Od 1 stycznia 2017 r. kolejna grupa podatników zostanie objęta obowiązkiem przesyłania organom podatkowym ewidencji VAT w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) – bez wezwania, w terminie do 25. dnia każdego miesiąca. Okres przejściowy w tym względzie zakończy się dla małych i średnich przedsiębiorców oraz podmiotów niebędących przedsiębiorcami, które spełniają warunki dla zachowania któregoś z tych statusów.
Obecnie obowiązek przekazywania danych z ksiąg w postaci plików JPK dotyczy tzw. dużych przedsiębiorców.
Przypomnijmy: dnia 1 lipca 2016 r. weszły z życie przepisy, które zobligowały podatników prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych do przekazywania organom podatkowym danych w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego. Resort finansów opublikował 7 struktur JPK, w tym strukturę dla ewidencji VAT. Nowe przepisy obligują podatników do przesyłania rejestrów VAT drogą elektroniczną, bez wezwania organu podatkowego, w terminie do 25. dnia każdego miesiąca. Dane z ksiąg w postaci pozostałych struktur JPK przekazuje się do e-kontroli – wyłącznie na wezwanie organu podatkowego.
Mali i średni przedsiębiorcy oraz mikroprzedsiębiorcy będą musieli przekazywać dane do e-kontroli w formie plików JPK obowiązkowo od 1 lipca 2018 r. Obecnie mogą to robić dobrowolnie – MF zachęca do tego podkreślając, iż tacy podatnicy będą traktowani przychylniej. Decydując się na przekazanie danych do e-kontroli w formie plików JPK, można nawet uniknąć „tradycyjnej” kontroli w firmie – jeśli e-kontrola nie wykaże nieprawidłowości.
Przepisy, które weszły w życie 1 lipca 2016 r., wzbudziły sporo wątpliwości – resort finansów opublikował aż trzy serie odpowiedzi na pytania podatników. Pojawiły się też problemy natury technicznej – jednym z nich był brak zwrotu Urzędowego Poświadczenia Odbioru dla wysyłanych plików JPK. Ministerstwo otrzymywało też zgłoszenia dotyczące problemów z działaniem środowiska testowego.
W związku z powyższym, na swojej oficjalnej stronie internetowej MF udostępniło formularz UPO_JPK (Urzędowe Poświadczenie Odbioru dla plików JPK). Umożliwia on sprawdzenie statusu przedłożonego dokumentu elektronicznego składanego za pośrednictwem systemu JPK https://e-dokumenty.mf.gov.pl, pobranie UPO dla dokumentu, który otrzymał status „200", jak również wizualizację i wydruk urzędowego poświadczenia odbioru pliku JPK. Aby formularz działał prawidłowo, niezbędne jest zainstalowanie programu Adobe Reader, który można pobrać bezpłatnie ze strony producenta.
Aby dokonać weryfikacji przesłanego pliku JPK, wystarczy wpisać jego numer ewidencyjny w edytowalne pole formularza i kliknąć przycisk „Sprawdź status dokumentu”.
Problemy z działaniem środowiska testowego rozwiązano za pomocą nowego certyfikatu SSL.
Za pomocą formularza UPO_JPK każdy może sprawdzić status przesłanych elektronicznie plików JPK. To spora ulga dla tych, którzy zastanawiali się, czy wysłane dokumenty na pewno trafiały do organu podatkowego.
Jak podaje resort finansów, w pierwszym okresie sprawozdawczym, tj. do 25 sierpnia 2016 r., podatnicy złożyli 5770 prawidłowych plików JPK z ewidencjami VAT. Analiza danych zawartych w tych plikach ma przyspieszyć wykrywanie nieprawidłowości w wypełnianiu obowiązków podatkowych.