poniedziałek, 18 styczeń 2016 14:16

Jak, gdzie i do kiedy złożyć zawiadomienie o założeniu księgi przychodów i rozchodów w 2016 r.

Oceń ten artykuł
(5 głosów)

Podatnicy kontynuujący działalność, którzy spełniają warunki określone w przepisach, mają prawo zmienić formę prowadzenia dokumentacji rachunkowej z ksiąg handlowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jeśli od 1 stycznia 2016 r. prowadzisz taką księgę, masz obowiązek złożyć odpowiednie zawiadomienie. Sprawdź, do jakiego urzędu je złożyć, w jakiej formie należy to zrobić i dlaczego należy się śpieszyć z dopełnieniem tego obowiązku.

 

Przedsiębiorcy, którzy z początkiem nowego roku założyli podatkową księgę przychodów i rozchodów, mają obowiązek poinformować o tym fakcie urząd skarbowy. Dotyczy to podatników, którzy w poprzednim roku korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub od 1 stycznia 2016 r. zyskali prawo do przejścia z ksiąg rachunkowych na księgę podatkową.

 

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości prawo do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów przysługuje osobom fizycznym, spółkom cywilnym osób fizycznych, spółkom jawnym osób fizycznych oraz spółkom partnerskim, których przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 1.200.000 euro. Kwotę tę przelicza się na złote według średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego dany rok obrotowy. Dnia 1 października 2015 r. kurs ten wynosił 4,2437 zł/euro. W związku z tym przejście na PKPiR jest możliwe dla podatników, których przychody za 2015 r. nie przekroczyły 5.092.440 zł.

Powyższe nie dotyczy podmiotów wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 1, 3-7 tejże ustawy, czyli m.in. spółek handlowych, które mają bezwzględny obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych niezależnie od obrotu.

 

Dowiedz się więcej: Kto w 2016 roku musi prowadzić księgi rachunkowe

 

Przepisy rozporzÄ…dzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej ksiÄ™gi przychodów i rozchodów wskazujÄ…, iż zawiadomienia należy dokonać w ciÄ…gu 20 dni od dnia zaÅ‚ożenia ksiÄ™gi. Zatem podatnicy, którzy zaÅ‚ożyli ksiÄ™gÄ™ z dniem 1 stycznia, czas na dopeÅ‚nienie tej formalnoÅ›ci majÄ… do 21 stycznia danego roku.

 

Ważne!

Od 1 stycznia 2016 r. prowadzisz podatkową księgę przychodów i rozchodów? Masz obowiązek poinformować urząd skarbowy o tym fakcie - zawiadomienie na piśmie złóż do czwartku 21 stycznia 2016 r.

 

Zawiadomienie składa się do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika - dotyczy to przedsiębiorców prowadzących działalność we własnym imieniu i na własny rachunek. Natomiast w przypadku spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich zawiadomienie mają obowiązek przekazać wszyscy wspólnicy - składają je do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania każdego z nich.

Przepisy nie określają wzoru zawiadomienia o założeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów ani nie wskazują, jakie informacje powinien zawierać taki dokument. Z pewnością jednak powinien on zawierać dane podatnika - imię i nazwisko bądź nazwę, adres i numer NIP; datę rozpoczęcia prowadzenia księgi podatkowej oraz podpis podatnika.

 

Raz złożone zawiadomienie o wyborze formy prowadzenia dokumentacji rachunkowej obowiązuje do końca roku oraz w latach następnych. Zatem podatnik, który kontynuuje prowadzenie księgi podatkowej w 2016 r., nie musi składać zawiadomienia do urzędu skarbowego. Brak takiego obowiązku dotyczy także podatników prowadzących księgi rachunkowe, którzy pomimo nabycia prawa do przejścia na PKPiR zdecydowali się pozostać przy pełnej księgowości.

