piątek, 09 grudzień 2016 11:34

Podatnik VAT UE i VAT czynny – jak potwierdzić numery

Oceń ten artykuł
(16 głosów)

Potwierdzanie numerów VAT UE kontrahentów unijnych oraz statusu VAT krajowych podmiotów jest obecnie prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Podatnicy mogą korzystać z wyszukiwarek internetowych: dostępnego w 23 językach systemu VIES oraz Portalu Podatkowego. W niektórych przypadkach konieczne okaże się jednak skierowanie zapytania drogą tradycyjną do administracji podatkowej.

Podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowych transakcji muszą posiadać numer VAT UE, tzw. NIP „europejski”. W Polsce jest to Numer Identyfikacji Podatkowej poprzedzony kodem „PL”. Podatnicy VAT czynni przed dokonaniem pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia mają obowiązek zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego – dokonuje się tego na zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R.

 

Zgłoszenia takiego muszą dokonać także m.in. podatnicy korzystający ze zwolnienia z VAT, u których wartość WNT w trakcie roku podatkowego przekroczyła kwotę 50.000 zł.

 

Dokonywanie wewnątrzwspólnotowych transakcji wymaga potwierdzania numerów VAT UE kontrahentów. Można to robić na kilka sposobów. Najszybszym i najprostszym jest skorzystanie z systemu VIES dostępnego na stronie internetowej Komisji Europejskiej. VIES, czyli system wymiany informacji o VAT (VAT Information Exchange System) to wyszukiwarka, która pobiera informacje z krajowych baz danych VAT. W odpowiedzi na zapytanie pojawia się jeden z dwóch komunikatów: „Numer aktywny” lub „Numer nieaktywny”. Wynik pozwala również na weryfikację powiązania numeru VAT UE z nazwą i adresem firmy. W przypadku, gdy system VIES wygeneruje nieważny status, najlepiej skontaktować się z administracją podatkową – nie zawsze oznacza to bowiem, iż dany kontrahent nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, w niektórych krajach proces rejestracji może trwać nieco dłużej.

 

Kwestię potwierdzania numerów VAT UE regulują dwa rozporządzenia, wydane na podstawie art. 97 ust. 20 ustawy o VAT, obowiązującego od 01.01.2014 r.:

  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16.12.2013 r. w sprawie potwierdzania zidentyfikowania określonego podmiotu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (Dz. U. z 2013 r., poz. 1662)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2013 r. w sprawie wyznaczenia jednostki organizacyjnej do celów dokonywania potwierdzenia zidentyfikowania określonego podmiotu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju oraz informowania o braku takiego potwierdzenia
    (Dz. U. z 2013 r. poz. 1299)

 

Numer VAT UE można potwierdzić w następujący sposób:

  • Za pośrednictwem strony Komisji Europejskiej http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ - system sprawdza poprawność i ważność numerów identyfikacyjnych kontrahentów unijnych. Strona dostępna jest w języku polskim. Po dokonaniu weryfikacji podatnik otrzymuje informację o ważności bądź nieważności numeru VAT UE wyłącznie według stanu na dzień weryfikacji, jest możliwość wydrukowania takiej informacji.

 

Poniższe opcje dają możliwość otrzymania informacji przez podatnika według stanu na dzień określony w złożonym wniosku o weryfikację:

  • W Biurze Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie. Stosowny wniosek składa się za pośrednictwem:

1. poczty tradycyjnej pod następującym adresem:

Biuro Wymiany Informacji Podatkowych Izby Skarbowej w Poznaniu,
ul. Poznańska 46, 62-510 Konin,

2. poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. faksu: (063) 632-401-989,

4. infolinii Krajowej Informacji Podatkowej: z telefonu stacjonarnego: 801 055 055, - z telefonu komórkowego: (22) 330 03 30;

  • Składając wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

 

Wniosek o potwierdzenie numeru VAT UE kontrahenta może wystąpić zarówno podatnik, jak i osoba prawna niebędąca podatnikiem, jeśli posiada interes prawny w uzyskaniu tego potwierdzenia.

 

Sprawdzenie numeru podatnika VAT czynnego

Podatnicy dokonujący transakcji z krajowymi kontrahentami mogą też weryfikować numery VAT polskich podatników VAT czynnych. Taka weryfikacja okazuje się istotna m.in. dla podatników stosujących mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do towarów, które zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT czy też  korzystających z tzw. "ulgi na złe dłgi".

