj się oszukać, Sprawdź paragon”. Tym razem resort poszedł o krok dalej i postanowił nagradzać konsumentów biorących paragony wartościowymi nagrodami.
Narodowa Loteria Paragonowa ma uświadamiać polskim konsumentom, jak duża rolę odgrywają w kształtowaniu uczciwego obrotu gospodarczego. Biorąc paragony od sprzedawców, a w razie braku chęci wręczenia tego dokumentu upominając się o niego, klient z jednej strony zabezpiecza się na wypadek konieczności złożenia reklamacji czy dokonania zwrotu, z drugiej - wspiera uczciwą konkurencję i dba o stan wspólnego budżetu.
Dzisiaj tylko 7 proc. z nas przy zakupie towarów i zaledwie 5 proc. przy zakupie usług, w sytuacji kiedy nie otrzymuje paragonu – upomina się o niego. To zdecydowanie za mało i to chcemy zmienić. Wierzymy, że pozytywne skutki akcji będziemy odczuwać przez lata. Doświadczenia innych krajów, które wcześniej zorganizowały narodową loterię, np. Słowacji czy Portugalii, pokazują, że obywatele podchodzą do tego pomysłu z życzliwym zainteresowaniem. Zakładamy, że nasza akcja także spodoba się Polakom.
Izabela Leszczyna, wiceminister finansów
Aby wygrać nagrodę, wystarczy mieć ukończone 18 lat i zarejestrować paragon fiskalny na kwotę minimum 10 zł. Rejestracji będzie można dokonać na specjalnie do tego przygotowanej stronie internetowej - resort finansów jeszcze nie ujawnił adresu tej strony. Akcja rozpocznie się 1 października 2015 r., a pierwszego losowania należy się spodziewać w połowie listopada.
Do wygrania będą wartościowe nagrody: notebooki, tablety oraz nagroda główna: Opel Astra. Co kwartał nagrodą specjalną będzie Opel Insignia - w tym wypadku jednak w losowaniu wezmą udział wyłącznie paragony z premiowanej branży. Ministerstwo Finansów postanowiło wyróżnić również przedsiębiorców: wystawcy zwycięskich paragonów otrzymają w prezencie tablety. Łączna pula wygranych ma wynosić około 100 tys. zł miesięcznie.
Kolejne losowania będą się odbywały co miesiąc przez rok, z możliwością przedłużenia loterii o kolejne pół roku. Resort finansów wyda na całą akcję około 9 mln zł.
Ministerstwo Finansów zapowiedziało, iż w losowaniu będą mogły brać udział wyłącznie prawidłowo wystawione paragony fiskalne. Organizator akcji podda weryfikacji zgłoszone przez konsumentów dokumenty. Dlatego tak ważne jest, aby sprawdzać otrzymany od sprzedawcy paragon pod kątem jego poprawności. Na dokumencie tym, zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363), powinny się znaleźć m.in. dane takie jak:
- Imię i nazwisko lub nazwa podatnika (sprzedawcy) oraz adres
- Numer NIP firmy
- Oznaczenie „PARAGON FISKALNY”
- Nazwa towaru lub usługi
- Cena
- Logo fiskalne
Więcej o tym, jak powinien wyglądać paragon fiskalny, czytaj w Poradniku
Konsument powinien zwrócić szczególną uwagę na to, co dostaje od sprzedawcy, a co za tym idzie także co rejestruje na stronie Loterii Paragonowej. Praktyką spotykaną m.in. w branży gastronomicznej jest wydawanie tzw. rachunków kelnerskich zamiast paragonów, a także jedynie potwierdzeń płatności kartą. Takie dokumenty nie są paragonami fiskalnymi i nie mogą brać udziału w losowaniu. Co więcej, wydawanie ich zamiast paragonów może sugerować, iż przedsiębiorca nie rejestruje sprzedaży na kasie, a co za tym idzie unika płatności przynajmniej części należnego podatku.