czwartek, 28 czerwiec 2018 21:45

Programy InsERT gotowe na podzieloną płatność VAT

Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Wkrótce wejdą w życie przepisy dotyczące podzielonej płatności VAT. Przedsiębiorcy będą musieli dostosować swoją bankowość do nowych zasad. Użytkownicy programów linii InsERT nexo oraz InsERT GT będą mieli w tym względzie ułatwione zadanie – nowe wersje programów są już przygotowane na podzieloną płatność VAT. Sprawdź, co zmieniło się w programach oraz jak szybko i skutecznie wprowadzić split payment w działalności.

Od 1 lipca 2018 r. zaczną obowiązywać przepisy dotyczące podzielonej płatności VAT (ang. split payment). Każdy przedsiębiorca prowadzący rachunek firmowy, będzie miał bezpłatnie uruchomiony rachunek VAT. Na to dodatkowe konto będą spływać kwoty podatku VAT wynikające z wystawionych faktur. Z rachunku VAT będzie można opłacać swoje zobowiązania podatkowe w podatku VAT oraz dokonać płatności na inny rachunek VAT – na przykład kontrahenta. Środkami tymi nie będzie można jednak swobodnie dysponować. Jeśli podatnik będzie chciał przeznaczyć je na cele inne niż powyższe, będzie musiał złożyć odpowiedni wniosek i uzyskać zgodę naczelnika urzędu skarbowego.

 

O dokonaniu płatności z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności VAT decydować będzie nabywca towaru lub usługi. Zasadniczo ma to być dobrowolne. Ustawodawca przewidział jednak liczne korzyści dla tych przedsiębiorców, którzy zdecydują się właśnie tak regulować swoje zobowiązania. Nabywca korzystający z mechanizmu split payment między innymi nie będzie podlegał odpowiedzialności solidarnej za długi dostawcy i będzie mógł obniżyć kwotę zobowiązania podatkowego VAT o kwotę wyliczoną według zaproponowanego wzoru.

 

Podzielona płatność VAT – co to takiego

W praktyce nabywca, który zdecyduje się uregulować swoje zobowiązanie z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, wynikającą z faktury wartość sprzedaży netto przeleje na rachunek rozliczeniowy podatnika, natomiast kwotę podatku VAT – na jego rachunek VAT. Split payment dotyczy płatności między firmami, dokonywanych wyłącznie w polskiej walucie.

 

Każdy przedsiębiorca do 1 lipca 2018 r. musi otrzymać od swojego banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej informację o numerze otwartego rachunku VAT oraz o ustalonych zasadach i terminach przekazywania danych o saldzie na tym rachunku. Prowadzenie rachunku VAT musi być bezpłatne, nie może być obciążone prowizją ani dodatkowymi opłatami dla banku.

 

Producent najpopularniejszych programów dla firm w Warszawie i całej Polsce – firma InsERT – już przygotował swoje systemy do wejścia w życie nowych przepisów. Użytkownicy programów takich jak m.in. Subiekt nexo i Subiekt GT, Gratyfikant nexo i Gratyfikant GT, Gestor nexo, Rewizor nexo i Rewizor GT czy Rachmistrz nexo muszą jedynie wykonać bieżącą aktualizację swojego systemu i zapoznać się z zasadami funkcjonowania split payment w zmodyfikowanych programach.

 

Podzielona płatność VAT w programach InsERT

Zmiany dotyczące podzielonej płatności VAT zostały wprowadzone w wersji 21 programów linii InsERT nexo. Obsługa split payment będzie się odbywać zarówno w programach dedykowanych księgowości:

  • Rachmistrz nexo – program do obsługi uproszczonej księgowości
  • Rewizor nexo – program do prowadzenia ksiąg handlowych
  • Gratyfikant nexo – program do obsługi kadr i płac

jak i programach handlowych:

  • Subiekt nexo do zarządzania sprzedażą
  • Gestor nexo do zarządzania relacjami z klientami

 

Zmiany związane z podzieloną płatnością VAT zostały także wprowadzone w programach linii InsERT GT: Subiekt GT, Rewizor GT oraz Gratyfikant GT.

 

Wdrożenie mechanizmu split payment w programach InsERT nexo rozpocznie się od wprowadzenia numeru rachunku VAT, wygenerowanego przez bank lub SKOK do rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstwa. W słowniku rachunków bankowych znajdzie się osobny typ rachunku – rachunek VAT – będzie on powiązany z rachunkiem rozliczeniowym.

 

Użytkownicy programów linii InsERT nexo będą mogli tworzyć operacje bankowe na wartość VAT. Dostępna będzie m.in. opcja przenoszenia środków pomiędzy różnymi rachunkami VAT jednego podatnika, opcja przenoszenia środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy podatnika – oczywiście po uzyskaniu zgody naczelnika urzędu skarbowego i wiele innych.

 

Podatnik będzie też mógł dokonywać płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności VAT na rachunki swoich kontrahentów. Ten rodzaj płatności będzie można ustawić jako domyślny w przypadku, gdy przedsiębiorca będzie chciał skorzystać z profitów wiążących się z regularnym stosowaniem tego mechanizmu.  Operacje Podzielona płatność będą mogły tworzyć automatyczne transfery – operację główną oraz transfery z i na rachunek VAT.

