wtorek, 12 marzec 2013 00:00

Kasy fiskalne 2013: od 1 kwietnia nowe zasady ewidencjonowania

Oceń ten artykuł
(1 głos)

Nowe rozporządzenie Ministra Finansów wprowadza istotne modyfikacje w zakresie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Zmiany obejmą także sposób sporządzania ewidencji zwrotów, reklamacji oraz korekt pomyłek. Nowe przepisy wejdą życie już 1 kwietnia 2013 roku.

 

Z dniem 1 kwietnia 2013 roku przestanie obowiązywać rozporządzenie z 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.). Projekt nowego rozporządzenia w znacznym stopniu opiera się na wcześniejszych regulacjach. Wprowadza jednak sporo istotnych zmian, z którymi powinien zapoznać się każdy podatnik ewidencjonujący sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej.

 

Każda sprzedaż na kasie

Nowe wytyczne zostały zamieszczone w projekcie z 4 marca 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Początkowo resort finansów planował wprowadzić w życie cztery różne projekty, jednak zdecydowano się na ujednolicenie nowego rozporządzenia. Od 1 kwietnia 2013 roku będzie trzeba ewidencjonować na kasie fiskalnej każdą sprzedaż. Dotyczy to także zapłaty, która została dokonana przez nabywcę przed sprzedażą. W takim wypadku sprzedaż musi być zarejestrowana na kasie, niezależnie od tego, czy zapłata dotyczy całości, czy części należności.

 

Odrębne ewidencje dla zwrotów

Zmienią się również zasady ujmowania zwrotów i reklamacji towarów czy usług. Od 1 kwietnia 2013 roku podatnicy będą mieli obowiązek ujmować w odrębnej ewidencji te zwroty i reklamacje, których konsekwencją przyjęcia będzie konieczność zwrócenia klientowi całości lub części należności. W ewidencji tej należy uwzględnić między innymi numer paragonu fiskalnego, nazwę sprzedanego towaru lub wyświadczonej usługi, datę i godzinę dokonania sprzedaży oraz dokładny termin zwrotu. Konieczne będzie również załączenie do ewidencji dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, czyli na przykład paragonu, umowy czy gwarancji. Kolejnym wymaganym dokumentem jest podpisany przez obie strony protokół zwrotu.

 

Odrębne ewidencje dla pomyłek

Inaczej będą też wyglądały korekty ewidencji, sporządzone w razie wystąpienia pomyłki. Również w tym przypadku konieczne będzie zamieszczenie w odrębnej ewidencji opisu przyczyny i okoliczności wystąpienia pomyłki oraz podanie wartości sprzedaży brutto oraz kwoty podatku błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży. Dodatkowy wymóg toe dołączenie do dokumentacji oryginału paragonu fiskalnego, który dokumentuje błędnie wprowadzoną sprzedaż.

 

Kliknij po praktyczny poradnik: Ewidencje korekt paragonów fiskalnych

Czytany 17881 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 24 listopad 2014 13:41

Artykuły powiązane

  • Jak skorygować pomyłkę w ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej w 2018 r. Jak skorygować pomyłkę w ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej w 2018 r.

    Niezamierzony błąd może zdarzyć się każdemu użytkownikowi kasy fiskalnej. Urządzenia rejestrujące nie dają jednak możliwości skorygowania takiej sprzedaży, dlatego konieczne jest prowadzenie w tym celu odrębnej ewidencji. Sprawdź, jak powinna ona wyglądać i jak organy podatkowe i sądy administracyjne rozstrzygają wątpliwe kwestie zgłaszane w ostatnich latach przez przedsiębiorców.

  • Kalendarium zmian w VAT 2018 Kalendarium zmian w VAT 2018

    Trzy ustawy nowelizacyjne wprowadziły istotne zmiany w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług. Modyfikacje te dotyczą przede wszystkim kwestii elektronicznego prowadzenia ewidencji VAT, wysyłki deklaracji VAT i Jednolitego Pliku Kontrolnego. Cyfryzacja życia przedsiębiorców ma pomóc w uszczelnieniu systemu podatkowego, ale nie tylko – wprowadzenie zautomatyzowanych rozwiązań w istotny sposób przekłada się na sprawną pracę przedsiębiorstwa, oszczędność czasu i zminimalizowanie liczby pomyłek.

  • Jak prowadzić ewidencje VAT – zmiany od 1 stycznia 2018 r. Jak prowadzić ewidencje VAT – zmiany od 1 stycznia 2018 r.

    Prawidłowe prowadzenie ewidencji VAT jest bardzo ważne, szczególnie w świetle zbliżającego się obowiązku przesyłania plików JPK_VAT przez ostatnią grupę podmiotów – mikroprzedsiębiorców. W 2018 r. w przepisach ustawy o VAT wprowadzona zostanie jedna bardzo istotna zmiana, która zobowiąże wszystkich podatników do elektronicznego prowadzenia ewidencji VAT. Sprawdź, jak powinny one wyglądać i jakie dane zawierać w 2018 r.

  • Jak sprawdzić kiedy otrzymam zwrot nadpłaty podatku za 2016 r. Jak sprawdzić kiedy otrzymam zwrot nadpłaty podatku za 2016 r.

    Podatnicy, którym przysługuje zwrot nadpłaty podatku, powinni go otrzymać w terminie 3 miesięcy od złożenia zeznania rocznego PIT. Jeszcze do niedawna Izby Skarbowe zachęcały do sprawdzania on-line stanu realizacji zwrotu. Dziś tylko nieliczne strony www izb i urzędów dają taką możliwość. Sprawdź, jak w 2017 r. sprawdzić status zwrotu nadpłaty podatku i jak skierować pytanie do Krajowej Informacji Skarbowej.

  • Jak w 2017 i 2018 r. ująć w ewidencji VAT i pliku JPK faktury wystawiane do paragonów Jak w 2017 i 2018 r. ująć w ewidencji VAT i pliku JPK faktury wystawiane do paragonów

    Nowelizacja ustawy o VAT od 1 stycznia 2017 r. zmieniła zakres danych, jakie powinny znaleźć się w ewidencji VAT. W związku z tym organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych stwierdziły, iż każda faktura do transakcji udokumentowanej paragonem fiskalnym wystawionym na rzecz podmiotu gospodarczego musi być ujęta w ewidencji VAT i w pliku JPK_VAT. Sprawdź, w jakich przypadkach faktury do paragonów muszą znaleźć się w takiej ewidencji, a w jakich wystarczą dane zawarte w miesięcznym raporcie fiskalnym.

Bądź na bieżąco

kasy fiskalne 2018

towary uslugi2018

vat2018zmiany