czwartek, 26 lipiec 2018 20:58

Jak uzyskać elektroniczne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach

Oceń ten artykuł
(3 głosów)

Przedsiębiorca chcący uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub zaświadczenie stwierdzające wysokość zobowiązania podatkowego nie musi już odwiedzać urzędu skarbowego i oczekiwać na wydanie dokumentu. Uruchomiona została nowa usługa, dzięki której wniosek można składać przez Internet, a zaświadczenie otrzymać w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach to konieczność w przypadku starania się o kredyt, leasing, zakupy na raty, a także w niektórych sprawach urzędowych itp. Dokument taki muszą też posiadać m.in. firmy, które chcą brać udział w przetargach. Jeszcze do niedawna uzyskanie takiego zaświadczenia wymagało wizyty w urzędzie – w zależności od rodzaju zobowiązania podatkowego, mogło to być zaświadczenie z urzędu skarbowego, urzędu gminy, urzędu marszałkowskiego itp.

 

Urząd skarbowy wydaje takie zaświadczenie, gdy potwierdzenie sytuacji podatkowej przedsiębiorcy wynika z przepisów lub gdy firmie zależy na poświadczeniu swojej sytuacji podatkowej. Uzyskanie dokumentu wymaga złożenia w urzędzie kompletnego wniosku – musi on zawierać m.in. wyszczególnienie, jakie informacje mają zostać potwierdzone przez urząd w zaświadczeniu.

 

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii we współpracy z Ministerstwem Finansów uruchomiło nową usługę na portalu biznes.gov.pl – umożliwia ona elektroniczne złożenie wniosku oraz uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach bądź zaświadczenia stwierdzającego stan zaległości. Dzięki temu rozwiązaniu podatnik może uzyskać taki dokument przez Internet.

 

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach - teraz także przez Internet

Nowa usługa umożliwia uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym i oczekiwania na wystawienie papierowego dokumentu. Wszystko odbywa się drogą elektroniczną – przedsiębiorca składa wniosek na tzw. piśmie ogólnym w serwisie biznes.gov.pl. Wniosek ten zostaje przesłany na skrzynkę podawczą danego urzędu na platformie ePUAP. Podatnik otrzymuje dokument elektroniczny opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

 

Urząd skarbowy wydaje zaświadczenie na podstawie danych z prowadzonych ewidencji, rejestrów lub informacji pozyskanych z innych urzędów. Możliwe jest wnioskowanie o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub zaświadczenia stwierdzającego stan zaległości. Podatnik może uzyskać odmowę wydania zaświadczenia – stanie się tak, gdy np. złoży wniosek o dokument stwierdzający niezaleganie w podatkach, a w trakcie prowadzonej weryfikacji okaże się, że w urzędzie figurują zaległości w tym zakresie.

 

Zobacz też: Kto musi mieć kasę fiskalną online od 2019 r.

Czytany 4720 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 26 lipiec 2018 21:00

Artykuły powiązane

  • Mikrorachunek podatkowy – czym jest i jak go wygenerować? Mikrorachunek podatkowy – czym jest i jak go wygenerować?

    Zmiana wprowadzona przez resort finansów ma ułatwić podatnikom regulowanie zobowiązań podatkowych z tytułu PIT, CIT i VAT. Sprawdź, jak wygenerować mikrorachunek podatkowy i jak uniknąć pułapek zastawionych przez oszustów. Dowiedz się też, jakie korzyści przyniesie wprowadzenie indywidualnego mikrorachunku dla każdego podatnika.

  • Oprogramowanie InsERT – gotowe na zmiany podatkowe 2019 Oprogramowanie InsERT – gotowe na zmiany podatkowe 2019

    Zmiany w rozliczaniu pojazdów osobowych w podatku dochodowym, nowy sposób obliczania składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców osiągających niskie przychody, nowe wzory deklaracji – wszystkie te i wiele innych zmian weszły w życie z początkiem 2019 r. Rachmistrz nexo, Rachmistrz GT, Rewizor nexo i Rewizor GT, a także inne programy InsERT są na nie gotowe już od dawna. Sprawdź, co się zmieniło w oprogramowaniu twojej firmy!

  • Niższe składki ZUS prowadzących działalność od 2019 r. uzależnione od przychodu Niższe składki ZUS prowadzących działalność od 2019 r. uzależnione od przychodu

    Już wkrótce przedsiębiorcy osiągający niewielkie przychody z działalności będą mogli opłacać niższe składki na ubezpieczenia społeczne. Ich wymiar uzależniony będzie od wysokości rocznego przychodu. Sprawdź, komu nowe prawo będzie przysługiwało w 2019 r., jak obliczyć składkę na nowych zasadach i jakich formalności dopełnić.

  • Zwolnienie z kasy fiskalnej przy ponownym rozpoczęciu działalności w 2018 r. Zwolnienie z kasy fiskalnej przy ponownym rozpoczęciu działalności w 2018 r.

    Przepisy nie wskazują wprost, czy podatnik otwierający ponownie działalność gospodarczą ma prawo do zwolnienia podmiotowego z kasy fiskalnej – przysługującego ze względu na nieprzekroczenie limitu obrotu. Pomocne okazują się interpretacje indywidualne organów podatkowych. Sprawdź, jak przedstawia się sytuacja podatnika, który przed zamknięciem firmy korzystał ze zwolnienia z kasy, a jak przedsiębiorcy, którzy stosował urządzenie fiskalne w „poprzedniej” działalności.

  • Kiedy i jak zgłosić zmianę danych w CEIDG w 2018 r. Kiedy i jak zgłosić zmianę danych w CEIDG w 2018 r.

    Każda zmiana danych przedsiębiorstwa powinna zostać zgłoszona do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Dotychczas firma miała na to 7 dni od zaistnienia zmiany. Konstytucja Biznesu dokonała jednak w tym względzie korzystnej modyfikacji. Sprawdź, na czym polega podział na dane ewidencyjne i informacyjne i czy wszystkie należy zgłaszać w tym samym terminie. Dowiedz się też, w jaki sposób zgłosić zmianę danych w CEIDG w 2018 r.