Do wymogów podzielonej płatności VAT dostosowano zarówno bankowość online, jak i offline. Użytkownik będzie też miał m.in. możliwość tworzenia raportów związanych z podzieloną płatnością.

 

Korzyści z podzielonej płatności VAT w programach InsERT

Dla użytkownika oprogramowania InsERT nexo i InsERT GT wdrożenie podzielonej płatności VAT w przedsiębiorstwie będzie w istotny sposób uproszczone. W programach takich jak Subiekt nexo i Subiekt GT, Rewizor nexo i Rewizor GT, Gratyfikant nexo i Gratyfikant GT, Gestor nexo i Rachmistrz nexo wszystkie operacje na rachunku VAT i rachunkach rozliczeniowych odbywają się w sposób intuicyjny – łatwy dla użytkownika.

 

Nawet jeśli użytkownik nie zawsze będzie pamiętał o zasadach funkcjonowania split payment, program w razie potrzeby mu o nich przypomni. Stanie się tak np. przy próbie przekazania środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy, która wymaga uzyskania zgody naczelnika urzędu skarbowego.

 

Przedsiębiorcy korzystający z programów InsERT zawsze mają pewność, że stosowane w ich firmie systemy spełniają wszelkie obowiązujące wymogi ustawodawcy. Muszą tylko pamiętać o dokonywaniu bieżących aktualizacji.

 

Więcej o podzielonej płatności VAT czytaj w Poradniku

 


BUCHCOM Programy dla firm Warszawa to autoryzowany partner handlowy i punkt serwisowy InsERT. Doświadczeni doradcy dysponujący rozległą wiedzą merytoryczną oferują nie tylko sprzedaż oprogramowania, ale też jego wdrożenie, przeprowadzenie szkolenia z obsługi technicznej dla pracowników, a w późniejszym czasie także profesjonalny serwis.

BUCHCOM wyposaża przedsiębiorstwa w kompleksowe rozwiązania. W ofercie naszego salonu sprzedaży w Warszawie znaleźć można m.in. oprogramowanie dla firm, kasy i drukarki fiskalne, terminale płatnicze, urządzenia sklepowe (wagi, czytniki, szuflady kasowe, monitory dotykowe, terminale fiskalne), akcesoria i materiały eksploatacyjne. BUCHCOM to także biuro rachunkowe – zespół doświadczonych, certyfikowanych księgowych wykonuje rozliczenia rzetelnie, profesjonalnie i zawsze na czas.

 

Programy InsERT Warszawa – zobacz naszą ofertę

Czytany 2925 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 28 czerwiec 2018 22:06

Artykuły powiązane

  • Przygotuj swoje biuro rachunkowe na cyfrową księgowość! Przygotuj swoje biuro rachunkowe na cyfrową księgowość!

    Pliki JPK, elektroniczna ewidencja, faktury ustrukturyzowane – cyfryzacja na dobre zagościła w życiu współczesnego polskiego przedsiębiorcy. Aby zachować konkurencyjność na rynku, biuro księgowe musi dziś nie tylko rzetelnie świadczyć swoje usługi, ale też wychodzić naprzeciw potrzebom klienta, który chce wszystko załatwić szybko i najlepiej elektronicznie. Dowiedz się, jak przygotować biuro rachunkowe na cyfrową księgowość!

  • Zamień mikroSubiekta na program Subiekt123 – teraz zupełnie za darmo! Zamień mikroSubiekta na program Subiekt123 – teraz zupełnie za darmo!

    Znany i od lat ceniony mikroSubiekt zyskał sobie wielu zadowolonych użytkowników. Ma jednak godnego następcę – to prosty i funkcjonalny program do fakturowania Subiekt123. Poznaj zalety tego wyjątkowo praktycznego systemu i zamień mikroSubiekta na Subiekta 123!

  • Fakturowanie w Windows – zintegrowane z e-księgowością! Fakturowanie w Windows – zintegrowane z e-księgowością!

    Dostosowany do potrzeb działalności, praktyczny program do wystawiania faktur znacząco ułatwia pracę firmy. Pomimo coraz większego wyboru aplikacji mobilnych, wciąż największą popularnością cieszy się fakturowanie w Windows. Jaki program wybrać, by pozwalał jednocześnie na sprawne zarządzanie e-księgowością?

  • Portal Biura – innowacyjne narzędzie w e-księgowości Portal Biura – innowacyjne narzędzie w e-księgowości

    E-księgowość z miesiąca na miesiąc zyskuje coraz większą popularność. Perspektywa przesyłania online wszystkich danych do księgowego i otrzymywania tą samą drogą informacji zwrotnych kusi nowoczesnych przedsiębiorców. Narzędziem od InsERT, które usprawnia komunikację pomiędzy biurem rachunkowym a klientem jest Portal Biura. Sprawdź, dlaczego warto z niego korzystać!

  • Programy do e-księgowości – który wybrać? Programy do e-księgowości – który wybrać?

    Księgowość internetowa z miesiąca na miesiąc zyskuje sobie coraz większą popularność. Niewątpliwie przyczyniły się do tego kolejne lockdowny, które znacząco ograniczyły bezpośrednie kontakty usługodawców z ich klientami. E-księgowość jest znacznie wygodniejsza od tradycyjnej obsługi biura rachunkowego. Ale czy tańsza? Sprawdź, z jakiego programu do e-księgowości warto korzystać.