Uruchomiona 1 października 2015 r. Narodowa Loteria Paragonowa spotkała się z ogromnym zainteresowaniem Polaków - z nadzieją na wygranie Opla Astry, albo chociaż notebooka lub tabletu, codziennie rejestrujemy setki paragonów! Popularności akcji nie ma się co dziwić - w końcu wprowadzenie danych paragonu fiskalnego na stronie loterii nic nie kosztuje, a każdy praktycznie codziennie robi jakieś zakupy. Ministerstwo Finansów podkreśla, iż cała kampania ma zachęcić konsumentów do brania paragonów i upominania się o nie. Sprzedawcy chcący wzbudzić zaufanie klientów nie powinni więc zwlekać z wydawaniem tych dokumentów. Jednak zaufanie konsumentów nie jest jedynym powodem, dla którego należy dbać o prawidłowe wystawianie paragonów. Loteria daje bowiem Ministerstwu dostęp do informacji o sprzedaży dokonanej przez przedsiębiorców, a także pozwoli sprawdzić, czy wystawiane przez nich paragony są prawidłowe.
Rejestrując paragon fiskalny do losowania, konsument podaje dane takie jak numer NIP wystawcy dokumentu, numer unikatowy kasy, data sprzedaży, kolejny numer wydruku z paragonu oraz kwota sprzedaży brutto. Zwycięzcy natomiast będą musieli przedstawić organizatorowi swoje paragony - tylko te prawidłowo wystawione mają szansę na nagrodę. Ministerstwo Finansów nagrodzi też wystawców dokumentów - przedsiębiorcy otrzymają w prezencie tablety.
Narodowa Loteria Paragonowa może stać się dla podatników motywacją do zweryfikowania poprawności wystawianych paragonów fiskalnych. Koniecznie należy znać aktualne przepisy określające, jakie dane powinny znaleźć się na prawidłowo wystawionym paragonie.
O tym, jakie dane muszą znaleźć się na paragonie fiskalnym, czytamy w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363):
§ 8. 1. Paragon fiskalny zawiera co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
2) numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);
3) numer kolejny wydruku;
4) datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
5) oznaczenie "PARAGON FISKALNY";
6) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
7) cenę jednostkową towaru lub usługi;
8) ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
9) wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;
10) wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów;
11) wartość sprzedaży zwolnionej od podatku;
12) łączną kwotę podatku;
13) łączną kwotę sprzedaży brutto;
14) oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto;
15) kolejny numer paragonu fiskalnego;
16) numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
17) numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) - na żądanie nabywcy;
18) logo fiskalne i numer unikatowy kasy.
2. Paragon fiskalny musi być czytelny i umożliwić nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji. Paragon fiskalny może zawierać w miejscu określonym dla nazwy, o której mowa w ust. 1 pkt 6, również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy.
3. Informacje zawarte na paragonie fiskalnym powinny znajdować się w kolejności określonej w ust. 1, z wyjątkiem informacji o dacie oraz godzinie i minucie sprzedaży, a logo fiskalne i numer unikatowy kasy muszą być umieszczone centralnie w ostatniej linii paragonu fiskalnego.
Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prawidłowość zaprogramowanych stawek podatkowych i na dokładność nazw towarów i usług. Pamiętajmy, że od 1 kwietnia 2013 r. obowiązuje przepis (§ 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia), zgodnie z którym nazwa towaru lub usługi powinna umożliwiać ich jednoznaczną identyfikację. Nieprawidłowym byłoby np. umieszczanie na paragonie nazw grup towarowych, takich jak np. „pieczywo”, „nabiał”, „elektronika” czy „usługa fryzjerska”.
Za nieprawidłowe wystawianie paragonów fiskalnych czy prowadzenie sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej grożą surowe kary. Resort finansów od lat prowadzi różne kampanie mające na celu ukrócenie nieuczciwych praktyk i zmuszenie przedsiębiorców do rzetelnego ewidencjonowania sprzedaży - wśród nich warto wymienić chociażby akcje „Weź paragon” czy „Nie daj się oszukać, Sprawdź paragon”. Loteria Paragonowa stanowi kolejny instrument do walki z szarą strefą - rejestracja paragonów i losowania cennych nagród będą odbywać się przez rok, z możliwością przedłużenia o kolejne pół roku.
Zobacz też: Uwaga na kary za brak paragonu fiskalnego w 2015 r.
Więcej o obowiązkach użytkownika kasy fiskalnej czytaj w Poradniku