Centralne Repozytorium Kas (CRK) to prowadzony przez Krajową Administrację Skarbową system teleinformatyczny służący do analizowania m.in. poprawności transakcji dokonywanych przez podatników. Dla właściciela kasy fiskalnej generuje to nowy obowiązek zapewniania urządzeniu stałego połączenia z siecią teleinformatyczną.
Sposoby połączenia z CRK
Kasy fiskalne online udostępniają cztery sposoby połączenia z CRK: sień LAN (stałe łącze internetowe), Wi-Fi, GPRS (sieć komórkowa), a także port USB, dzięki któremu kasa może korzystać z sieci udostępnianej przez komputer. Niektóre bardziej zaawansowane modele zostały wyposażone we wszystkie te opcje. Jednak większość – szczególnie małe, mobilne kasy online, najczęściej wybierane m.in. przez usługodawców i małe sklepy – ma tylko niektóre z nich.
W pierwszej kolejności musimy więc zastanowić się, jakie połączenie będzie w naszej firmie najlepsze. Jeśli już z jakiegoś korzystamy, np. mamy dostępny internet stacjonarny, po prostu połączmy z nim także naszą kasę. Jeśli w ogóle nic takiego nie mamy, trzeba zastanowić się nad optymalnym rozwiązaniem. Wiele firm, np. salonów fryzjerskich i kosmetycznych, warsztatów samochodowych czy lokali gastronomicznych, decyduje się na korzystanie z połączenia udostępnianego przez sieć komórkową.
Złe połączenie generuje kłopoty i koszty
Prawidłowa komunikacja z CRK ma ogromne znaczenie. Dzięki niej unikniemy nieporozumień i problemów z administracją skarbową. To szczególnie istotne w przypadku podatników, którzy świadczą usługi lub prowadzą sprzedaż w różny sposób. Na przykład lekarz może przyjmować w stacjonarnym gabinecie, ale też odwiedzać pacjentów w ich domach. Powinien więc wybrać kasę online’ową udostępniającą dwie opcje połączenia lub jedną, uniwersalną. Załóżmy, że w gabinecie lekarz korzysta z Wi-Fi dostępnego w przychodni. Co się stanie, gdy wyjdzie z kasą do pacjenta? Jeśli nie ma dodatkowo np. opcji korzystania z internetu przez sieć komórkową, połączenie zostanie zerwane, a kasa nie prześle wymaganych danych do CRK (zrobi to, gdy uzyska dostęp do sieci, jednak czas ten może być długi i już wzbudzać wątpliwości urzędu skarbowego).
Inny przykład. Załóżmy, że kupiliśmy kasę nie zwracając uwagi na sposoby połączenia z CRK. Po instalacji jej w sklepie czy punkcie usługowym okazało się, iż ma ona wyłącznie opcję korzystania z sieci komórkowej. Tymczasem w firmie mamy stałe łącze, za które i tak już płacimy. Konieczność opłacania dodatkowej usługi u operatora sieci komórkowej generuje w firmie dodatkowe, niepotrzebne koszty.
Jak zatem wybrać najlepszą kasę online? Najpierw przemyślmy opcje dostępne w firmie. Jeśli ich nie ma, zastanówmy się, jaka byłaby w naszym przypadku optymalna. Jeśli mamy problem z ustaleniem tej kwestii, po prostu zapytajmy o to doradcy z serwisu kas fiskalnych online w Warszawie. Nie tylko pomoże nam znaleźć najlepsze rozwiązanie, ale też poradzi, jaka kasa online najlepiej trafi w potrzeby naszej działalności.
Kasy fiskalne online Warszawa – zobacz naszą ofertę