Co się zmienia w związku z podwyższeniem limitu?
Do tej pory obowiązek prowadzenia pełnej księgowości mieli przedsiębiorcy, którzy w roku obrotowym generowali przychody netto przekraczające równowartość 2 mln euro. Ustawodawca zdecydował się jednak wprowadzić zmiany w tym zakresie. Od 1 stycznia 2025 roku obowiązek założenia ksiąg rachunkowych obejmie podmioty generujące przychody przekraczające równowartość 2,5 mln euro zgodnie z kursem euro na dzień 1 października 2024 roku. Wynosił on 4,2846 zł. W związku z tym obowiązek prowadzenia pełnej księgowości wystąpi dopiero przy przekroczeniu w roku obrotowym przychodów na poziomie 10 711 500 zł.
W praktyce oznacza to ułatwienie dla firm, które generują przychody przekraczające wcześniejszy limit i jednocześnie niższe od nowego limitu wskazanego w nowelizacji ustawy. Nowe przepisy dotyczą przychodów osiąganych w roku obrotowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2024 roku, jednak pod uwagę brane będą też przychody z roku poprzedniego - po 31 grudnia 2023 roku. Dzięki temu korzyści związane ze zmianami przedsiębiorcy odczują już w 2025 roku.
Z czym wiąże się pełna księgowość?
Z punktu widzenia przedsiębiorcy pełna księgowość to dodatkowe obowiązki związane przede wszystkim z księgowaniem zdarzeń gospodarczych. Przekłada się to na większą ilość pracy oraz większe koszty korzystania z usług outsourcingu księgowego. Łatwiej też o ewentualny błąd, dlatego obszar ten należy powierzyć doświadczonemu specjaliście, który posiadania niezbędną wiedzę. Poza kwestiami księgowymi przekroczenie limitu 2,5 mln euro w roku obrotowym nakłada na przedsiębiorcę dodatkowe obowiązki sprawozdawcze. Obejmują one przygotowanie dokumentacji, która następnie trafia do Krajowego Rejestru Sądowego lub Krajowej Informacji Skarbowej.
Ułatwienia dla wybranych przedsiębiorców
Z doświadczenia wiemy, że na nowych przepisach skorzysta spore grono przedsiębiorców, którzy do tej pory przekraczali wcześniejszy limit, jednak po jego podniesieniu wciąż będą mieścili się w widełkach. Oznacza to dla nich możliwość prowadzenia uproszczonej księgowości. Dzięki temu cały proces będzie jeszcze prostszy i będzie wiązał się z mniejszymi kosztami.
Co jeszcze zmienia się wraz z nowelizacją Ustawy o rachunkowości?
W ramach nowelizacji Ustawy o rachunkowości zmienia się nie tylko limit ksiąg rachunkowych. Kolejna zmiana dotyczy biegłych rewidentów i przygotowywanych przez nich sprawozdań finansowych. Nastąpi zmiana progu dla sumy aktywów bilansowych z dotychczasowych 2,5 mln euro na 3,125 mln euro. Do tego przychody netto generowane ze sprzedaży i działania operacyjnego będą musiały przekraczać 6,25 mln euro, a nie tak jak dotychczas 5 mln euro.
Już teraz warto się na to przygotować
Już teraz przedsiębiorcy powinni przygotować się do nadchodzących zmian. Wiąże się to m.in. z zakupem lub modyfikacją dotychczasowych pakietów oprogramowania dla księgowych czy też z negocjacją umowy zawartej z biurem rachunkowym w ramach outsourcingu usług. Warto poszukać optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej i zmaksymalizować korzyści związane ze zmianami wdrażaniami przez polski rząd w obszarze limitu ksiąg rachunkowych.
Zobacz też: Obowiązkowe e-fakturowanie już w 2026 r. - kogo obejmie? Kiedy wejdzie w życie?