 

Numer czynnego podatnika VAT można potwierdzić w następujący sposób:

  • „Sprawdzanie statusu podmiotu w VAT” - po wpisaniu numeru NIP kontrahenta użytkownik otrzyma jeden z trzech komunikatów: „Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT”; „Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny” lub „Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony”.

Jest możliwość wydruku komunikatu potwierdzającego status podmiotu.

Portal Podatkowy wraz ze swoimi funkcjonalnościami dostępny jest także na urządzenia mobilne, dzięki czemu daje możliwość dokonania weryfikacji podatnika VAT czynnego z każdego miejsca.

  • W urzędzie skarbowym: należy w tym celu złożyć stosowny wniosek lub skontaktować się z urzędem telefonicznie.

 

Zobacz też: Zmiany w VAT na 2017 r. coraz bardziej pewne

Czytany 25946 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 12 grudzień 2016 13:06

Artykuły powiązane

  • Informacje o firmach; Jak sprawdzić kontrahenta Informacje o firmach; Jak sprawdzić kontrahenta

    Uzyskanie danych o podmiocie gospodarczym nie wymaga wynajmowania agencji detektywistycznej – wystarczy skorzystać z jednej z kilku bezpłatnych, publicznych wyszukiwarek dostępnych online. Znajdziemy w nich informacje o jednoosobowych firmach, spółkach cywilnych i spółkach handlowych. Sprawdź, jak z nich korzystać i na co zwrócić uwagę, aby uzyskać oczekiwane wyniki.

  • Nowe druki VAT-7, VAT-27, VAT-UE, VAT-8, VAT-9M, VAT-R, VAT-Z w 2017 r. Nowe druki VAT-7, VAT-27, VAT-UE, VAT-8, VAT-9M, VAT-R, VAT-Z w 2017 r.

    Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe wzory deklaracji, informacji podsumowujących i ich korekt, zgłoszeń oraz potwierdzeń dla celów VAT. Zmiany w formularzach mają związek m.in. z likwidacją prawa do składania deklaracji VAT za okresy kwartalne dla podatników innych niż mali oraz wprowadzeniem wymogu składania informacji podsumowujących drogą elektroniczną za okresy miesięczne. Sprawdź, jakie wzory formularzy VAT obowiązują w 2017 r. i pobierz aktualne druki.

  • Informacje podsumowujące VAT-UE i VAT-27 w 2017 – tylko miesięcznie i elektronicznie Informacje podsumowujące VAT-UE i VAT-27 w 2017 – tylko miesięcznie i elektronicznie

    Przepisy znowelizowanej ustawy o VAT wprowadzają obowiązek przesyłania informacji podsumowujących VAT-UE oraz informacji podsumowujących w obrocie krajowym VAT-27 wyłącznie drogą elektroniczną za okresy miesięczne. Elektronicznie większość podatników musi też składać deklaracje VAT. To tylko niektóre z wielu zmian w VAT od 1 stycznia 2017 r. Sprawdź, jakie regulacje dotyczące przesyłania informacji podsumowujących i ich korekt obowiązują w nowym stanie prawnym.

  • VAT od 1 stycznia 2017 roku – Poradnik VAT od 1 stycznia 2017 roku – Poradnik

    Rok 2017 przynosi polskim podatnikom kolejną porcję ważnych zmian w przepisach dotyczących prawa podatkowego. Celem ustawodawcy jest przede wszystkim uszczelnienie funkcjonującego systemu podatkowego. Aby ten cel osiągnąć, sięgnięto po rozwiązania, które sprawdziły się w latach poprzednich – między innymi wykorzystano mechanizm odwrotnego obciążenia, ograniczono możliwość korzystania z kwartalnego rozliczania VAT dla niektórych grup podmiotów, zaostrzono sankcje za nierzetelne rozliczanie podatku oraz wprowadzono wymóg przesyłania deklaracji VAT drogą elektroniczną.

  • Limity na 2017 rok: PIT, CIT, VAT, księgi rachunkowe Limity na 2017 rok: PIT, CIT, VAT, księgi rachunkowe

    Średni kurs euro ogłoszony przez NBP na pierwszy dzień roboczy października decyduje o limitach m.in. dla ryczałtu ewidencjonowanego, zachowania statusu małego podatnika czy prowadzenia ksiąg rachunkowych. Znamy już limity na 2017 rok. Sprawdź, z jakich preferencyjnych rozwiązań będziesz mógł korzystać od 1 stycznia 2017 r. Dowiedz się też, jakie zmiany w przepisach dotyczących limitów przygotował ustawodawca.