Każdy podatnik rozpoczynający pracę z kasą fiskalną ma prawo do ulgi w wysokości nawet 700 zł za każde urządzenie zgłoszone do urzędu skarbowego. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie początkujących, to spore odciążenie finansowe. Skorzystanie z takiej ulgi wiąże się jednak ze spełnieniem wymogów określonych w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT i rozporządzeniu Ministra Finansów z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej ze zmianami (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 163).
Spełnienie określonych w rozporządzeniu warunków nie jest trudne. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, wystarczy terminowo rozpocząć ewidencjonowanie za pomocą kasy posiadającej ważną homologację, złożyć w urzędzie skarbowym (przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania) pisemne zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania i posiadać dowód zapłaty całości należności za urządzenie.
Należy jednak podkreślić, iż otrzymaną ulgę na kasę można stracić – konieczność zwrotu odliczonych lub otrzymanych kwot może wystąpić nawet wiele miesięcy po rozpoczęciu ewidencjonowania. Stanie się tak m.in. w przypadku naruszenia warunków skorzystania z ulgi czy spóźnienia z dokonaniem obowiązkowego przeglądu technicznego.
Fiskus kontroluje prawo do ulgi
Urzędy skarbowe coraz częściej kontrolują zasadność skorzystania z ulgi na kasę fiskalną. Podatnicy otrzymują pisma z żądaniem udokumentowania zachowania prawa do takiego odliczenia lub zwrotu. Przedłożone dokumenty mają wykazać między innymi terminowość dokonywania okresowych przeglądów technicznych urządzenia rejestrującego. Należy w tym celu okazać książkę serwisową z potwierdzeniem wykonywanych przeglądów.
Wysyłane przez urzędy pisma informują o tym, że w przypadku nie dotrzymania warunków określonych w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT podatnik ma obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot ulgi.
W przepisie tym czytamy:
Art. 111
(…)
6. Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.
Szczegółowe przepisy wskazujące na sytuacje, w których następuje konieczność zwrotu ulgi na kasę znajdują się w § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania:
6. 1. Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
1) zaprzestaną działalności;
2) nastąpi otwarcie likwidacji;
3) zostanie ogłoszona upadłość;
4) nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;
5) dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.
Aby podatnik nie miał problemu ze zwrotem ulgi, pismo zawiera informacje o sposobach jego dokonywania - z podaniem nawet numeru rachunku bankowego urzędu skarbowego. Istnieje też możliwość wpłaty uzyskanej wcześniej kwoty w kasie urzędu. Podatnik po dokonaniu zwrotu powinien dostarczyć do urzędu skarbowego stosowne potwierdzenie.
Ponadto pismo zawiera informację, że niezastosowanie się do wezwania może spowodować odpowiedzialność karną skarbową z art. 83 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy
(Ustawa z dnia 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy Tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 186):
Art. 83. § 1. Kto osobie uprawnionej do przeprowadzenia czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli skarbowej lub czynności kontrolnych w zakresie szczególnego nadzoru podatkowego udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, w szczególności kto wbrew żądaniu tej osoby nie okazuje księgi lub innego dokumentu dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej lub księgę lub inny dokument niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznymi, ukrywa lub usuwa,
podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1
podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Jak nie stracić prawa do ulgi na kasę fiskalną
W rzeczywistości „utrzymanie” prawa do odliczonej lub zwróconej podatnikowi ulgi na kasę nie jest trudne – wymaga jedynie rzetelnego wywiązywania się z obowiązków określonych w rozporządzeniu. Przede wszystkim należy pamiętać o formalnościach w momencie rozpoczęcia ewidencjonowania – nie można spóźnić się ze zgłoszeniem kasy do urzędu ani naruszyć obowiązujących terminów.
Kolejny ważny obowiązek to terminowe dokonywanie obowiązkowych przeglądów technicznych. Zgodnie z § 33 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363), przeglądów takich dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata. Nawet jednodniowe spóźnienie z dopełnieniem tego obowiązku skutkuje utratą prawa do ulgi i koniecznością jej zwrotu do urzędu skarbowego – w ciągu 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania.
Ulgę na kasę fiskalną musi też zwrócić podatnik, który w ciągu 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania zamknie działalność, ogłosi upadłość, sprzeda przedsiębiorstwo lub zaprzestanie używania kasy. W tym ostatnim przypadku chodzi o definitywną rezygnację z używania kasy, np. w przypadku likwidacji przedsiębiorstwa czy zakończenia prowadzenia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
Otrzymanego z urzędu skarbowego pisma nie wolno bagatelizować – należy jak najszybciej przedstawić posiadane dokumenty, a w razie naruszenia prawa do ulgi zwrócić uzyskaną kwotę. Warto również przygotować się na możliwość skontrolowania przez urzędników także innych dokumentów – niekoniecznie związanych z ulgą na kasę fiskalną.
Więcej o uldze do 700 zł na kasę fiskalną czytaj w Poradniku