Ulga na kasę online przysługuje na mocy art. 111 ust. 4-6 ustawy o VAT. W poprzednich latach prawo do takiego odliczenia mieli wyłącznie podatnicy rozpoczynający ewidencjonowanie. Po wprowadzeniu kas online rozszerzono tę możliwość o przedsiębiorców reprezentujących branże zobligowane przepisami do wymiany kas na online’owe.
Ile wynosi ulga na kasÄ™ online
Ulga na kasę online może wynieść 90% wartości urządzenia, nie więcej jednak niż 700 zł. Przy czym przysługuje ona na każde wymieniane urządzenie. Przykładowo właściciel 3 kas przy wymianie ich na online uzyska zwrot nawet 2.100 zł.
Jakie warunki trzeba spełnić
Najważniejszym warunkiem uzyskania ulgi do 700 zł na kasę online jest terminowa wymiana i fiskalizacja urządzenia. Dla branży fitness, fryzjerskiej, kosmetycznej, budowlanej, prawniczej oraz dla lekarzy oznacza to, iż dnia 1 lipca 2021 r. kasa online musiała już być gotowa do rejestrowania sprzedaży.
Spóźnienie z instalacją kasy online wiąże się nie tylko z utratą prawa do ulgi, ale też z konsekwencjami skarbowymi. Jeśli do tej pory nie wprowadziłeś urządzenia online’owego w swojej działalności, zrób to jak najszybciej!
Jak w praktyce uzyskać ulgę na kasę online
Sposób uzyskania ulgi na kasę online zależy od statusu VAT podatnika. Czynni podatnicy VAT dokonują stosownego odliczenia w części deklaracyjnej pliku JPK_V7. Najwcześniej mogą to zrobić w deklaracji składanej za miesiąc lub kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie i uregulowano całość należności za urządzenie. Przy czym nie ma żadnych przeciwwskazań, aby wcześniejsza wymiana kasy wiązała się z wcześniejszym dokonaniem odliczenia (np. przy zakupie kasy w maju 2021 r. ulgę można odliczyć w deklaracji składanej za maj lub II kwartał 2021 r. bądź okresy kolejne.
Podatnicy korzystający ze zwolnienia z VAT otrzymują zwrot przysługującej im kwoty ulgi na swój rachunek bankowy lub rachunek w SKOK. W tym celu składają w urzędzie skarbowym Wniosek o zwrot kwot wydanych na zakup kas rejestrujących.
Przepisy nie określają sformalizowanego wzoru takiego dokumentu. Powinien on jednak zawierać dane, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.04.2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820). Czytamy tam:
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą;
2) numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1) kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup;
2) kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży;
3) w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - kopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą.
Jak nie stracić prawa do ulgi na kasę
Warto też podkreślić, iż zachowanie prawa do ulgi na kasę online wymaga m.in. dbania o terminowe zgłaszanie urządzenia do okresowych przeglądów technicznych. W niektórych przypadkach, m.in. przy zaprzestaniu używania kasy, może istnieć konieczność zwrócenia uzyskanej ulgi na rachunek urzędu skarbowego.