wtorek, 12 marzec 2013 00:00

Kasy fiskalne 2013: od 1 kwietnia nowe zasady ewidencjonowania

Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Nowe rozporządzenie Ministra Finansów wprowadza istotne modyfikacje w zakresie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Zmiany obejmą także sposób sporządzania ewidencji zwrotów, reklamacji oraz korekt pomyłek. Nowe przepisy wejdą życie już 1 kwietnia 2013 roku.

 

Z dniem 1 kwietnia 2013 roku przestanie obowiązywać rozporządzenie z 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.). Projekt nowego rozporządzenia w znacznym stopniu opiera się na wcześniejszych regulacjach. Wprowadza jednak sporo istotnych zmian, z którymi powinien zapoznać się każdy podatnik ewidencjonujący sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej.

 

Każda sprzedaż na kasie

Nowe wytyczne zostały zamieszczone w projekcie z 4 marca 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Początkowo resort finansów planował wprowadzić w życie cztery różne projekty, jednak zdecydowano się na ujednolicenie nowego rozporządzenia. Od 1 kwietnia 2013 roku będzie trzeba ewidencjonować na kasie fiskalnej każdą sprzedaż. Dotyczy to także zapłaty, która została dokonana przez nabywcę przed sprzedażą. W takim wypadku sprzedaż musi być zarejestrowana na kasie, niezależnie od tego, czy zapłata dotyczy całości, czy części należności.

 

Odrębne ewidencje dla zwrotów

Zmienią się również zasady ujmowania zwrotów i reklamacji towarów czy usług. Od 1 kwietnia 2013 roku podatnicy będą mieli obowiązek ujmować w odrębnej ewidencji te zwroty i reklamacje, których konsekwencją przyjęcia będzie konieczność zwrócenia klientowi całości lub części należności. W ewidencji tej należy uwzględnić między innymi numer paragonu fiskalnego, nazwę sprzedanego towaru lub wyświadczonej usługi, datę i godzinę dokonania sprzedaży oraz dokładny termin zwrotu. Konieczne będzie również załączenie do ewidencji dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, czyli na przykład paragonu, umowy czy gwarancji. Kolejnym wymaganym dokumentem jest podpisany przez obie strony protokół zwrotu.

 

Odrębne ewidencje dla pomyłek

Inaczej będą też wyglądały korekty ewidencji, sporządzone w razie wystąpienia pomyłki. Również w tym przypadku konieczne będzie zamieszczenie w odrębnej ewidencji opisu przyczyny i okoliczności wystąpienia pomyłki oraz podanie wartości sprzedaży brutto oraz kwoty podatku błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży. Dodatkowy wymóg toe dołączenie do dokumentacji oryginału paragonu fiskalnego, który dokumentuje błędnie wprowadzoną sprzedaż.

 

Kliknij po praktyczny poradnik: Ewidencje korekt paragonów fiskalnych

Czytany 20159 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 24 listopad 2014 13:41

Artykuły powiązane

  • Zwrot towaru bez paragonu. Jak rozliczyć VAT? Zwrot towaru bez paragonu. Jak rozliczyć VAT?

    Zwrot towaru bez paragonu to sytuacja, która wzbudza wątpliwości interpretacyjne. Przepisy wskazują bowiem na konieczność dołączenia do ewidencji „dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży”. Czy zatem można przyjąć zwrot, jeśli klient zgubił lub wyrzucił paragon? Jak w takim przypadku rozliczyć VAT? Sprawdzamy, co na to prawo podatkowe.

  • Błędna stawka VAT na paragonie – co robić? Błędna stawka VAT na paragonie – co robić?

    Pomyłka w użytkowaniu kasy fiskalnej może zdarzyć się każdemu – szczególnie przy dużym natężeniu ruchu. O ile jednak w przypadku takich oczywistych błędów wiemy co robić - mówią nam o tym przepisy rozporządzenia w sprawie kas, o tyle przy zaprogramowaniu niewłaściwej stawki VAT sprawa nie jest już tak oczywista. Jak dokonać korekty, gdy pojawi się błędna stawka VAT na paragonie?

  • Jak skorygować błędne dane na paragonie? Jak skorygować błędne dane na paragonie?

    Pomyłki w ewidencjonowaniu sprzedaży mogą zdarzyć się każdemu użytkownikowi kasy fiskalnej. O ile jednak w trakcie wystawianie paragonu dane można skorygować na kasie, o tyle po dokonaniu wydruku – już nie. Urządzenia fiskalne nie dają takiej technicznej możliwości. Oczywiście nie pozbawia to sprzedawcy prawa do skorygowania sprzedaży. W tym celu musi prowadzić dwie dodatkowe ewidencje.

  • Zwrot towaru bez paragonu - czy sprzedawca może go przyjąć? Zwrot towaru bez paragonu - czy sprzedawca może go przyjąć?

    Aktualne przepisy umożliwiają klientom zwrócenie lub zareklamowanie towaru. Konieczne jest okazanie dowodu zakupu danego produktu – zwykle jest to paragon fiskalny. A czy sprzedawca może przyjąć zwrot towaru bez paragonu?

  • Jak skorygować sprzedaż zarejestrowaną na kasie fiskalnej? Jak skorygować sprzedaż zarejestrowaną na kasie fiskalnej?

    Kasa fiskalna nie ma funkcji korekty zaewidencjonowanej wcześniej sprzedaży. Konieczne jest prowadzenie odrębnych ewidencji zwrotów i reklamacji oraz oczywistych pomyłek. Sprawdź, jak powinna wyglądać taka dokumentacja i co zrobić, gdy wymagana korekta nie wpisuje się w żaden schemat określony przez ustawodawcę.