 

Osoby fizyczne podlegajÄ…ce wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o DziaÅ‚alnoÅ›ci Gospodarczej (CEIDG) majÄ… dodatkowo obowiÄ…zek zaktualizować dane dotyczÄ…ce prowadzonej dokumentacji rachunkowej na wniosku CEIDG-1. Obecnie zgÅ‚oszenia takiego należy dokonać w urzÄ™dzie miasta lub w gminie. 

Warto przy tym podkreÅ›lić, iż mocÄ… ustawy z dnia 25 wrzeÅ›nia 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1893) wprowadzono zmiany, dziÄ™ki którym zawiadomienie takie bÄ™dzie można skÅ‚adać za poÅ›rednictwem CEIDG. Nowe przepisy w tym zakresie wejdÄ… jednak w życie dopiero po upÅ‚ywie 6 miesiÄ™cy od ogÅ‚oszenia ustawy. ZostaÅ‚a ona opublikowana 18 listopada 2015 r., w zwiÄ…zku z czym przepisy te wejdÄ… w życie 19 maja 2016 r. Oznacza to, iż przedsiÄ™biorcy kontynuujÄ…cy dziaÅ‚alność bÄ™dÄ… mogli zaktualizować dane dotyczÄ…ce dokumentacji rachunkowej dopiero od 2017 roku.

Czytany 5261 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 18 styczeń 2016 14:23

Artykuły powiązane

  • Jak prowadzić podatkowÄ… ksiÄ™gÄ™ przychodów i rozchodów od 8.04.2016? Jak prowadzić podatkowÄ… ksiÄ™gÄ™ przychodów i rozchodów od 8.04.2016?

    Wprowadzenie nowej ulgi na działalność badawczo-rozwojową, uchylenie przepisów o przeciwdziałaniu zatorom płatniczym w ustawie o PIT oraz postulaty zgłaszane przez podatników wymagały od ustawodawcy znowelizowania przepisów dotyczących prowadzenia PKPiR. Sprawdź, jak w świetle regulacji obowiązujących od 8 kwietnia 2016 r. prowadzić księgę podatkową.

  • Likwidacja dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej na ksiÄ™dze podatkowej Likwidacja dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej na ksiÄ™dze podatkowej

    Spis z natury, wykaz składników majątku oraz spis dla potrzeb VAT w przypadku podatników VAT czynnych - wszystkie te dokumenty musi sporządzić przedsiębiorca rozliczający podatek na podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, który zdecyduje się zlikwidować działalność. Dowiedz się, jak prawidłowo sporządzić każdy z tych dokumentów.

  • Likwidacja dziaÅ‚alnoÅ›ci przy prowadzeniu ksiÄ™gi przychodów i rozchodów Likwidacja dziaÅ‚alnoÅ›ci przy prowadzeniu ksiÄ™gi przychodów i rozchodów

    Podatnik, który zadecyduje o likwidacji działalności gospodarczej, musi dopełnić kilku obowiązków. Część z nich ma związek z formą prowadzonej księgowości - niniejszy poradnik opisuje, jakie procedury obowiązują przedsiębiorców obliczających podatek na podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Dowiedz się, jak prawidłowo wykonać spis z natury oraz wykaz składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej, a także jak długo po zamknięciu firmy należy przechowywać księgę, ewidencje, rejestry i inne dokumenty.

  • Kto może prowadzić ksiÄ™gÄ™ przychodów w 2015 r.: Jak, gdzie i do kiedy zÅ‚ożyć zawiadomienie Kto może prowadzić ksiÄ™gÄ™ przychodów w 2015 r.: Jak, gdzie i do kiedy zÅ‚ożyć zawiadomienie

    W 2014 roku przychody z twojej działalności nie przekroczyły ustawowego limitu, więc zdecydowałeś się na przejście z ksiąg handlowych na podatkową księgę przychodów i rozchodów od 1 stycznia 2015 r.? Sprawdź, jakich formalności musisz dopełnić w związku z tą zmianą. Śpiesz się - na złożenie zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego pozostało już niewiele czasu.