poniedziałek, 27 lipiec 2020 21:11

Zużyta kasa fiskalna – co z nią zrobić

Oceń ten artykuł
(5 głosów)

Kasy fiskalne to urządzenia, które podlegają rejestracji i kontroli przez urzędy skarbowe. Uzasadnione są więc dylematy przedsiębiorców, co zrobić, gdy zużyta kasa fiskalna nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Czy można ją zutylizować? A może należy przechowywać starą kasę przez określony czas, w określonych warunkach? 

 Zużyta kasa fiskalna może stanowić problem dla przedsiębiorców. Niektórzy z nich staną przed nim już niedługo. Wybrane branże będą musiały wymienić urządzenia starej generacji na nowoczesne kasy online. Co należy zrobić, żeby dotychczasowy sprzęt wycofać z użytkowania zgodnie z przepisami?

 

Wycofanie starej kasy fiskalnej z użytkowania

Podatnik, który przestaje używać kasy fiskalnej w firmie, powinien wygenerować raport dobowy oraz raport miesięczny. To ostatnie czynności, jakie można wykonać na urządzeniu rejestrującym - użytkownik nie powinien drukować już potem żadnego paragonu, ani żadnego dokumentu niefiskalnego.

Kolejny krok, to złożenie do właściwego urzędu skarbowego wniosku o wykonanie odczytu pamięci fiskalnej. Odczyt wykonuje uprawniony serwisant w obecności pracownika urzędu, a jego potwierdzeniem jest protokół, który zawiera wszystkie niezbędne informacje. Podpisany dokument otrzymuje każda ze stron.

 

Wyrejestrowanie kasy fiskalnej z ewidencji

Jaki jest kolejny krok, który pozwoli pozbyć się starego urządzenia zgodnie z przepisami? Zużyta kasa fiskalna musi zostać wyrejestrowana z ewidencji. W tym celu również należy złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie skarbowym. Kiedy należy to zrobić? Przepisy nie precyzują dokładnego terminu tej czynności. Jednak dobrze złożyć taki wniosek jak najszybciej, dopełnić wszystkich formalności i spokojnie przejść do następnego etapu.  

 

Zużyta kasa fiskalna - co z nią zrobić?

Ostatnie raporty fiskalne zostały wydrukowane, a odczyt z pamięci wykonany przez wyznaczoną osobę. Po złożeniu wniosku o wyrejestrowanie, zużyta kasa fiskalna zostaje wykreślona z ewidencji w trybie fiskalnym. Od tego momentu nie ma możliwości prowadzenia sprzedaży z jej wykorzystaniem – jedynie w przypadku wymiany modułu i ponownej fiskalizacji.

Podatnik nie jest zobligowany do przechowywania urządzenia, z którego już nie korzysta. Sam też decyduje, co z nim zrobi. Zużyta kasa fiskalna może zostać poddana utylizacji.

 

Zobacz też: Czy dostanę ulgę na zakup kasy online?

Czytany 9958 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 28 lipiec 2020 07:17

Artykuły powiązane

  • Kasa fiskalna przy najmie prywatnym – czy jest obowiązkowa? Kasa fiskalna przy najmie prywatnym – czy jest obowiązkowa?

    Najem prywatny w świetle przepisów ustawy o VAT uznawany jest za prowadzenie działalności gospodarczej. Wynajmujący natomiast staje się podatnikiem VAT, choć jednocześnie może korzystać ze zwolnienia z tego podatku. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzających działalności gospodarczej zasadniczo powinna być rejestrowana na kasie fiskalnej. Wynajmujący może jednak korzystać ze zwolnień z tego obowiązku.

  • Kasa fiskalna a obowiązkowe płatności bezgotówkowe – nowe przepisy w 2022 r. Kasa fiskalna a obowiązkowe płatności bezgotówkowe – nowe przepisy w 2022 r.

    Już od kilku tygodni obowiązuje większość zapisów ustawy zwanej Polskim Ładem. Z dokumentu tego wynikają dla użytkowników kas fiskalnych ważne zmiany. Jedna z nich dotyczy przyjmowania zapłaty bezgotówkowo. Przedsiębiorca musi zapewnić swoim klientom taką formę płatności, jeśli prowadzi ewidencję z wykorzystaniem kasy.

  • Raporty fiskalne – czy drukować, gdy nie było sprzedaży? Raporty fiskalne – czy drukować, gdy nie było sprzedaży?

    Sporządzanie raportów fiskalnych to obowiązek każdego właściciela kasy rejestrującej. Z przepisów jasno wynika, że należy regularnie generować raporty dobowe i miesięczne. A co w sytuacji, gdy danego dnia nie było sprzedaży lub gdy z powodu sezonowej przerwy czy dłuższego urlopu, przez cały miesiąc nie rejestrowaliśmy przychodu? Czy wtedy również należy drukować raporty fiskalne?

  • Błędna stawka VAT na paragonie – co robić? Błędna stawka VAT na paragonie – co robić?

    Pomyłka w użytkowaniu kasy fiskalnej może zdarzyć się każdemu – szczególnie przy dużym natężeniu ruchu. O ile jednak w przypadku takich oczywistych błędów wiemy co robić - mówią nam o tym przepisy rozporządzenia w sprawie kas, o tyle przy zaprogramowaniu niewłaściwej stawki VAT sprawa nie jest już tak oczywista. Jak dokonać korekty, gdy pojawi się błędna stawka VAT na paragonie?

  • Faktura do paragonu tylko z NIP-em nabywcy od 1 września 2019 r. Faktura do paragonu tylko z NIP-em nabywcy od 1 września 2019 r.

    Planowane w celu uszczelnienia systemu podatkowego, nowe przepisy mają zapobiec nadużyciom przede wszystkim w branży paliwowej i budowlanej. Obowiązkowy numer NIP nabywcy na paragonie, do którego wystawiana jest faktura, ma zostać wprowadzony już od września 2019 r. Sprawdź, co się zmieni i jakie kary grożą za niedostosowanie się do nowego wymogu ustawodawcy.