Obowiązkowa wymiana kas fiskalnych na online do 1 stycznia 2021 r. objęła podatników świadczących usługi związane z wyżywieniem w stacjonarnych placówkach gastronomicznych, w tym również sezonowo, świadczących usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania, a także dokonujących sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.
W praktyce wiele firm świadczy usługi gastronomiczne jako poboczną działalność. Czy w takim wypadku również muszą wymienić kasę fiskalną na online’ową?
Wymiana kas fiskalnych na online 2021 w gastronomii
Obowiązek wymiany kasy fiskalnej dotyczy urządzeń, za pomocą których prowadzona jest ewidencja określonych w przepisach usług związanych z wyżywieniem. Nawet jeśli jest to sklep spożywczy przygotowujący dla swoich klientów hot-dogi lub np. piekarnia posiadająca w ofercie hamburgery na ciepło do bezpośredniego spożycia, wymiana kasy jest wymagana.
Organy podatkowe w indywidualnych interpretacjach podkreślały, iż przepis odnosi się do usług związanych z wyżywieniem ujętych w dziale 56 PKWiU. Obejmuje on usługi związane z zapewnieniem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach. Wyjątkiem są restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki "na wynos". Nie ma przy tym znaczenia, czy lokal posiada miejsca siedzące czy nie. Nie jest też istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki. Najważniejszy jest fakt, że posiłki te są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji.
Należy też ustalić, jak rozumieć pojęcie "stacjonarna placówka gastronomiczna". Według definicji GUS jest to zakład bądź punkt gastronomiczny stały lub sezonowy, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.
Oznacza to, iż obowiązkowi rejestrowania na kasie online nie podlega sprzedaż żywności. Jednak przygotowywanie posiłków przeznaczonych do bezpośredniego spożycia w stacjonarnych placówkach – już tak. Sklep spożywczy (lub cukiernia, piekarnia itp.) oferujący swoim klientom sprzedaż hot-dogów, pieczonych kurczaków i innych posiłków na ciepło musi mieć kasę fiskalną online od 1 stycznia 2021 r.
Kiedy nie trzeba mieć kasy online?
A co w przypadku, gdy przedsiębiorca ma 3 lokale, a tylko w jednym posiada punkt ze sprzedażą posiłków? Wtedy musi wymienić wyłącznie tę kasę, która będzie rejestrować usługi związane z wyżywieniem. Podobnie w przypadku, gdy w jednym lokalu ma 3 kasy, ale tylko jedna z nich służy do ewidencjonowania sprzedaży posiłków. Jeśli w przyszłości inne kasy zaczną takie usługi ewidencjonować, będzie trzeba je wymienić na online’owe.
KwestiÄ™ tÄ™ dobrze ilustruje stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zapisane w interpretacji indywidualnej z dnia 13 listopada 2019 r., nr 0115-KDIT1-1.4012.611.2019.1.AJ. Czytamy w niej:
"(...) na podstawie regulacji zawartej w art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, w tych Sklepach z częścią kawiarnianą oraz w Sklepie z barem, tj. sklepach, w których prowadzona jest sprzedaż kawy i lodów a także w sklepie, w którym prowadzona jest sprzedaż burgerów, od dnia 1 lipca 2020 r. (obecnie od 1 stycznia 2021 r. - przypis redakcji) Wnioskodawca ma obowiązek prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line.
Natomiast w Sklepach bez części kawiarnianej, Wnioskodawca może nadal prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu dotychczas używanych kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, do czasu zapełnienia w nich pamięci fiskalnej.
Niemniej jednak, Wnioskodawca wskazał, że nie wyklucza w przyszłości uruchomienia »funkcji kawiarnianej« w sklepach, które obecnie funkcjonują bez części kawiarnianej. W tej sytuacji, Wnioskodawca będzie obowiązany również prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line z chwilą rozpoczęcia tej sprzedaży (...)".
Wymiana kas fiskalnych na online 2021 przy zawieszeniu działalności
Obowiązek wymiany kas fiskalnych na online w 2021 r. nie dotyczy podatników, którzy zawiesili działalność gospodarczą. A podmiotów takich jest w czasie pandemii bardzo wiele. Przedsiębiorcy ci muszą jednak pamiętać, iż wraz ze wznowieniem działalności muszą rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży na kasie online. W praktyce więc będą musieli kupić nowe urządzenia jeszcze przed ponownym otwarciem lokalu.
Czytaj też: Kolejna branża z kasami online – już od 1 stycznia 2021 r.!