Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe zasady wystawiania świadectwa pracy pracownikom zatrudnianym na umowy terminowe. Nowe przepisy zostały wprowadzone ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz. U. z 2016 r. poz. 2255).
Zgodnie z regulacjami obowiązującymi przed 1 stycznia 2017 r., w przypadku gdy pracownik zatrudniony był u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę zawartej na okres próbny lub czas określony, pracodawca wystawiał świadectwo pracy, obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie tych umów, z upływem 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z nich. Jeśli umowa taka została rozwiązana lub wygasła przed upływem tego terminu, świadectwo należało wystawić w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia umowy.
Nowe zasady wystawiania świadectwa pracy
Od 1 stycznia 2017 r. zgodnie z art. 97 § 1-2 Kodeksu pracy, pracodawca ma obowiązek niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy – jeżeli nie zamierza zawrzeć z nim kolejnego stosunku pracy – w ciągu 7 dni od rozwiązania bądź wygaśnięcia poprzedniego.
Obowiązek wydania świadectwa pracy nie obejmuje pracodawcy, który zamierza w ciągu 7 dni zawrzeć z pracownikiem kolejną umowę. W takim wypadku świadectwo wydaje się wyłącznie na wniosek pracownika złożony w formie papierowej lub elektronicznej. Nie ma przy tym znaczenia rodzaj kolejnych zawieranych umów.
Wystawianie świadectwa pracy – przepisy przejściowe
W art. 22 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. zawarto regulacje przejściowe dotyczące wystawiania świadectwa pracy do umowy terminowej. W przepisie tym czytamy:
Art. 22. 1. Jeżeli w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy nie upłynął termin na wydanie świadectwa pracy zgodnie z art. 97 § 11 ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy za zakończone w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Na podstawie powyższego przepisu można więc wyróżnić dwie sytuacje:
- Gdy w dniu 1 stycznia 2017 r. trwała między stronami umowa na czas określony lub okres próbny, zawarta przed tą datą: w takim wypadku świadectwo pracy wydaje się na nowych zasadach
- Gdy w dniu 31 grudnia 2017 r. zakończeniu uległa umowa na czas określony lub okres próbny, co do której nie minął jeszcze 24-miesięczny okres na wydanie świadectwa pracy zgodnie ze „starymi” zasadami: w takim wypadku pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy za okresy zatrudnienia zakończone w dniu 1 stycznia 2017 r., za które do tej pory nie wydano świadectwa pracy, w ciągu 6 miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów, czyli od 1 stycznia 2017 r.
W praktyce oznacza to, iż za zakończone przed 1 stycznia 2017 r. okresy terminowego zatrudnienia, świadectwo pracy należy wydać w terminie do 30 czerwca 2017 r. Obowiązek ten dotyczy także sytuacji, gdy na dzień 1 stycznia 2017 r. pracownik pozostaje w stosunku pracy z danym pracodawcą na podstawie kolejnej terminowej umowy o pracę.
Pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy przed 30 czerwca 2017 r., jeśli z takim wnioskiem wystąpi pracownik. W takim wypadku pracodawca ma 7 dni na wydanie świadectwa pracy – licząc od dnia złożenia wniosku. Przy czym należy pamiętać, iż wniosek taki może dotyczyć wyłącznie okresów zatrudnienia zakończonych na dzień 1 stycznia 2017 r., za które nie wydano jeszcze świadectwa pracy.