wtorek, 29 październik 2013 13:52

Jak zgłosić do urzędu przenośną kasę fiskalną?

Oceń ten artykuł
(4 głosów)

Stosowane przez wielu podatników przenośne kasy fiskalne należy zgłaszać do urzędu skarbowego według dokładnie takiej samej procedury, jak w przypadku wszystkich innych urządzeń fiskalnych. Istotne jest jednak, aby wskazać prawidłowe dane w rubrykach określających miejsce instalacji kasy - adres siedziby lub adres zamieszkania podatnika, w zależności od tego, czy jest osobą prawną, czy fizyczną.

Przenośne kasy fiskalne są urządzeniami bardzo popularnymi. W swojej pracy wykorzystują je lekarze świadczący usługi w prywatnych gabinetach, prawnicy, przedsiębiorcy prowadzący handel obwoźny oraz przedstawiciele wielu innych zawodów. Kasa nazywana jest przenośną nie tylko ze względu na swoje małe gabaryty i możliwość przenoszenia jej z miejsca na miejsce. Przenośna kasa bardzo często użytkowana jest w wielu różnych miejscach. W związku z tym niektórzy podatnicy zastanawiają się, w jaki sposób należy zgłosić do urzędu skarbowego rozpoczęcie ewidencjonowania za pomocą takiego typu urządzenia.

Kasa przenośna na tych samych zasadach

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących nie przewiduje żadnej odrębnej procedury ani indywidualnego wzoru zgłoszenia do urzędu skarbowego dla kasy fiskalnej przenośnej. Podatnik postępuje dokładnie tak, jak w przypadku wszystkich innych kas:  Zgodnie z § 13 rozporządzenia przynajmniej na dzień przed fiskalizacją składa w urzędzie wypełnione Zawiadomienie o rozpoczęciu ewidencjonowania, dokonuje fiskalizacji w terminie, a następnie w ciągu 7 dni wysyła do urzędu skarbowego Zgłoszenie przez podatnika danych dotyczących kasy.

Miejsce instalacji urządzenia

Istotną kwestią jest właściwe wskazanie miejsca instalacji kasy w obu tych dokumentach. Kasa przenośna nie ma miejsca instalacji, ponieważ za jej pomocą ewidencjonuje się obroty w różnych miejscach - nie sposób wymienić ich wszystkich. Z tego względu w rubryce tej należy podać:

  • Adres siedziby podatnika - w przypadku osób prawnych
  • Adres zamieszkania podatnika lub główny adres prowadzenia działalności podatnika - w przypadku osób fizycznych.

W rubryce „Typ/model kasy” można wpisać, iż stosowana kasa jest kasą przenośną.

Przenośne kasy i drukarki fiskalne funkcjonują na takich samych zasadach, jak wszystkie inne tego typu urządzenia - wymagają więc drukowania paragonu dla każdego nabywcy, sporządzania raportów dobowych i miesięcznych oraz wykonywania obowiązkowych przeglądów technicznych. Istotną różnicą jest jedynie adres instalacji kasy podawany w wypełnionych drukach do urzędu. Te same dane sprzedawcy powinny też znaleźć w się w nagłówku paragonu fiskalnego.

Czytany 17486 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 29 październik 2013 21:58

Artykuły powiązane

  • Kasa fiskalna przy najmie prywatnym – czy jest obowiązkowa? Kasa fiskalna przy najmie prywatnym – czy jest obowiązkowa?

    Najem prywatny w świetle przepisów ustawy o VAT uznawany jest za prowadzenie działalności gospodarczej. Wynajmujący natomiast staje się podatnikiem VAT, choć jednocześnie może korzystać ze zwolnienia z tego podatku. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzających działalności gospodarczej zasadniczo powinna być rejestrowana na kasie fiskalnej. Wynajmujący może jednak korzystać ze zwolnień z tego obowiązku.

  • Kasa fiskalna a obowiązkowe płatności bezgotówkowe – nowe przepisy w 2022 r. Kasa fiskalna a obowiązkowe płatności bezgotówkowe – nowe przepisy w 2022 r.

    Już od kilku tygodni obowiązuje większość zapisów ustawy zwanej Polskim Ładem. Z dokumentu tego wynikają dla użytkowników kas fiskalnych ważne zmiany. Jedna z nich dotyczy przyjmowania zapłaty bezgotówkowo. Przedsiębiorca musi zapewnić swoim klientom taką formę płatności, jeśli prowadzi ewidencję z wykorzystaniem kasy.

  • Raporty fiskalne – czy drukować, gdy nie było sprzedaży? Raporty fiskalne – czy drukować, gdy nie było sprzedaży?

    Sporządzanie raportów fiskalnych to obowiązek każdego właściciela kasy rejestrującej. Z przepisów jasno wynika, że należy regularnie generować raporty dobowe i miesięczne. A co w sytuacji, gdy danego dnia nie było sprzedaży lub gdy z powodu sezonowej przerwy czy dłuższego urlopu, przez cały miesiąc nie rejestrowaliśmy przychodu? Czy wtedy również należy drukować raporty fiskalne?

  • Błędna stawka VAT na paragonie – co robić? Błędna stawka VAT na paragonie – co robić?

    Pomyłka w użytkowaniu kasy fiskalnej może zdarzyć się każdemu – szczególnie przy dużym natężeniu ruchu. O ile jednak w przypadku takich oczywistych błędów wiemy co robić - mówią nam o tym przepisy rozporządzenia w sprawie kas, o tyle przy zaprogramowaniu niewłaściwej stawki VAT sprawa nie jest już tak oczywista. Jak dokonać korekty, gdy pojawi się błędna stawka VAT na paragonie?

  • Zużyta kasa fiskalna – co z nią zrobić Zużyta kasa fiskalna – co z nią zrobić

    Kasy fiskalne to urządzenia, które podlegają rejestracji i kontroli przez urzędy skarbowe. Uzasadnione są więc dylematy przedsiębiorców, co zrobić, gdy zużyta kasa fiskalna nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Czy można ją zutylizować? A może należy przechowywać starą kasę przez określony czas, w określonych warunkach?