Handel internetowy z roku na rok przynosi podatnikom coraz większe zyski. Gdy na wiosnę 2020 r. wprowadzono różnego rodzaju rządowe obostrzenia, wielu polskich przedsiębiorców przeniosło swój biznes do internetu i… już tam zostało. Pozwoliło to firmom zredukować koszty i przetrwać kryzys na rynku bez zawieszania działalności.
Sprzedaż wysyłkowa jako taka nie musi być ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Wymaga to jednak spełnienia pewnych warunków, określonych w przepisach. Podobne zasady będą obowiązywały także w 2021 r.
Sprzedaż przez internet a zwolnienie z kasy fiskalnej 2021
Od początku 2019 r. aż do końca 2021 roku obowiązującym aktem prawnym jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519). Pozycja 36 załącznika do tego aktu prawnego określa zasady korzystania ze zwolnienia z kasy fiskalnej dla sprzedaży wysyłkowej. Zgodnie z tym przepisem, zwolnieniu podlega:
36. Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)
Sprzedaż wysyłkowa, która spełni powyższe warunki, nie musi być udokumentowana paragonem. Jeśli nie spełni choćby jednego – już tak. Dotyczy to sytuacji, w której np. klient przyjedzie do firmy i odbierze towar osobiście (nawet jeśli zapłaci przelewem lub kartą). Taka zasada obowiązuje obecnie, taka też będzie obowiązywać w 2021 r.
Ważne!
Sprzedaż przez internet (sprzedaż wysyłkowa) będzie zwolniona z kasy fiskalnej w 2021 r. na zasadach obowiązujących w latach 2019-2020.
Jak dokumentować sprzedaż przez internet paragonem
Mimo zachowania prawa do zwolnienia z kasy fiskalnej także w 2021 r., coraz więcej przedsiębiorców praktykuje dołączanie paragonów fiskalnych do swoich przesyłek. To trend, którego nie było jeszcze kilka lat temu. Trudno się dziwić takiej decyzji firm – dzięki paragonom są one bardziej wiarygodne w oczach klientów. Poza tym paragon ułatwia nabywcy ewentualną reklamację czy zwrot towaru, do którego prawo przysługuje nawet bez podania przyczyny.
Zachodzi jednak pytanie, czy dołączenie paragonu do przesyłki jest postępowaniem prawidłowym. Sytuacja jest oczywista, gdy klient dokonuje przedpłaty przelewem lub nawet gotówkowo – w takim wypadku sprzedawca ma obowiązek zaewidencjonować sprzedaż w momencie zapłaty. Wystawia paragon i dołącza go do przesyłki.
Dyskusyjna jest natomiast sytuacja, w której nabywca zamawia towar za pobraniem. Paragon powinien być bowiem wystawiony z chwilą powstania obowiązku podatkowego. A ten, zgodnie z przepisami, przy sprzedaży wysyłkowej powstaje:
- w dniu dokonania dostawy, o ile nastąpiła wcześniej niż zapłata;
- w dniu otrzymania zaliczki z tytułu płatności
Teoretycznie więc paragon powinien zostać wysłany klientowi osobno – po dostawie towaru. W praktyce byłoby to jednak bardzo kłopotliwe. Rozwiązanie tego problemu dają kasy fiskalne online – wyposażone zostały bowiem w funkcję emitowania i wysyłania paragonów w formie elektronicznej. Użytkownicy starszych modeli urządzeń – z elektroniczną lub papierową kopią paragonu – najczęściej decydują się na dołączenie dokumentu do paczki. To praktyka stosowana od lat, która nigdy nie została zanegowana przez administrację skarbową.
Więcej o kasach fiskalnych online czytaj w Poradniku
Czytaj też: Zwolnienia z kas fiskalnych w 2021 r. – o tym musisz wiedzieć!