Zużyta kasa fiskalna może stanowić problem dla przedsiębiorców. Niektórzy z nich staną przed nim już niedługo. Wybrane branże będą musiały wymienić urządzenia starej generacji na nowoczesne kasy online. Co należy zrobić, żeby dotychczasowy sprzęt wycofać z użytkowania zgodnie z przepisami?
Wycofanie starej kasy fiskalnej z użytkowania
Podatnik, który przestaje używać kasy fiskalnej w firmie, powinien wygenerować raport dobowy oraz raport miesięczny. To ostatnie czynności, jakie można wykonać na urządzeniu rejestrującym - użytkownik nie powinien drukować już potem żadnego paragonu, ani żadnego dokumentu niefiskalnego.
Kolejny krok, to złożenie do właściwego urzędu skarbowego wniosku o wykonanie odczytu pamięci fiskalnej. Odczyt wykonuje uprawniony serwisant w obecności pracownika urzędu, a jego potwierdzeniem jest protokół, który zawiera wszystkie niezbędne informacje. Podpisany dokument otrzymuje każda ze stron.
Wyrejestrowanie kasy fiskalnej z ewidencji
Jaki jest kolejny krok, który pozwoli pozbyć się starego urządzenia zgodnie z przepisami? Zużyta kasa fiskalna musi zostać wyrejestrowana z ewidencji. W tym celu również należy złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie skarbowym. Kiedy należy to zrobić? Przepisy nie precyzują dokładnego terminu tej czynności. Jednak dobrze złożyć taki wniosek jak najszybciej, dopełnić wszystkich formalności i spokojnie przejść do następnego etapu.
Zużyta kasa fiskalna - co z nią zrobić?
Ostatnie raporty fiskalne zostały wydrukowane, a odczyt z pamięci wykonany przez wyznaczoną osobę. Po złożeniu wniosku o wyrejestrowanie, zużyta kasa fiskalna zostaje wykreślona z ewidencji w trybie fiskalnym. Od tego momentu nie ma możliwości prowadzenia sprzedaży z jej wykorzystaniem – jedynie w przypadku wymiany modułu i ponownej fiskalizacji.
Podatnik nie jest zobligowany do przechowywania urządzenia, z którego już nie korzysta. Sam też decyduje, co z nim zrobi. Zużyta kasa fiskalna może zostać poddana utylizacji.