Nowelizacja Ordynacji podatkowej wprowadziła istotne zmiany w kwestii ustanawiania pełnomocnictwa do spraw związanych z rozliczaniem podatków. Nowe przepisy przewidują możliwość ustanowienia trzech rodzajów pełnomocnictw: pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń. Dwa ostatnie obowiązują już od 1 stycznia 2016 r. Natomiast przepisy umożliwiające ustanowienie pełnomocnika ogólnego wejdą w życie 1 lipca 2016 r.
Pełnomocnictwo ogólne to upoważnienie do działania we wszystkich sprawach podatkowych, jak również w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej.
Pełnomocnictwo szczególne to upoważnienie do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. W sprawach niecierpiących zwłoki nowe przepisy umożliwiają również ustanowienie tzw. tymczasowego pełnomocnika szczególnego, wyznaczonego dla osoby nieobecnej do czasu wyznaczenia dla niej kuratora.
Pełnomocnictwo do doręczeń to upoważnienie do odbioru korespondencji adresowanej do podatnika przebywającego czasowo poza granicami kraju. Pełnomocnictwo to ustanawia się w przypadku braku pełnomocnika ogólnego lub szczególnego.
Wprowadzenie instytucji pełnomocnika szczególnego ma usprawnić przebieg postępowań podatkowych i uprościć reprezentowanie strony przez pełnomocnika. Natomiast pełnomocnictwo do doręczeń ma na celu ułatwienie prowadzenia postępowań wobec podatników, którzy czasowo przebywają poza Unią Europejską.
Podobnie jak w poprzednim stanie prawnym, pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Zasada ta wynika z art. 137 § 1 Ordynacji podatkowej.
Więcej o zmianach w VAT od 1 stycznia 2016 r. czytaj w Kalendarium
Zobacz też: VAT od 1 stycznia 2016 r. Poradnik
Wzory druków pełnomocnictw 2016
Dnia 1 stycznia 2016 r. weszło również w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28.12.2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw (Dz. U. z 2015 r. poz. 2330) - określa ono wzory druków obowiązujących od 1 stycznia 2016 r.:
PPS-1(1) - pełnomocnictwo szczególne
PPD-1(1) - pełnomocnictwo do doręczeń
OPS-1(1) - zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego
OPD-1(1) - zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa do doręczeń
Jak podkreśliło Ministerstwo Finansów, określenie wzorów powyższych pełnomocnictw uprości kontakty podatników, płatników oraz inkasentów z administracją podatkową.
O nowym druku UPL-1 i UPL-1P czytaj tu
Kliknij i pobierz bez opłat druki PPS-1, PPD-1, OPS-1 oraz OPD-1
Aktualizacja!
Od dnia 1 marca 2017 r. obowiązują nowe druki pełnomocnictw PPS-1 i PPD-1 oraz zawiadomień o zmianie OPS-1 i OPD-1, a także nowe druki pełnomocnictwa ogólnego PPO-1 oraz zawiadomienia OPO-1.
Więcej: Nowe druki pełnomocnictw od 1.03.2017: PPO-1, PPD-1 i PPS-1