Z dniem 1 marca 2017 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14.01.2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw (Dz. U. z 2017 r. poz. 333). Wprowadziło ono zmiany w rozporządzeniu z dnia 29.12.2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 2337).
W załącznikach do rozporządzenia znalazły się nowe druki pełnomocnictw do podpisywania deklaracji podatkowych oraz zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw. Określono wzory pełnomocnictw do składania deklaracji zarówno w postaci elektronicznej, jak i papierowej.
Nowe wersje formularzy obowiązują od 1 marca 2017 r. Podatnicy składający do urzędu skarbowego pełnomocnictwo lub zawiadomienie o zmianie muszą pamiętać o wybraniu aktualnej wersji druku.
Ważne!
Od 1 marca 2017 r. obowiązują następujące wersje druków pełnomocnictw i zawiadomień:
UPL-1(6) - Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej
OPL-1(5) - Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej
UPL-1P(1) - Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej
OPL-1P(1) - Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej
Warto przy tym przypomnieć, iż pełnomocnik do podpisywania deklaracji podatkowych musi być osobą fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych, zgłoszoną w urzędzie skarbowym. Jeśli będzie on składać w imieniu podatnika deklaracje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, musi dodatkowo posiadać przypisany sobie bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Pełnomocnictwo UPL-1 lub UPL-1P składa się do urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników. Zazwyczaj jest to urząd właściwy według miejsca zamieszkania podatnika dokonującego zgłoszenia lub jego siedziby.
Zgłaszający może udzielić pełnomocnictwa na czas określony lub bezterminowo. W każdej chwili może je odwołać lub dokonać w nim zmian – w tym celu składa w urzędzie skarbowym zawiadomienie OPL-1 lub OPL-1P.